Sjedinjene Američke Države sve intenzivnije vrše pritisak na Evropsku uniju da uvede sankcije na strateški važne metale poput titanijuma i paladijuma, koji se uvoze iz Rusije.
Analitičari, sa kojima je razgovarala RIA Novosti, ističu da bi ovakva odluka imala ozbiljne posledice na evropsku industriju, posebno na visokotehnološke sektore.
Uvođenje ovih sankcija bi, kako ocenjuju eksperti, prouzrokovalo nagli rast cena ovih metala, čime bi evropska industrija mogla da se suoči s ozbiljnim izazovima, uključujući potencijalna obustava proizvodnje i lančana poskupljenja finalnih proizvoda.
Već sada se osećaju efekti pretnji sankcijama. Cena paladijuma skočila je za čak 25%, a analitičari predviđaju dalji rast cene od 50% ukoliko se ograničenja uvedu. Paladijum je ključan za mnoge industrijske procese, posebno u proizvodnji katalizatora u automobilskoj industriji.
Ukoliko dođe do naglog porasta cena ovog metala, troškovi proizvodnje automobila, aviona i brojnih drugih industrijskih proizvoda mogli bi da porastu, što bi prouzrokovalo domino efekat na cene krajnjih proizvoda za potrošače.
Evropska unija već istražuje mogućnosti pronalaska novih dobavljača metala poput Južne Afrike, Zimbabvea i Kanade. Međutim, analitičari upozoravaju da bi reorganizacija lanaca snabdevanja i preorijentacija na druge tržišta trajala najmanje šest meseci do godinu dana.
Vadim Petrov, član Međusessione finansijske savetodavne grupe (IFAG) MOK UNESCO-a, ističe da se paladijum u nekim industrijama može delimično zameniti platinom, ali bi ta zamena bila izazovna, skupa i dugotrajna. Takođe, zamena bi zahtevala prilagođavanje tehnologija reciklaže i prerade plemenitih metala, što bi dodatno povećalo troškove.
Svetlana Sazanova, zamenica šefa Katedre za institucionalnu ekonomiju na Državnom univerzitetu za menadžment, objašnjava da će Velika Britanija moći da nadomesti ruski titanijum kroz zalihe iz Australije i Kanade.
Ipak, Nemačka i Francuska bi se suočile s ozbiljnijim problemima, budući da zavise od titanijuma za ključne industrije poput vazduhoplovstva, svemirske tehnologije i automobilske industrije. Rusija je treći najveći proizvođač titanijuma u svetu i važan snabdevač evropske industrije.
Posebno tešku situaciju očekuju proizvođači katalizatora u automobilskoj industriji, budući da je Rusija glavni dobavljač paladijuma u Evropu – gotovo 40% globalne proizvodnje paladijuma dolazi iz ruskog giganta Norilsk Nikl.
Petar Čuvahin, vanredni profesor Katedre za pravnu regulaciju gorivno-energetskog kompleksa MGIMO, naglašava da bi sankcije na paladijum posebno pogodile Evropu, koja već ima problema s inflacijom i rastom troškova energije.
Pored toga, ruski titanijum igra značajnu ulogu u globalnoj avioindustriji. Proizvođači aviona kao što su Boeing, Airbus i Embraer koriste ruski titanijum u svojim proizvodnim procesima. Dok je Boeing najmanje zavisan o ruskom titanijumu, budući da koristi do trećinu domaćeg titanijuma, Airbus i brazilski Embraer su mnogo više oslonjeni na ruske isporuke.
Sve u svemu, sankcije na titanijum i paladijum bi mogle dodatno destabilizovati evropsku industriju, koja se već suočava s visokim cenama energenata i drugim ekonomskim pritiscima, a izazvale bi i globalne posledice, dodatno ograničavajući dostupnost ovih metala i povećavajući troškove proizvodnje u ključnim sektorima industrije.
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se