Naslovnica SPEKTAR SUDAR „LETEĆIH TENKOVA“: Modernizovani Mi-28NM će nadmašiti mogućnosti američkog Apača

SUDAR „LETEĆIH TENKOVA“: Modernizovani Mi-28NM će nadmašiti mogućnosti američkog Apača

mi-28-night-hunter

U odnosu na osnovnu verziju ,,Noćnog lovca“, dvostruko je povećana zona otkrivanja ciljeva i poboljšane su manevarske sposobnosti letelice, integrisan je snažniji motor i dodato visokoprecizno naoružanje povećanog dometa.

Ovakav paket poboljšanih tehničko-taktičkih performansi će imati najnovija dubinska modifikacija ruskog udarnog helikoptera koja će nositi oznaku Mi-28NM.

Modernizovani ,,Noćni lovac“ je rezultat nagomilanog borbenog iskustva stečenog u Siriji. U ovom trenutku Mi-28NM se nalazi u fazi završnih državnih ispitivanja pred prijem u naoružanje. Ovo su samo neke od specifičnosti novog helikoptera, navodi se u materijalu koji je objavio internet portal RIA Novosti.

[adsenseyu1]

Napredna tehnologija

Od svoga pretka, koji predstavlja najmasovniji borbeni helikopter na svetu Mi-24, ,,Noćni lovac“ je nasledio tandem posadu koja se sastoji od dva člana, sa sedištima koja se nalaze u istoj liniji jedno iza drugog.

Ovakav raspored sedenja je malo složeniji u smislu međusobnog funkcionisanja posade nego kod, recimo, helikoptera Ka-52 ,,Aligator“, gde piloti sede jedan pored drugog. Međutim, vojni stručnjaci smatraju da to nije baš tako, pa da ovakav raspored u praksi ima više pozitivnih nego negativnih strana. Prvo, komandant letelice ima bolju preglednost.

[adsenseyu5]

On vidi objekte kako na zemlji, tako i u vazduhu, u svim pravcima. Drugo, za poslednju verziju helikoptera Mi-28NM su urađene dvostruke komande, koje povećavaju stupanj preživljavanja letelice na bojištu, jer pri ranjavanju ili pogibiji pilota funkciju upravljanja nad letelicom može preuzeti drugi član posade, navigator-operator.

Takva šema je prvi put uspešno realizovana na školsko-borbenom helikopteru Mi-28UB, i proverena u praksi. Dakle, na najnovijoj verziji helikoptera i navigator-operator koji sedi iza pilota ima upravljačku palicu i pedale, da u slučaju nezgode preuzme funkciju upravljanja helikopterom.

Modernizacija je takođe uticala i na opremanje unutrašnjosti kabine-kokpita. Posada će sada moći da dobije potpunije informacije o okruženju, kao i radu svih sistema i komponenti koje su vitalne za letelicu.

Ovo će olakšati interakciju između članova posade i ubrzati donošenje odluka u borbenim situacijama. Poboljšana je i oklopna zaštita. Posada je u potpunosti zaštićena od metaka iz streljačkog oružja, uključujući projektile kalibra 20 mm.

Pored toga, povećana je otpornost celokupnog korpusa letelice upotrebom specijalnih materijala na njegovim vitalnim tačkama. Borbena žilavost letelice je poboljšana i zahvaljujući novim konstruktorskim rešenjima.

Na primer, lopatice rotora su napravljene od kompozita, što helikopteru omogućuje da sigurno leti čak i u slučaju da u elisu udari granata kalibra 30 milimetara. Modifikovana konstrukcija sistema za distribuciju goriva eliminiše mogućnost eksplozije ili požara u rezervovarima.

[adsenseyu5]

Od lakih PZO prenosih raketnih sistema Mi-28NM se brani savremenim odbrambenim štitom koji će od ove godine biti postavljen na sve ,,Noćne lovce“. On se sastoji od uređaja koji emituju laserski snop. U budućnosti, laserski sistemi neće samo moći da zbune i skrenu samonavođenu raketu od helikoptera, nego će i svojom emisijom moći da ,,sprže“ osetljive elektronske mehanizme koje poseduju sve ozbiljnije PA rakete.

Inženjeri su ozbiljno unapredili i radioelektronsku komponentu helikoptera Mi-28NM. Tako su antenu radarske stanice iz nosećeg dela premestili na središte helikopterskog rotora i prekrili sferičnom oblogom u obliku lopte, koja se nalazi iznad elise.

To pomaže operateru da efikasnije raspolaže ubojnim sredstvima, posebno kada je u pitanju raketno naoružanje, zbog kontinuiranog kružnog skeniranja prostora oko letelice, čime se skraćuje vreme za traženje i uništavanje ciljeva. Važno je istaći i da je brzina računara, koji upravlja kompletnim elektronskim sistemom, koji je integrisan u letelici, povećana za čak deset puta.

Mi-28NM je opremljen novim nišanskim, navigacijskim i izviđačkim kompleksima i kontrolnim sistemima, što omogućuje njegovoj posadi da doslovce vozi ,,na slepo“. Tačnije, ,,Noćni lovac“ predstavlja borbeni helikopter koji se može upotrebljavati u svim meteorološkim uslovima, bez obzira na doba dana/noći i koji, zahvaljujući integrisanoj opremi i naoružanju, može unišititi sve mete, od tenkova pa do bespilotnih letelica.

