Naslovnica IZA OGLEDALA SLUČAJ NEZAPAMĆEN U ISTORIJI RATOVANJA: Mera do tada neprimenjivana u svetu, spasila...

SLUČAJ NEZAPAMĆEN U ISTORIJI RATOVANJA: Mera do tada neprimenjivana u svetu, spasila je SRBIJU

prvi-svetski-rat-srbija-vojska2

Iako na prvi pogled drastična, mera koju je u Srbiju uveo ovaj engleski lekar narod je bukvalno spasla od istrebljenja!

O značaju i delima engleskog doktora Vilijama Hantera, čoveka koji je uspeo da stane na put strašnoj zarazi pegavog tifusa 1914/1915 godine i tako Srbe spasao od istrebljenja već smo pisali.

Čovek kome naš narod i bukvalno duguje opstanak imao je u okviru svoje akcije borbe protiv opake bolesti i jednu drugu, atipičnu i pre toga nigde primenjivanu metodu o kojoj se danas retko govori – jedan voz!

Naime, doktor Hanter je, stigavši u Srbiji na samom vrhuncu epidemije, odmah uočio način prenošenja tifusa. Na svom prvom putovanju vozom kroz Srbiju, od Niša do Kragujevca, britanski lekar i njegov tim videli su, kako je Hanter kasnije zapisao u svojoj knjizi, „gomile seljaka u bundama od ovčijeg krzna – idealnom staništu za bezbrojne vaši“, kako se guraju da uđu u kompoziciju.

tifus

– Celokupna železnička mreža je delovala… kao zarazna reka koja prenosi zarazu uzduž i popreko po celoj zemlji – od vojnih oblasti ka civilnim oblastima i obrnuto –zapisao je Hanter.

Zato je ovaj doktor naredio hitnu i drastičnu meru – obustavljanje celokupnog železničkog saobraćaja na teritoriji Srbije!

[adsenseyu1]

Svi vozovi osim službenih nisu smeli da saobraćaju, a na stanicama širom zemlje osnovane su karantinske i dezinfekcione stanice.

Glavno stajalište se nalazilo u Mladenovcu gde se glavni železnički pravac Beograd-Niš ukrštao sa uskokolosečnom prugom za Valjevo, glavnom izvorištu zaraznih bolesti.

Hanterova ideja uključivala je i jedno revolucionarno vozilo. Po njegovim uputstvima, u Nišu je napravljen poseban voz za dezinfekciju i vakcinaciju. Bila je ovo potpuno nova mera, dotad neprimenjivana ni u jednoj vojsci na svetu i presedan u istoriji ratovanja!

Voz je imao 14 vagona, uključujući i vagon-kupatilo. Sa 15 Hanterovih oficira krenuo je na put 17. aprila. Išao je sa severa na jug Srbije, zaustavljao se i onda su tu dovođeni vojnici za vakcinaciju protiv kolere i kompletnu dezinfekciju tela i odeće.

Iako na prvi pogled drastična, mera zabrane saobraćaja i uvođenje „voza za dezinfekciju“ dala je razultata. Vozovi kroz Srbiju nisu vozili oko mesec dana i – broj obolelih je opao.

Nakon što su se pokazale tako efikasnim u Srbiji ove mere su kasnije primenjivane širom sveta i na drugim frontovima naročito nakon odlaska doktora Hantera iz Srbije. Veruje se da su spasile hiljade ljudi i sprečile mnoge epidemije.

(Dnevno.rs)[adsenseyu5][adsenseyu6]