Naslovnica SPEKTAR „Najveća krađa u istoriji“: Vlasnici ostaju bez 400 aviona „zarobljenih“ u Rusiji?

„Najveća krađa u istoriji“: Vlasnici ostaju bez 400 aviona „zarobljenih“ u Rusiji?

Ponedeljak, 28. mart, rok je da ruske avio-kompanije vrate više od 400 iznajmljenih aviona u vrednosti od skoro 10 milijardi dolara.

Zakupodavci gube nadu da će vratiti svoje avione, pišu ukrajinski mediji pozivajući se na Rojters.

Većina aviona i dalje leti ruskim domaćim rutama, iako su Bermuda i Irska – gde je većina registrovana – suspendovale sertifikate o plovidbenosti, što bi obično značilo da avioni moraju da budu prizemljeni.

Pratite naše odabrane najbolje vesti na našem “Telegram” kanalu na Android telefonima preko instalacije na Play Prodavnici ili desktop računarima OVDE

Dvostruka registracija nije dozvoljena prema međunarodnim pravilima, ali Rusija je već premestila više od polovine aviona u stranom vlasništvu u sopstveni registar nakon što je usvojila zakon koji to dozvoljava.

Vlada je takođe saopštila da je 78 aviona iznajmljenih ruskim prevoznicima zaplenjeno u inostranstvu i da neće leteti nazad u Rusiju.

„Bojim se da ćemo biti svedoci najveće vrste krađe aviona u istoriji komercijalnog civilnog vazduhoplovstva“, rekao je Vladimir Bilotkač, vanredni profesor upravljanja vazdušnim saobraćajem na Singapurskom tehnološkom institutu.

Iako su avioni osigurani, priroda i obim potencijalnih gubitaka bez presedana verovatno će značiti godine parnica između zakupodavca i osiguravača pre nego što se donesu bilo kakve odluke o isplatama, kažu analitičari.

Čak i ako avioni budu vraćeni u posed, njihova vrednost biće dovedena u pitanje jer avioni moraju imati tačne evidencije o održavanju kako bi se osiguralo da su opremljeni originalnim komponentama koje se mogu pratiti.

U nekim slučajevima, zakupodavci imaju depozite koji bi mogli biti zaplenjeni i koji bi mogli pomoći da se pokrije barem delić vrednosti aviona.

Na primer, depozit za uskotrupni avion u vrednosti od 20 miliona dolara mogao bi da iznosi oko 450.000 dolara, što je ekvivalent tromesečnog zakupa.

Ipak, iako je ukupna vrednost aviona ogromna, uticaj na pojedinačne lizing kompanije mogao bi da bude podnošljiv jer avioni iznajmljeni ruskim avio-kompanijama čine manje od 10% ukupnog portfelja većine lizing kompanija.

 

(b92.net)