Zajedno s novom elektronikom, Mi-28NM ima novi motor tipa VK-2500P, koji proizvodi ruska vojna industrija. Maksimalna snaga motora je povećana na 2800 konjskih snaga. Za vreme standardnog poletanja motor generiše 2500 konjskih snaga, što je za 100 konja više nego kod osnovne verzije helikoptera.

Na motoru je primenjen sistem automatskog upravljanja, koji znatno pojednostavljuje održavanje, poboljšava sigurnost letenja i ukupne operativne karakteristike pogonske jedinice. Još jedno novo rešenje je specijalna konstrukcija glavnog rotora, koji omogućava helikopteru da značajno poveća svoju brzinu. Posle ovih konstruktorskih poboljšanja, maksimalna brzina Mi-28NM se povećala na 325 kilometara na sat.

[adsenseyu6]

Osnovno naoružanje je manje više ostalo isto, kao i kod bazične verzije helikoptera Mi-28N: tu se nalazi provereni automatski top 2A42 u kalibru 30 mm s borbenim kompletom od 300 granata, zatim navođene rakete vazduh-vazduh R-60, protivtenkovski raketni kompleks ,,Vihor „, a u poslednje vreme je moguća i opcija da ovi helikopteri upotrebljavaju i vazduhoplovne bombe teške 500 kg.

Međutim, ono što je najveća novina koja se tiče naoružanja je sposobnost integracije dalekometnih protivtenkovskih navođenih raketa 9M123M ,,Hrizantema-VM“ sa dvokanalnim sistemom navođenja.

U avgustu 2018. godine na Međunarodnom vojno-tehničkom sajmu ,,Armija-2018″ je prikazana izvozna verzija helikoptera Mi-28NE koja je bila naoružana ovim tipom raketa. Nije isključeno da će ove rakete u svom naoružanju imati i ,,Noćni lovci“ koji će biti nabavljeni za potrebe ruske vojske.

Udarna konkurencija

Stručnjaci govore o značajnim prednostima duboko modernizovane koncepcije Mi-28NM nad glavnim američkim konkurentom AH-64D ,,Apache-D“ .Konkretno, vojni predstavnik u Moskovskoj fabrici helikoptera i konstruktorskom birou ,,Mil“ Jevgenij Polujanov istakao je sposobnost novog helikoptera da efikasno uništava vazdušne ciljeve pomoću novog raketnog naoružanja koje će biti primenjeno na ovoj letelici.

[adsenseyu4]

Treba naglasiti da je borbeni put ,Apača mnogo duži od ruskog konkurenta. ,,Amerikanac“ je u službi od sredine osamdesetih godina i već je prošao nekoliko faza modernizacije. Prvi put je upotrebljen tokom američke invazije na Panamu 1989. godine, ,,Apači“ su uništavali iračke ciljeve u operaciji ,,Pustinjska oluja“, ,,progonili“ talibane po Avganistanu, i napadali  borce ,,Hezbollaha“ u Libanu.

,,Opustošitelji“, kako neformalno nazivaju Mi-28N u NATO-u, su borbeno iskustvo imali samo u Siriji. Postoji nepisano pravilo da se samo u realnim borbenim uslovima može testirati vojna tehnika. Upravo je u Siriji prikazana slabost osnovne verzije ,,Noćnog lovca“ gde je detektovana nesavršenost delova radioelektronske i optičke opreme, uključujući i naočare za noćno gledanje pilota.

Vazdušno-svemirske snage ruske vojske su u Siriji izgubile jednu borbenu mašinu – Mi-28N se srušio u blizini grada Homsa, ali, kako je saopštilo Ministarstvo odbrane, helikopter nije oboren. Pored sudelovanja u Siriji izvoznu verziju helikoptera Mi-28NE su uspešno upotrebile iračke oružane snage tokom oslobađanja brojnih naseljenih mesta od terorista Islamske Države.

Međutim, po rečima vazduhoplovnog eksperta i glavnog urednika časopisa ,,Vzlet“ Andreja Fomina, još uvek je prerano upoređivati poslednju modifikaciju Mi-28NM s najnovijom verzijom američkog Apača, budući da ruski helikopter tek mora da prođe nekoliko faza državnih testova, koji su, po pravilu, vrlo zahtevni.

,,Redovno i pravovremeno povećavanje karakteristika helikoptera vrši se zamenom njegove elektronike naprednijom opremom, kao i proširenjem paketa savremenog naoružanja“, rekao je Fomin za RIA Novosti. ,,U dizajnu letelice se neće mnogo toga promeniti jer su tu promene ograničene.

Što se tiče opreme, ,,Apači” su bili superiorniji od prvih verzija udarnog helikoptera Mi-28N. Ali nakon ove modernizacije, ovaj nedostatak će biti savladan u korist naše borbene mašine“, ističe na kraju ruski stručnjak.

(hr.rbth.com)
 POTRAŽITE NAS I NA OVOJ MREŽI:
Webtribune vesti, by webtribune