Teško je reći da li je o ovoj temi govorio kao stručnjak ili ga je sponzorisala kompanija za koju je radio od ’80-ih do 2016. godine, pre nego što je prešao u tim bivšeg američkog ministra odbrane Džejmsa Matisa.
Činjenica je da je ,,vršilac dužnosti” Pentagona Patrik Šanahan rekao, bez dlake na jeziku, da je ,,program F-35 s**ban i trebalo je ići Boingu koji ne bi tako postupio”, misleći na Lokid Martina, kojem je dodeljen vladin ugovor za te avione.
[adsenseyu1]
,,S**bani” program novog borbenog aviona pete generacije F-35 ,,Lightning II”, kojeg, prema Matisovom nasledniku, Lokhid Martin neće moći zaključiti, prema brojnim objavama vazduhoplovnog sektora je bio najskuplji program u istoriji naoružanja. Od prvobitno očekivanih 400 milijardi, do sada je ,,pojeo” više od 1500 milijardi dolara.
Iako je Šanahan govorio kao ,,vršilac dužnosti” na čelu Pentagona i okultno lobirao za kompaniju u Sijetlu, isto je tvrdio i kada ga je pokojni sponzor ukrajinskih nacista i islamskih glavoseča Džon Mekejn, kao predsednik Odbora američkog Senata za odbranu, trebalo da potvrdi za zamenika Džejmsa Matisa.
Nakon više od sedam godina zakašnjenja u odnosu na početne planove, avion F-35 još uvek ima nerešene tehničke probleme.
Podsetimo da je u novembru prošle godine Pentagon suspendovao sve letove aviona F-35, oba tipa – F-35A i F-35B, kako nacionalne tako i kod ,,međunarodnih partnera”, kako bi se sprovele kontrole motora zbog prethodne nesreće u Južnoj Karolini u septembru, kada se srušio avion F-35B s vertikalnim sletanjem, razvijen za mornaričku pešadiju.
Military Times podseća na još jedan incident, prošlog aprila, koji se dogodio zbog problema sa napajanjem i avion je hitno prizemljen. Čak je i Times pisao o velikim problemima, posebno vezanih za rezervne delove i operativni sistem koji je osetljiv na kibernetičke napade.
Osim toga, avion F-35 ne može prenositi podatke starim modelima aviona, a da pritom svoj položaj ne otkrije neprijatelju.
Ćini se da je otkriveno i još nije otklonjeno ,,hiljadu različitih nedostataka”, kako je u svom izveštaju navela organizacija ,,Projekat državnog nadzora” (POGO). Otkriveno je i da je Pentagon pokušao da sakrije ,,samo kritične nedostatke” kao što je problem sa sistemom izbacivanja pilota i određivanje koordinata bombardovanja. Osim toga, indikativno je da je softver aviona resetovan više od 30 puta, ali i dalje radi sa različitim greškama.
Što se tiče susedne Italije, zemlja je obaveštena da će dobiti šest aviona F-35 narednih pet godina, umesto očekivanih 10, ali nema reči o otkazivanju programa kupovine. Italijanska vlada želi da kupi 90 borbenih aviona F-35, od kojih 60 verzije F-35A i 30 mornaričkih F-35B.
F-35A stoje 115,5 miliona dolara po komadu, a F-35B 140 miliona dolara. Trenutno, uz 86 Eurofightera ,,Typhoon”, Italija ima deset F-35A i F-35B.
Osim toga, u poređenju sa ruskim Su-57, koji je prema rečima vojnog stručnjaka Alekseja Leonkova prvi ,,grabežljivi napadač”, F-35 bi bio ,,puzavi grabežljivac”, ali ne samo zbog pritiska dva motora ruskog aviona u poređenju s jedinim motorom koji ima F-35.
,,Su-57 je avion visoke upravljivosti i sa malim detekcionim radarima. Ako bi se ta dva aviona susrela, najverovatnije bi Su-57 pre otkrio F-35 i mogao bi prvi upotrebiti oružje”, kaže Leonkov.
Čak je i Military Watch, upoređujući karakteristike i borbena obeležja aviona Su-57 i F-35, naveo da je američki lagani avion s malom upravljivošću, dok je ruski teški borbeni avion, što mu može obebediti superiornost u vazduhu, a i pogodniji je za vazdušne borbe”.
