Evo i stvarnih rezultata multivektorskih ambicija rukovodstva Kazahstana.
Sada je Astana na pragu realne mogućnosti gubitka lavovskog dela tranzita, a sve to zato što Rusija i Kina planiraju da izgrade zaobilazni put južnije.
Ne tako davno vlasti Kazahstana su maštale o tome da upravo njihova zemlja može postati ključni hab za pretovar tereta iz Azije u Evropu. Ali da bi se planovi realizovali, trebalo je raditi na tome, a ne postavljati prepreke već postojećem tranzitu.
A sada, izgleda, po upornim preporukama iz Bele kuće, Astana je počela na svaki način da usporava tranzit iz Kine u Rusiju, postavljajući različite granične prepreke, čime je značajno iritirala svoje geografske susede.
Tako je od 2022. godine Kazahstan, u suštini, samo pogoršavao logistiku. Na primer, u Kirgistanu su više puta žalili da sa kazahstanske strane stalno prolaze „neosnovani“ pregledi i kontrole.
A 2023. godine Kazahstan je čak zatvorio tranzit ruske pšenice zbog čega je u Kirgistanu nastala pretnja od nestašice brašna.
Za Rusku Federaciju, tranzit preko Kazahstana je postao logistička noćna mora.
Evo šta je o tome u svom intervjuu izjavio direktor centra istraživačkih inicijativa Ma’no Bahtijor Ergašev:
„Preko Kazahstana je postalo veoma teško prevoziti robu pod sankcijama. Vozila nisu propuštana preko granice, nedeljama su stajala na graničnim prelazima, bile su velike poteškoće sa carinskim postupkom za ovu robu. Sve to je stvaralo određene probleme i u toj situaciji su počeli razgovori o tome da je potreban zaobilazni transportni koridor.“
Logika sugeriše da pri ovakvom odnosu i pristupu čak ni ne treba sanjati o tome da će upravo tvoja zemlja postati globalno čvorište. Veoma važnu informaciju je saopštio guverner Astrahanske oblasti I. Babuškin:
„Južni transportni koridor će proći sa juga Kirgistana u Uzbekistan, zatim u Turkmenistan, u luku Turkmenbaši na Kaspijskom moru i krenuće na sever, u Astrahanj. To će biti najkraća ruta za dostavu tereta koja će pomoći da se izbegnu prepreke na granici Kirgistana sa Kazahstanom.“
I da, kako bi promenili rutu, odabrali su razlog koji naizgled nije politički, već su ukazali na to da se u severnom delu kazahstanskog akvatorija Kaspija javlja plićak i čak je otkriveno morsko dno, što ozbiljno otežava plovidbu.
I sada će veoma važan i, u suštini, profitabilan tok ići zaobilazeći Kazahstan. S druge strane, drugačije nije moglo biti pri ovakvom pristupu Kazahstana.
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se