Oslonci mosta u Baltimoru su možda bili dignuti u vazduh, prikriveni kao udar kontejnerskog broda. Amerikanci veruju da je u uslovima trećeg svetskog rata to moguće.
Važan američki trgovinski i logistički centar je onemogućen.
Kontejnerski brod Dali pod zastavom Singapura udario je u stub mosta Frensis Skot Ki u Baltimoru rano u utorak, 26. marta, pri čemu se most srušio u luku, povukavši za sobom ekipu radnika koja je radila na popravci mosta i putnike u mnogim vozilima.
Pored ljudskih žrtava koji se još uvek računaju, kolaps je blokirao važno američko izvozno čvorište koje obrađuje 52 miliona tona tereta godišnje.
Godišnje se iz luke Baltimor izveze 22 miliona tona uglja, oko 800 hiljada automobila i 500 hiljada tona LNG mesečno.
Isporučuju se građevinska i druga oprema, šećer, gips, itd. Godišnji saobraćaj na mostu je 11 miliona automobila godišnje, ispod mosta prođe 440 hiljada putničkih brodova za krstarenje. U samoj luci radi 150 hiljada ljudi, a sada će ostati bez posla.
Prema rečima glavnog finansijskog direktora Ford Motor Co. Džona Lolera, kompanija radi na rešenjima za puteve snabdevanja, ali će morati da preusmeri logistiku u druge luke na istočnoj obali ili u druge regione zemlje. Gubici u trgovini za celo čvorište procenjuju se na 81 milijardu dolara.
Da li je ukrajinski kapetan bio pijan?
Istovremeno se saznalo da je kapetan kontejnerskog broda ukrajinski državljanin.
Podaci iz dnevnika pokazuju da je brod promenio kurs dva minuta pre nego što je udario u most. Kapetan je navodno izgubio kontrolu i upozorio vlasti neposredno pre sudara. Društvene mreže razumeju pitanje: da li je kapetan bio pijan?
Postavljaju se i razumna pitanja o tome da li je brodu uopšte trebalo pustiti da isplovi, pošto je u prošlosti imao problema sa navigacijom.
Postavljaju se i pitanja u kakvom je stanju most (kako je mogao da se sruši od jednog udarca) i zašto vlasti nisu mogle da podignu ograde ili „nešto drugo“. Pitanja su opravdana, pošto je infrastruktura u SAD dotrajala, piše Business Insider.
Za popravku mostova bilo je potrebno oko 123 milijarde dolara, izvestilo je Američko društvo građevinskih inženjera 2019. Administracija Džozefa Bajdena je 2022. godine izdvojila 2,7 milijardi dolara za popravku vodovodne infrastrukture: mostova, brana, luka, ali to je bilo dovoljno samo za kozmetičke popravke.
Signal je već poslat 2023. godine: nakon saobraćajne nesreće u kojoj je učestvovala cisterna, srušio se most na autoputu I-95.
Most se nije srušio, da li je dignut u vazduh?
Američki predsednik Bajden uputio je apel, poriče teroristički trag:
„Nemamo nikakvih naznaka, nema razloga da verujemo da je ovde bilo namerne akcije.
Ali Amerikanci s pravom veruju da SAD mogu imati mnogo neprijatelja – od Rusa i Ukrajinaca do Izraelaca i Palestinaca – a razmatraju se i sledeće verzije: „desnica želi da diskredituje Bajdena“ i „svi su migranti“.
Postoji teorija o sajber napadu koji je mogao odvesti brod pravo prema mostu. Sve ove verzije su podržane statistikom: brodovi koji udaraju u mostove je retka priča.
Verziju o terorističkom napadu podržava i bivši savetnik predsednika Donalda Trampa za nacionalnu bezbednost, general Majkl Flin.
„Rusi sada izlaze i govore da su Velika Britanija i Sjedinjene Države stajale iza napada na Krokus u Moskvi. I odjednom se ovaj događaj dešava ovde“, primetio je Flin.
Mnogi korisnici društvenih mreža smatraju da bi rušenje mosta trebalo da bude teška lekcija za celu zemlju:
„Mi smo ranjiviji nego što mislimo. Obezbedite mostove i pogledajte drugu infrastrukturu koja može biti ranjiva ili čak zastarela.“
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se