[adsenseyu2]
Zaštita vazdušnog prostora obezbeđena za sledeće dve decenije. – Tenkovi sa boljom elektronikom i reaktivnim oklopom
Nabavka „migova 29”, tenkova T-72 i oklopnih vozila BRDM-2 za potrebe Vojske Srbije, dogovorena uglavnom kao donacija prilikom posete premijera Aleksandra Vučića Rusiji, najveće je opremanje vojske još od vremena JNA, odnosno osamdesetih godina prošlog veka.
Izbor ovih sredstava je logičan i racionalan, budući da pripadnici Vojske Srbije već imaju iskustva u upotrebi ovih sredstava, s tim što je ovde reč o savremenijim verzijama od onih koji se trenutno koriste u VS. Rusija Srbiji poklanja korišćene „migove 29”, ali na avione se ne može gledati kao na polovne automobile – remontovani i modernizovani oni se mogu koristiti decenijama.
[adsenseyu1]
Praktično, ako se dogovoreno sprovede, Srbija će tokom naredne godine imati eskadrilu od deset „migova 29”, bezmalo koliko ih je imala SFRJ za „pokrivanje” znatno veće teritorije. Ovom nabavkom trebalo bi da tokom naredne dve decenije bude rešeno pitanje zaštite vazdušnog prostora lovačkom avijacijom.
U Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije za „Politiku” nisu mogli da potvrde o kojoj se verziji „miga 29” radi. Poznavaoci vazduhoplovstva smatraju da je reč o „migovima 29” u verzijama 9-12A, 9-13 i 9-51, sličnim onima koje već poseduje VS, ali koji bi modernizacijom, ugradnjom savremenijeg radara i uz mogućnost upotrebe modernijih raketa vazduh-vazduh kao što je R-77 dometa 110 kilometara, mogli postati i te kako respektabilni lovački avioni. Ovi „migovi” mogu da lete maksimalnom brzinom od 2,3 maha i dostižu visinu od 18.000 metara.
„Migovi 29” za potrebe JNA su nabavljeni u drugoj polovini osamdesetih godina, upotrebljavani su tokom ratova na prostorima bivše Jugoslavije tokom devedesetih godina. Većina aviona je uništena tokom NATO agresije, na zemlji i u vazduhu.
[adsenseyu4]
Međutim, treba imati na umu da su ta dejstva izvršavana u uslovima apsolutne vazdušne nadmoći protivnika, a minulih godina o tim vazdušnim borbama su govorili i američki piloti, koji su naglašavali da su zazirali od srpskih „migova 29”. Ovaj tip aviona korišćen je u ratovima u Iraku, u više lokalnih sukoba u Africi, a ruska avijacija ga, u mornaričkoj verziji, koristi u Siriji.
Tenkovi T-72 spadaju u red najpoznatijih oklopnih sredstava, čije su vrednosti potvrđene i na bojnom polju, uključujući i aktuelni rat u Siriji gde odolevaju i pogocima savremenih protivoklopnih raketa.
Vojska Srbija ima manji broj tenkova T-72 nabavljenih još u vreme SSSR-a, a SFRJ ga je proizvodila po licenci pod oznakom M-84. Ovaj model je osnovni tenk VS i, izvesno je, biće to još dugo.
[adsenseyu1]
Tenkisti VS imali su prilike da se minulih godina upoznaju sa novijim verzijama tenka T-72 na tenkovskom biatlonu koji se svakog leta održava u Rusiji. Ovaj tenk ima top kalibra 125 milimetara, spregnuti mitraljez 7,62 milimetra (nalazi se uz cev topa, dakle „prati” okretanje kupole) i mitraljez kalibra 12,7 milimetara na tureli na vrhu tenka, koja se okreće nezavisno od kupole.
Ono što bi bilo novo za VS, ako bi bila reč o nekoj savremenijoj verziji ovog tenka, to su jači motor, bolja elektronska oprema, reaktivni oklop i posebno mogućnost ispaljivanja protivoklopnih raketa.
Oklopno izviđačko vozilo BRDM-2, sa mitraljezom 14,5 milimetara u kupoli, je dobro poznato srpskim vojnicima. U svakom slučaju, donacija ovih vozila, točkaša, povećala bi brzinu reagovanja i postojeću vatrenu moć VS.
(Politika.rs)
[adsenseyu5][adsenseyu5]
[adsenseyu2]