Stručnjaci Krilovljevog državnog naučnog centra rade na principijelno novom načinu detektovanja podmornica po tragu, koji njihovi propeleri ostavljaju u vodi.
„Sada radimo na poljima vodenog traga (talasanje vode od rada propelera). S moje tačke gledišta, tu su najveće perspektive otkrivanja podmornica, jer ova polja traju duže od ostalih“, rekao je na Međunarodnoj vojno-pomorskoj izložbi, za agenciju TASS, naučni rukovodilac Krilovljevog državnog naučnog centra (KDNC) Valerij Polovinkin.
[adsenseyu1]
Akustični i elektromagnetni signali, koje pravi podmornica, premeštaju se zajedno s njom, a njen vodeni trag se zadržava još neko vreme. Po njemu se može detektovati boravak podmornice u datoj tački, kao i pravac u kom se kreće.
Uporedo s uređajima za detektovanje neprijateljskih podmornica, KDNC radi i na otežavanju detektovanja ruskih podmornica.
„Smanjenje uočljivosti podmornica je problem nad problemima. Mi stalno o tome brinemo, samo što se vremenom menjaju prioriteti. U jednoj fazi su to polja gornje polusfere, a u drugoj akustična polja. Sada posvećujemo pažnju poljima vodenog traga“, nastavio je Polovinkin.
Krilovljev centar je napravio vrlo ozbiljan program za snižavanje akustične uočljivosti ruskih podmornica četvrte i pete generacije. Naučni rukovodilac KDNC-a iz razumljivih razloga nije detaljnije govorio o tome. Samo je saopštio da je program usvojen, da su sredstva za njegovu realizaciju izdvojena i da je pažna naučnika usmerena na nekoliko momenata.
Prvo, to je sniženje nivoa vibracija izvršnih mehanizama – elisnog i propulzivnog pogona. Drugo, pooštreni su opšti standardi za vibroakustične karakteristike podmornice. I treći pravac su novi omotač i materijali koji doprinose snižavanju uočljivosti podmornica.
KDNC je naučno-istraživački institut koji se bavi temeljnim projektima za potrebe ratne i civilne mornarice. Osnovni pravci delatnosti centra su istraživanja u području hidrodinamike, čvrstoće materijala, energetike i elektronsko-energetskih sistema, fizičkih polja, hidroakustike, kao i konstruisanja elektrotehničkih uređaja, propelera i pogonskih sistema.
(hr.rbth.com)