Kakav je Tomos koji je dobila „nova crkva“ u Ukrajini, iz teksta dokumenta se zaključuje da Ukrajina nije dobila novu nezavisnu crkvu, tako da će se šizma u ukrajinskom pravoslavlju samo produbiti.
Na Badnji dan, 6. januara u Istanbulu vaseljenski patrijarh Vartolomej predao je Tomos autokeflnosti, dokument pisan od strane teologa iz Fenera koji je predstavljen na pergamentu koji su radili ikonografi Atosa predstavnicima Ukrajine.
[adsenseyu1]
Ukrajinski prevod Tomosa pojavio se odmah nakon ceremonije potpisivanja od strane Patrijarha Vartolomeja u prisustvu proširene delegacije Ukrajine 5. januara. Malo kasnije javno je objavljen od strane predsednika Petra Porošenka, koji je od Tomosa napravio ključni element njegovog izbornog programa.
Međutim, iz teksta dokumenta se zaključuje da Ukrajina nije dobila novu nezavisnu crkvu, tako da će se šizma u ukrajinskom pravoslavlju samo produbiti.
Karakteristično je da se u tekstu Tomosa pominje još jedno ime osim imena „Pravoslavna crkva u Ukrajini“, „Najsvetija crkva u Ukrajini“ (to je ime koje Vaseljenska patrijaršija poziva druge pravoslavne crkve da koriste kada govore o Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi OCU) Na internetu je odmah to počelo da se dešifruje kao „Istanbulska crkva Ukrajine“.
Ukrajinski portal „Strana“ je analizirao šta Tomos zapravo znači.
Podređenost Vaseljenskoj patrijaršiji (Ekumenskoj patrijaršiji)
Dokument definiše novu crkvu kao „spiritualnu ćerku“ Ekumenske Patrijaršije, koja će po svom statusu biti Mitropolija predvođena Mitropolitom Kijeva i cele Ukrajine (vladika Ukrajinske pravoslavne crkve, njegovo sveštenstvo Mitropolit Onufri, i dalje ima isti status kao i ranije i neće ga se odreći).
Tekst Tomosa sadrži molbu svim svetskim pravoslavnim crkvama (njih 14) da priznaju ukrajinsku „sestru“, koja će biti 15-ta među pravoslavnim crkvama u svetu.
Jurisdikcija nove crkve će se odnositi samo na teritoriju Ukrajine, neće se odnositi na strane parohije. Svi delovi dijaspore će definitivno biti isključivo podređeni ekumenskoj patrijaršiji.
Prema ovoj odredbi, prava nove pravoslavne crkve su mnogo uža od prava drugih crkava. Tako, carigradska, antiohijska, moskovska, gruzijska, srpska, rumunska i bugarska patrijaršija imaju parohije i eparhije izvan teritorije svoje glavne nadležnosti. To znači da ove patrijaršije brinu o svojim vernima koji žele da ostanu verni tradiciji dok žive u inostranstvu.
Podređenost Vartolomeju direktno čeka pet drugih episkopa ukrajinske pravoslavne crkve (kijevska patrijaršija) koji su ranije od strane ukrajinskig patrijarha Filareta poslati u strane eparhije.
Carigrad će takođe postati poslednja instanca za sve nesporazume između crkava. Štaviše, u tekstu piše da se odredbe mogu shvatiti na sledeći način: ako dođe do sukoba između hijerarhija crkve i njenog lidera Epifanija, oni će moći da reše problem tako što će se obratiti Vartolomeju, i zaobići lidera nove crkve Epifanija.
Interesantno je da je pravo Carigrada da donosi presudne odluke opravdano njegovim statusom kao „centra pravoslavlja“, kao i upućivanjem na netačne tačke kanona 4. Ekumenskog sabora u Kalcedonu.
Umesto 17-te tačke kanona, koja se bavi pravnom vlašću carigradskog trona, u Tomosu prava Vartolomeja su opravdana upućivanjem na zabrane braka izrečenu monasima.
I mada je jasno da se takav iritirajući „klizolovke“ slučajno našao u dokumentu, to istovremeno stvara sumnju da se ovakav istorijski važan dokument nije dobro pripremao.
U međuvremenu, zamenik šefa predsedničke administracije, Rostislav Pavlenko, na svojoj fejsbuk stranici napisao je da se uprkos navedenim činjenicama, nova crkva smatra nezavisnom.
Istovremeno, sveštenstvo ukrajinske pravoslavne crkve moskovske patrijaršije (čak i oni koji su ranije imali pozitivan stav prema autokefalnosti) su izjavili da takva „autokefalnost“ koju je Ukrajinska pravoslavna crkva dobila njima definitivno nije potrebna.
Ukrajinska pravoslavna crkva moskovske patrijaršije, u svom trenutnom statusu ima mnogo više nezavisnosti od nove crkve koja je pod nadzorom Istanbula.
