Nemačkoj zaista preti deindustrijalizacija. Nešto se mora preduzeti, inače će se od ekonomskog motora pretvoriti u bolesnu zemlju. Ovu tačku gledišta iznela je Dalija Marin, kolumnista „Project Sindicate“.
Marin piše, da Nemce proganja bauk deindustrijalizacije. Gotovo da ne prođe dan, a da neki medij ili istraživački institut ne predvidi, da će zatvaranje fabrika i ekonomski uspon Kine, dovesti do kolapsa Nemačke.
Državna banka Kreditanstalt fur Wiederaufbau, nedavno je upozorila da se zemlja suočava sa erom opadanja prosperiteta, a Jasmin Fahimi, čelnica Nemačke konfederacije sindikata, rekla je da će energetska kriza dovesti do deindustrijalizacije i masovnih otpuštanja.
Pratite izbor naših najboljih vesti na Telegramu.
Prema rečima kolumnistiknje, Nemci su u početku bili zabrinuti da neće preživeti zimu bez ruskog gasa, ali je sada postalo jasno da energetska kriza nosi ozbiljnije pretnje. Centar za evropska ekonomska istraživanja u Manhajmu, nazvao je Nemačku velikim gubitnikom savremene svetske ekonomije, stavivši je na 18. mesto od 21 industrijalizovane zemlje na rang-listi konkurentnosti.
Drugi stručnjaci upozoravaju, da će rastuće cene energije primorati proizvođače da premeste svoje poslovanje u istočnu Evropu i Sjedinjene Države, kao odgovor na američki protekcionizam.
Još jedan zabrinjavajući znak je, da je Kina nedavno pretekla Nemačku kao drugi najveći svetski izvoznik automobila. Kineski udeo na globalnom tržištu električnih vozila porastao je na 28% prošle godine, zahvaljujući dominaciji u proizvodnji baterija i uspehu kineskih proizvođača, dok su nemačke kompanije kao što je „Folksvagen“ pale sa 7% na 4%.
Izvoz vozila iz Kine u Evropu porastao je sa 133.465 vozila u 2019. na 435.080 jedinica u 2021., zbog rastuće potražnje za električnim vozilima kineske proizvodnje. Evropa trenutno uvozi više automobila iz Kine nego što izvozi, pošto prelazak na nulu i predstojeće ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropi, prete da učine nemačku automobilsku industriju zastarelom.
„Prava pretnja nije daleko“, kaže Dalija Marin.
Ona je primetila, da se Nemačka pre tri decenije, od bolesne evropske zemlje pretvorila u ekonomski motor Evrope. Međutim, sada se stvari okreću u suprotnom smeru, a vraćanje konkurentnosti zemlje je veoma težak zadatak.
Pratite naše najbolje vesti na Vkontakte
Webtribune.rs