Bivši inspektor kvaliteta izneo šokantne podatke o Boingovim avionima. Samo jedna od njegovih tvrdnji je da su trupovi aviona iz fabrike redovno izlazili s ozbiljnim nedostacima.
Santjago Paredes, koji je radio za „Spirit EroSistems“ u Kanzasu, rekao je za BBC da je često pronalazio do 200 nedostataka na delovima koji su bili spremni za isporuku Boingu.
Paredes je, radeći svoj posao, čak dobio i nadimak „showstopper“ jer je usporio proizvodnju zbog svoje zabrinutosti u vezi neispravnih delova aviona.
„Pronalazio sam od 100 do 200 nedostataka na trupovima aviona, glavnom telu aviona, koje je trebalo isporučiti Boingu. Puno spojeva je nedostajalo, bilo je puno savijenih delova, a ponekad su delovi čak i nedostajali“, kazao je Paredes.
Iz kompanije za koju j eradio i koja je najveći dobavljač Boinga, poručuju da se ne slažu s optužbama Paredesa kao i da se „snažno brane od njegovih tvrdnji.“
Iz Boinga su odbili da komentarišu njegove optužbe, dok je američki ministar saobraćaja Pit Batidžig rekao da je Boing već „pod lupom“ vlade kroz istrage Savezne uprave za aviosaobraćaj (FAA).
Podsetimo, „Spirit EroSistems“ i Boing su se našli pod intenzivnim nadzorom nakon što su vrata otpala s potpuno novog Boinga 737 Maks nedugo nakon poletanja u januaru, zbog čega je nastala rupa na bočnoj strani aviona.
Prema istrazi, vrata je prvobitno ugradio „Spirit“, ali su ih Boingovi tehničari naknadno uklonili kako bi ispravili nedostatke.
Incident je podstakao američkog regulatora FAA da pokrene reviziju proizvodnih praksi u obe kompanije. Tako je pronađeno više slučajeva u kojima se kompanije nisu pridržavale prakse kontrole kvaliteta proizvodnje. FAA je nakon toga privremeno prizemljila gotovo 200 aviona Boing 737 Maks 9.
FAA je ranije ove sedmice pokrenula još jednu istragu nakon što je Boing rekao regulatorima da možda nije pravilno pregledao svoje avione „787 Drimlajner“.
Paredes, koji je sve izneo u javnost, optužbe je izneo u intervjuu za BBC i CBS, opisujući pri tom šta je doživio radeći između 2010. i 2022. godine.
Paredes naime, rekao da su neki od nedostataka koje je identifikovao dok je bio u „Spiritu“ bili manji, ali su drugi bili ozbiljniji. Naveo je i da je bio pod pritiskom da bude „manje rigorozan“.
„Uvek su dizali frku oko toga zašto sam to pronašao, zašto sam to gledao. Kompanija je samo htela da se proizvod isporuči. Nisu bili usredsređeni na posledice slanja loših trupova, već samo na ispunjavanje kvota, ispunjavanje rasporeda, ispunjavanje budžeta… Ako su brojke izgledale dobro, stanje trupa zapravo nije bilo važno“, rekao je.
Index prenosi da su mnoga od iskustava Paredesa u „Spiritu“ i deo njegovog svedočenja u
pravnom postupku koji su nezadovoljni deoničari pokrenuli protiv kompanije. Međutim, u pravnim dokumentima on se naziva jednostavno „Bivši zaposleni broj 1“.
Ovo je prvi put da je Paredes javno govorio.
Drugi revizor kvaliteta koji je optužio Boing umro je prošle sedmice. Reč je o DŽošu Dinu, čije su tvrdnje takođe trebalo da budu deo tužbe, a on je preminuo nakon što je dobio ozbiljnu bakterijsku infekciju.
U toj tužbi se Boing optužuje za namerni pokušaj prikrivanja ozbiljnih i široko
rasprostranjenih nedostataka u kvalitetu i izlaganje deoničara finansijskim gubicima kada se ti propusti otkriju.
Paredes je rekao da su obe kompanije, i „Spirit“ i Boing, svesne razmere problema s nedostacima i da se o tome raspravljalo na sedmičnim sastancima između inspektora kvaliteta iz obe kompanije.
Za Paradesa je kraj karijere došao kada mu je njegov upravnik naredio da promeni način na koji se nedostaci prijavljuju, kako bi se smanjio njihov ukupni broj.
„Nakon što sam se pobunio degradiran sam i premešten u drugi deo fabrike. Osećao sam
da mi prete i osećao sam da me šikaniraju jer sam pokazao zabrinutost. Posle toga sam podneo etičku žalbu odelenju za ljudske resurse kompanije i pisao tadašnjem šefu ‘Spirita’ Tomu Gentielu. ‘Izgubio sam veru u kvalitetnu organizaciju i ovo je moj poslednji poziv u pomoć’, napisao sam u mailu“, ispričao je zviždač.
Paredes je naknadno vraćen na čelnu poziciju nakon što je njegova žalba delimično prihvaćena, aliubrzo je napustio kompaniju.
Sada tvrdi da ne bi bio voljan da leti „737 Maksom“, u slučaju da i dalje ima nedostataka koji su nastali u fabrici u Vičiti.
(Mediji)
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se