Ruski najavljeni Mi-28NM borbeni helikopter testiran je sa unapređenom verzijom motora. ,,Sigurnost, funkcionalnost i karakteristike leta borbenog helikoptera, su značajno poboljšani opremanjem VK-2500P (motora) unapređenim automatizovanim kontrolnim sistemom”, objavila je pres služba korporacije Rostec.
Mi-28NM ,,Noćni lovac”, modernizovani Mil Mi-28, prema NATO izveštaju ..Havoc”, Sovjetski borbeni helikopter je u upotrebi od ranih 80ih. Originalni Mi-28 ima dugu istoriju upotrebe još od učestvovanja Rusije u Sirijskom građanskom ratu, kada su uočeni tehnički problemi sa elektronskim sistemom i performansama motora.
[adsenseyu1]
Originalni Mi-28 je imao nekoliko varijanti pre nekoliko decenija, uključujući Mi-28D za dnevne uslove i Mi-28N, za sve uslove. Bez obzira na prethodne neznatne adaptirajuće promene, Mi-28NM je sveobuhvatno redizajniran sa namerom da služi kao ruski borbeni helikopter za predvidljivu budućnost.
„Inovativne tehnologije i rešenja, implementirane u dizajn ovog helikoptera, ne samo da dokazuju njegove karakteristike, već su skoro od Mi-28NM stvorile savršeno borbeno sredstvo”, izjavio je generalni direktor ,,Ruske kompanije helikoptera“ Aleksandr Mekejev.
Proizvodnja Mi-28NM počela je 2008. i poslednji prototip je javnosti prikazan na ruskoj vojnoj izložbi ,,Vojska 2018”. Prvo predstavljanje ,,Vojske 2018.”, opremljene Mi-28NM, u najvećoj meri bilo je demonstriranje izvanrednog Hrizantema-V, protivtenkovskog raketnog sistema, izgrađenog po starijem modelu Hrizantema (“Chrysanthemum”) sa dokazanom tehnologijom detektovanja, identifikacije i lokalizacije mete. Mi-28NM prethodno je koristio VK-2500 motor, koji je bio zamena za ukrajinski TV3-117VMA smešten u originalni Mi-28.
Nije teško uvideti zašto će Ruske vazdušne snage (VKS) želeti da unaprede zastareli TV3-117VMA prilagođenim Mi-28NM novim, precizno rukovođenim oružanim sistemom maksimalne brzine.
Manje očigledan je razlog za skorašnji prelazak sa VK-2500 na VK2500P. Da li je VK-2500 u početku bio namenjen kao kratkoročno rešenje dok je moćniji 2500P u razvoju, ili je u toku proizvodnje otkriveno da je neophodno da drugačiji motor bude u sklopu projektnih parametara za 28NM?
Izvršni direktor Rostek kompanije Oleg Jevtušenko izjavio je da je ,,novi motor i njegovo ,,digitalno punjenje” znatno unapredilo performanse ,,Noćnog lovca” i učinila ga jednim od najboljih u njegovoj klasi, u svetu”, ali su razlike u performansama između 2500 i 2500P gotovo neznatne.
VK-2500P dostiže i do 2800 konjskih snaga u hitnim slučajevima, a u standardnom režimu 2500, u poređenju sa VK-2500 koji dostiže 2700 odnosno 2400 konjskih snaga.
Kako onda, ukoliko nema značajnih prednosti, objasniti prelazak na drugi motor? Dugoročnim finansijskim usklađivanjem, VK-2500P se može pohvaliti znatno dužim radom motora pre prvog velikog servisa od 3000 radnih sati motora, u odnosu na 2000 radnih sati VK-2500. Takođe nudi radni vek od 12 000 sati, dok VK-2500 dostiže samo 9000.
Prelazak na efikasniji Mi-28NM motor sa ređim rasporedom održavanja i dužim radnim vekom će sigurno srezati troškove, pogotovo ako Ruske vojne snage planiraju da koriste VK-2500P i kod drugih vojnih helikoptera, u slučaju nastavka modernizacije.
Mi-28NM će verovatno postati proizvod za izvoz narednih godina, s obzirom da je efikasniji motor očigledna prodajna meta stranih kupaca. Tokom prošle decenije, starije varijante originalnog Mil Mi-28 su prodavane u Venecueli, Alžiru i Iraku.
Webtribune.rs