Naslovnica U FOKUSU Masovni bojkot trgovinskih lanaca u Srbiji: Građani ustali protiv visokih cena hrane!

Masovni bojkot trgovinskih lanaca u Srbiji: Građani ustali protiv visokih cena hrane!

Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pokrenulo je novi bojkot pet velikih trgovinskih lanaca u Srbiji zbog, kako navode, visokih cena hrane.

Ovaj bojkot, koji traje od danas do 14. februara, obuhvata lanac Deleze (Maksi i Šop end go), Merkator (Idea i Roda), DIS, Lidl i Univereksport. Pored Efektive, akciju su podržala i udruženja potrošača Prosperitet iz Novog Sada i Republička unija potrošača iz Beograda.

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Razlozi za bojkot

Kako navode organizatori bojkota, prvi protestni dan održan je 31. januara, kada su građani pozvani da jedan dan ne kupuju u ovim trgovinskim lancima.

Očekivanja su bila da će trgovci reagovati na ovaj potez i sniziti cene osnovnih životnih namirnica, ali se, prema tvrdnjama organizatora, desilo suprotno – pojedini proizvodi su poskupeli.

Zbog toga je pokrenut novi bojkot, ovaj put u trajanju od pet dana, kako bi se pojačao pritisak na trgovačke lance da snize cene i posluju u interesu potrošača.

Udruženja upozoravaju da, ukoliko ni nakon ovog bojkota ne bude adekvatne reakcije, planiraju dugoročne akcije usmerene na pojedinačne trgovce.

Statistika prethodnog bojkota

Prema podacima Poreske uprave Srbije, bojkot 31. januara imao je značajan uticaj na promet trgovinskih lanaca. Tog dana izdato je 865.758 fiskalnih računa, što je za 25% manje u odnosu na prethodni dan, kada je taj broj iznosio 1.157.985.

Upoređujući sa podacima od dve nedelje ranije, u petak, 17. januara, izdato je 1.103.159 fiskalnih računa, dok je dan ranije, 16. januara, taj broj bio 1.095.561. Ovi podaci pokazuju da je 31. januara broj transakcija bio za oko 20% manji nego u uobičajenim danima.

Najveći pad je zabeležen u prometu: dok je 30. januara ukupan promet u ovim trgovinskim lancima iznosio oko 1,3 milijarde dinara, već sledećeg dana – na dan bojkota – taj iznos se smanjio na oko 911 miliona dinara. To znači da je u jednom danu, u poređenju sa prethodnim danom, promet pao za oko 32%.

Efekti i očekivanja

Smanjenje prometa u vodećim trgovinskim lancima može biti pokazatelj da potrošači postaju sve svesniji svoje kupovne moći i da su spremni da se organizuju kako bi se izborili za niže cene.

Ukoliko bojkot koji traje do 14. februara bude imao sličan ili još veći efekat, trgovci bi mogli biti prinuđeni da reaguju i ponude niže cene određenih proizvoda.

Predstavnici potrošačkih udruženja poručuju da je cilj da se omogući fer tržište i da se cene hrane dovedu na razuman nivo. Takođe, naglašavaju da trgovinski lanci imaju značajne marže na osnovne životne namirnice, što dodatno otežava finansijsku situaciju građana u uslovima inflacije i ekonomskih izazova.

Ako trgovci ne reaguju ni nakon ovog bojkota, udruženja planiraju dalje korake, uključujući dugoročne kampanje protiv pojedinačnih trgovinskih lanaca i nastavak pritiska na njih kroz različite vidove protesta.

Bojkot velikih trgovinskih lanaca u Srbiji mogao bi postati signal da su potrošači spremni da preduzmu konkretne akcije kako bi zaštitili svoje ekonomske interese, što bi moglo uticati na celokupno poslovanje maloprodajnog sektora u zemlji.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social