Najnoviji ruski radarski patrolni avion A-100 Premier ima opremu koja je za red veličine superiornija od svih analoga dostupnih u svetu. Ovo je za ruske medije izjavio vojni ekspert Dmitrij Litovkin.
Najnoviji ruski radarski patrolni avion A-100 „Premijer“ izvršio je prvi let sa radnom radarskom stanicom. Kako prenose RIA Novosti pozivajući se na sopstvene izvore, let je obavljen 9. februara u okviru tekućih testova sa aerodroma u Taganrogu. Istovremeno, poslednji put letovi A-100 prijavljeni su u februaru 2019. godine, kada je premijer prvi put poleteo.
Ispitivanja su potvrdila pravilan rad specijalne opreme, kao i sistema aviona na brodu u uslovima visokog elektromagnetnog zračenja.
Tokom leta procenjene su aerodinamičke karakteristike aviona, performanse avionike i deo ciljne opreme brodskog radiotehničkog kompleksa. Stručnjaci su potvrdili usklađenost sistema aviona sa navedenim parametrima i spremnost letilice za dalje vrste ispitivanja.
Kako je primetio glavni urednik Nezavisnog vojnog pregleda, vojni ekspert Dmitrij Litovkin , samu činjenicu takvog leta treba shvatiti kao važan događaj. Na kraju krajeva, reč je o testiranju jednog od najtajnijih ruskih letilica u službi Ministarstva odbrane Ruske Federacije.
„Donedavno Ministarstvo odbrane kategorički nije komentarisalo postojanje ove letelice. Odnosno, bila je klasifikovana čak i više od podmornica Борей“ и „Ясень. Ali onda je poleteo, a inženjeri su uključili radar. Ministarstvo odbrane Ruske Federacije je konačno prijavilo let natajnije letilice u Rusiji“, objašnjava ekspert.
Kompleks A-100 Premier nove generacije kreiran je na bazi aviona Il-76MD-90A sa ugrađenom radio opremom koju je razvio koncern Vega. Avion je sposoban da identifikuje i prati vazdušne i druge ciljeve, kao i da učestvuje u kontroli lovačkih i jurišnih aviona pri gađanju vazdušnih, zemaljskih i morskih ciljeva.
Prema rečima Dmitrija Litovkina, A-100 je stvoren da zameni avion A-50 za rano upozorenje (AVACS) u službi. A u poređenju sa prethodnikom, Premier je mašina fundamentalno nove generacije.
„Naša prethodna mašina ovog tipa, avion A-50, nastala je još u sovjetsko vreme. I, shodno tome, na njemu je instalirana i analogna oprema. A izgled A-100 je, pre svega, potpuno novi nosač Il-76, sastavljen od nule.
Druga tačka su potpuno novi motori PS-90. Konačno, kao što možete pretpostaviti, unutar ove letelice nalazi se digitalna oprema sa potpuno drugačijim mogućnostima za otkrivanje, analizu i prenošenje podataka do centralnih komandnih mesta oružanih snaga. A domet radara koji je instaliran na ovom avionu je mnogo veći nego kod A-50“, objašnjava Dmitrij Litovkin.
U poređenju sa avionima porodice A-50, zadaci Premiera su značajno prošireni. U tome mu pomaže komunikaciona oprema instalirana na brodu.
Omogućava nam da integrišemo avion u moderne automatizovane sisteme upravljanja. Kao rezultat toga, A-100 može da prenosi informacije u realnom vremenu o vazdušnoj situaciji u zemaljski štab i sisteme protivvazdušne odbrane.
Međutim, da bi se istinski cenile mogućnosti Premijera, potrebno je uporediti ga ne sa A-50, već sa ruskim avionom za vazdušno osmatranje Tu-214ON. Štaviše, razvoj brodskih kompleksa oba aviona vrši isto preduzeće – koncern za radio-tehniku Vega.
„Da bismo razumeli razmere i efikasnost ove letelice, možemo povući paralelu sa našim avionom za vazdušno osmatranje Tu-214ON. Stvoren je prema Ugovoru o otvorenom nebu da leti i nadgleda Ameriku.
U početku su Amerikanci odbili da ga sertifikuju, iako je po svojim karakteristikama potpuno odgovarao ugovoru. A onda su potpuno istupili iz sporazuma. Ovo ukazuje na nivo opreme koja se nalazi u ovoj letelici.
Odnosno, Amerikanci nemaju ništa od toga. A zbog nedostatka analoga, radije su jednostavno istupili iz međunarodnog ugovora. Dakle, A-100 ima opremu koja danas po redu veličine prevazilazi sve što imaju zapadne zemlje, kaže vojni ekspert.
Tu-214ON se s pravom smatra jednim od najnaprednijih aviona za vazdušno izviđanje na svetu. Domet hvatanja njegove radarske stanice je od 4,7 do 25 kilometara, vidno polje je do 50 kilometara. Što se tiče A-100, njegove karakteristike bi trebalo da budu na nivou nedostižnom čak i njegovim prethodnicima. Konkretno, ažurirani radar može da otkrije lansiranje raketa na dometima većim od hiljadu kilometara, lovce na udaljenosti od oko 400 kilometara.
Takođe, prema rečima generalnog projektanta koncerna Vega, novom opremom letelica nadmašuje sve strane analoge, uključujući i američki Boeing E-3 Sentry.
Ruski leteći radar može istovremeno da prati do 300 ciljeva na udaljenosti od 650 km. Tako će, uveren je Dmitrij Litovkin, A-100 moći da prati mete nad evropskom teritorijom, čak i ne napuštajući Rusku Federaciju, gotovo momentalno prenoseći sve dobijene informacije Oružanim snagama RF.
Istovremeno, najverovatnije neće biti moguće suzbiti ga elektronskim sredstvima, a niti napasti oružjem – A-100 je praktično neranjiv izviđački avion.
„Amerikanci neprestano lutaju duž naših granica, pokušavajući da saznaju šta se dešava na našoj teritoriji. A naš „premijer“ će takođe leteti duž naših granica, ali sa druge strane.
Ali ciljaće Pariz ili Vašington, a ne obližnje Crno more ili Ukrajinu. Što se tiče njegove sigurnosti, treba shvatiti da takve mašine ne lete same.
A, ako govorimo o odbrani našeg perimetra, onda, shodno tome, on ne mora da napušta Rusiju. A sa zemlje ga pokrivaju PVO sistemi, u vazduhu ga prate borbeni avioni.
Ovo je takav globalni izviđački i leteći super-radar koji prenosi podatke za kontrolu svih Oružanih snaga Ruske Federacije. Stoga će on biti zaštićen na najvišem nivou“, zaključuje Dmitrij Litovkin.
Webtribune.rs
Pratite naše odabrane najbolje vesti na našem “Telegram” kanalu na Android telefonima preko instalacije na Play Prodavnici ili desktop računarima OVDE