Naslovnica SPEKTAR Brz, teško naoružan i dugog dometa: Prvi let modernizovanog strateškog raketnog bombardera...

Brz, teško naoružan i dugog dometa: Prvi let modernizovanog strateškog raketnog bombardera Tu-160M

Prvi let modernizovanog strateškog raketnog bombardera Tu-160M, napravljenog u Rusiji od nule, planiran je početkom naredne godine. Raketni nosači ovog tipa su ključni element vazduhoplovne komponente „nuklearne trijade“.

Spoljni izgled modernizovanog Tu-160M malo se razlikuje od aviona sovjetske proizvodnje. Glavna inovacija je što će umesto motora HK-32 koji su razvijeni 1983.godine avion dobiti savremene NK-32.02, ekonomičnije i snažnije.

Moćni bombarder

Upravo zahvaljujući moćnim pogonskim sistemima, kako ističe komentator RIA Novosti Andrej Koc, Tu-160M zadržava status najbržeg bombardera na svetu. Može da dostigne brzinu od 2200 kilometara na sat i uz pomoć forsaža lako može da umakne protivničkim lovcima.

Asortiman oružja koje nosi se ne pominje. Ipak, poznato je da će Tu-160M imati krstareće rakete X-101 i X-102. Osim toga, „Beli labudovi“ će moći da koriste protivbrodske rakete velikog dometa. Zahvaljujući specijalnom kompjuterskom sistemu baziranom na sistemu za ciljanje i navigaciju SVP-24 „Gefest“, kao na bombarderima Su-24 i Tu-22, nevođene avio bombe postaće oružje visoke preciznosti.

Međutim, za „Bele labudove“ se razvija i principijelno nova municija. Reč je o perspektivnoj hipersoničnoj raketi H-95 dugog dometa. Njena brzina će premašiti pet maha, što će sistemima PVO izuzetno otežati presretanje.

Saopšteno je da će H-95 moći da nosi nuklearni borbeni deo.

Pored toga, Tu-160M će biti opremljen savremenom radioelektronskom opremom — kompleksima zaštite, navigacije, ciljanja, kao i elementima automatizovanog sistema komandovanja i upravljanja trupama.

Kako navode u Ministarstvu odbrane, modernizovani „Beli labud” u pogledu borbene efektivnosti nadmašiće prethodne modifikacije. Što je još važnije, ruska odbrambena industrija je dokazala da je sposobna da samostalno proizvodi tako složene modele.

Prve raketne nosače Tu-160 razvio je Sovjetski Savez — u taj proces bilo je uključeno na desetine preduzeća. Raspad SSSR-a uništio je mnoge proizvodne lance. Neki od njih su obnovljeni a neki novi će biti osnovani.

Najbolji u klasi

Tu-160 je ne samo najbrži, već i najveći i najmoćniji supersonični avion u poređenju s konkurentima, sa maksimalnom poletnom masom koja iznosi oko 275 tona.

Glavni zadatak „Belih labudova“ je uništavanje posebno važnih meta duboko u teritoriji neprijatelja i u udaljenim područjima. Po strukturi, Tu-160 je težak monoplan sa produženim krilom, promenljivim zamahom i četiri mlazna motora. Okretni lanseri mogu da nose do 12 krstarećih projektila, uključujući i nuklearne.

Nosači raketa su prvi put učestvovali u bici tokom operacije ruskih Vazdušno-kosmičkih snaga u Siriji. U novembru 2015.godine nekoliko aviona sa raketama H-555 i H-101 nanelo je udare po objektima militanata iz Sirije. Svi ciljevi su uspešno pogođeni. Kasnije su avioni više puta korišćeni u sirijskoj kampanji. Tu-160 redovno patroliraju nad neutralnim vodama u blizini ruskih granica.

Avijacija dalekog dometa danas ima šesnaest „Belih labudova”. Prema planovima Ministarstva odbrane svi oni će proći duboku modernizaciju i uz nove letelice služiće više od jedne decenije. U budućnosti, Tu-160 može da se koristi u bliskoj saradnji sa perspektivnim vazduhoplovnim kompleksima dugog dometa (PAK DA).

Dalji napredak

Poznato je da je PAK DA konstruisan po šemi „letećeg krila“ gde uzgon aviona stvara gotovo cela površina letelice. Zbog toga se smanjuje specifična težina jedrilice i povećava se korisni teret. Osim toga, smanjuje se radarska vidljivost što je već potvrđeno u nizu testova.

Pretpostavlja se da će zahvaljujući teškoj uočljivosti koju poseduje kompleks PAK DA, avion moći nekažnjeno da nanosi udare po kopnenim ciljevima i neprimetno napusti zonu delovanja protivvazdušne odbrane protivnika.

Samo jedan bombarder na svetu sada poseduje takve kvalitete — američki B-2 Spirit.

Za razliku od strateških nosača raketa poput Tu-160 i bombardera dugog dometa Tu-22M3, PAK DA će biti podzvučni. To je daleko ekonomičnije — stručnjaci za avijaciju procenjuju domet leta na petnaest hiljada kilometara.

Osim toga, stelt avion ne mora brzo da napusti područje lansiranja projektila. Koncept borbene upotrebe PAK DA omogućava udare po kopnenim ciljevima sa velike udaljenosti. A u arsenal oružja će ući kako rakete poput H-101 i H-102, tako i one perspektivne strateške klase.

Očigledno je da će PAK DA dobiti i hipersonično naoružanje, kao i suštinski novo avio naoružanje. Osim toga, Rusija radi na udarnom kompleksu zasnovanom na mlaznim bespilotnim letelicama koje se lansiraju iz aviona.

Dronovi će moći samostalno da otkriju protivnika, rasporede zadatke među sobom i stignu do mete iz više pravaca istovremeno. Nosač bespilotne letelice ne mora čak ni da izvrši invaziju na protivničku zonu delovanja PVO.

Na našem “Telegram” kanalu možete pratiti naše odabrane najbolje vesti i one koje ne objavljujemo na drugim mrežama. “Telegram morate instalirati na mobilnim telefonima preko Play Prodavnice.  OVDE

(sputnik)