Milioni Istambulu
Nova pravoslavna crkva neće samo legalno i kanonski biti zavisna od Carigrada. Fener će imati značajne benefite od kreiranja nove crkve.
Prvo, tekst pominje direktnu potčinjenost određenih hramova i manastira Carigradu.
„Strana“ je pisala da će po sporazumu između Porošenka i Patrijarha Vartolomeja, potpisanom 3. novembra, najmanje 12 hramova i manastira biti pod jurisdikcijom Fenera. Oni će dobiti status stauropskih manastira, to jest direktnu podređenost Istambulu. Tekst ovog sporazuma, koji je trijumfalno potpisan, nikada nije bio javno objavljen.
Porošenkova administracija opovrgla je širenje uticaja Fenera nad Ukrajinom kroz kreiranje stauropegijskih manastira.
Pored toga, u tekstu Tomosa direktno se kaže da će nova crkva primati smirnu za kađenje iz Carigrada.
„Pravoslavna crkva u Ukrajini, kroz svoj prvi kanonski Lokum Tenens kijevskog trona, dužna je da prisustvuje na svim pravoslavnim saborima u vezi sa važnim kanonskim, dogmatskim i drugim pitanjima koja se akumuliraju s vremena na vreme, prema svetom običaju od vremena Očeva.
Prvi ustoličeni je obavezan da prosledi odgovarajuću potvrdu ekumenskom patrijarhu i drugim poglavarima, a on sam ima pravo da primi od njih, počinjući sekularno putovanje od majčinske carigradske crkve, prema običajima, primajući smirnu od njih, kao manifestaciju spiritualnog jedinstva sa njima.“- stoji u Tomosu
Smirna u hrišćanstvu je posebno pripremljena i posvećena mešavina aromatičnih ulja i smola koja se koriste u crkvenim obredima prilikom pomazanja ljudskog tela.U svrhu kupovine ovih ulja reprezenti nove crkve ići će u Istambul. Do sada u Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi kijevske patrijaršije smirna se pravila u Ukrajini od atoskog ulja.
Ukrajinska pravoslavna crkva moskovske patrijaršije je dobijala smirnu iz Moskve, i to besplatno.
[adsenseyu4]
„Stvaranje Ukrajinske pravoslavne crkve i prodaja Smirne doneće enormne sume novca Feneru. Govorimo o desetinama miliona dolara profita svake godine“-izjavio je politikolog Ruslan Bortnik, koji se dugo godina bavi crkvenim pitanjima.
Naređeno je da se mole za Kirila
Tekst Tomosa značajno sužava prava vladara nove crkve Epifanija. Osim činjenice da neće moći da postavlja sveštenike u inostranstvu i da učestvuje u pripremi smirne, on je u obavezi da učestvuje u pravoslavnim sasborima u Feneru.U slučaju da odbiju učešće direktno krše odredbe Tomosa. Što znači da nova crkva nema pravo da odbije učešće na saboru što Carigradu daje direktnu moć nad njom.
Ali postoji još jedna interesantna stvar u Tomosu koja obavezuje Epifanija, da kad sprovodi crkvene obrede, pomene sve glavare pravoslavnih crkava. To znači da mora pomenuti sve lidere uključujući i Kirila, patrijarha ruske pravoslavne crkve. U decembru, Epifanije je priznao da nije pominjao Kirila, jer su „u ratu“. I pored toga što je ruska crkva prekinula veze sa vaseljenskom patrijaršijom, vaseljenski patrijarh i dalje u svojoj službi pominje Kirila.
Treba pomenuti da je Porošenko izjavio da Ukrajini treba nezavisna crkva, između ostalog da se više ne bi molili za Kirila.
Porošenko se ovekovečio u Tomosu
Posebna uloga u Tomosu data je predsedniku Ukrajine. Na kraju dokumenta pomenuto je ime predsednika, i notirano je da Tomos nije dat jedino Epifaniju već i Porošenku.
Dakle ništa se nije promenilo između nacrta povelje nove crkve koja je ranije objavljena, i Tomosa, osim što je pomenut Petro Porošenko.
„U stvari Porošenko nije molio za nezavisnost nove crkve, već za svoje ime u tekstu Tomosa. Sva bitna pitanja koje se tiču crkve biće rešavana u Carigradu, mitropolija će imati veoma limitirana prava. Ukrajina definitivno napušta dijasporu, i neće moći da postavlja sveštenike u inostranstvu, što je gubitak i novca i uticaja.“- kaže Ruslan Bortnik za „Stranu“.
„Svako nerešeno pitanje mora se prijaviti Vartolomeju. Stvarna moć nad novom crkvom je u caarigradskoj patrijaršiji. Mi kao država, smo propustili priliku da stvorimo našu lokalnu nezavisnu crkvu mnogo godina ranije“, kazao je on.
(IN4S)
POTRAŽITE NAS I NA OVOJ MREŽI:
Webtribune vesti, by webtribune