Naravno, kupci aviona F-35 se uveravaju u ,,ekstremnu nužnost” poštovanja uslova kupoprodajnog ugovora i odbranu ,,granica domovine od ruske pretnje”, čak i u slučaju Italije, zemlje koja se smatra dobro branjenom na istoku, pre svega slovenskim i hrvatskim avionima i onim neutralne Austrije.
Ali, šalu na stranu. Činjenica je da Matisov v.d. tvrdi da je ,,program F-35 s*eban” i da Lokhid Martin neće uspeti da ispuni ugovorne obveze prema kupcima. Ali sada se pojavljuje i treći akter u avio- industriji – Kina.
Unapređeni kineski ,,nevidljivi” J-20 će zaseniti američki F-35A, jer i Peking želi nadmoć u vazdušnim prostorima.
Do sada nije bilo bitke između kineskih borbenih aviona J-20 i američkog F-35A kompanije Lokhid Martin. Međutim, Kina tvrdi da će nadograđeni J-20 biti ,,nadmoćniji” od F-35 i da će vazdušne snage kineske vojske moći da odbrane Kinu od ,,ljubitelja F-35” u azijsko-pacifičkoj regiji.
Najava je usledila odmah nakon najave Južne Koreje da će do kraja marta dobiti 40 aviona F-35A, koji su naručeni 2014. Japan već poseduje 10 takvih borbenih aviona i još 32 očekuje u tekućoj godini. Lokhid Martin obećava da će dodatnih sto komada, uključujući i varijantu F-35B za kratke piste kao što su nosači aviona, isporučiti tokom naredne godine. Australija, koja je već primila dva ova aviona u decembru, takođe bi narednih godina trebalo da dobije oko 100 aviona F-35.
Iako još uvek nisu isporučeni, Vašington okružuje Kinu ,,stilt” borbenim avionima. Drugim rečima, gradi ,,Klub prijatelja F-35” na kineskim granicama, rekao je Vei Dongšu, vojni analitičar iz Pekinga i dodao kako se SAD, Japan i Južna Koreja pripremaju za zajedničke vežbe s F-35 u blizini Kine.
Iako mnogi tvrde da je F-35 najnapredniji borbeni avion pete generacije na svetu, ni Kina ne sedi skrštenih ruku, očekujući sukob s američkom vojskom sa avionima MiG 21. Kina je nedavno uvela u upotrebu svoj avion pete generacije, takozvani J-20.
,,Avion J-20, kojeg od početka 2018. godine koristi vojno vazduhoplovstvo, opremljen je najmodernijim avionskim i elektronskim tehnologijama. Njihov raspon i opterećenje oružjem smatraju se boljim od F-35 i mogli bi ostvariti svoju primarnu misiju postizanja superiornosti u vazdušnim borbama XXI veka”, navodi se u izveštaju koji je objavio Global Times.
[adsenseyu4]
Vei je takođe rekao da J-20 ima još prostora za značajna poboljšanja. Ažurirana verzija koja nije daleko od masovne proizvodnje biće ,,nadmoćno superiornija” u odnosu na F-35. Istakao je da kineski ,,pasivni radar i radar s mernim talasima mogu da otkriju skrivene letelice i da ih unište projektilima ultravisoke tehnologije.
Global Times objašnjava da su neefikasnosti F-35 svima postale jasne. Pre svega, ističu da je avion doživeo brojna hitna sletanja, disfunkcije tokom leta, uključujući nedostatak kiseonika među posadom i kvarove motora. Američki avion zahteva i vrlo visoke troškove održavanja, jer se premaz, koji apsorbuje radarske talase, smanjuje i nakon svakog leta treba da se zameni. Kineske državne novine takođe primećuju da kineska vojska nije prijavila izveštaj o neispravnosti J-20.
Izgledi su vrlo jasni. Ko ima najbolji borbeni avion pete generacije pobediće u sledećem velikom sukobu. U ovom trenutku se vodi trka između Sjedinjenih Država, Kineza i ruskog Su-57. Tu je i iranski ,,stelt” IAIO Qaher 313, ali neki zapadni stručnjaci sumnjaju da će biti upotrebljiv. Videće se.
(logicno.com)
POTRAŽITE NAS I NA OVOJ MREŽI:
Webtribune vesti, by webtribune