Bilo je mnogo uzbuđenja oko automobila sa automatskom vožnjom, i njihovim potencijalom da promene način na koji ljudi koriste puteve već dugo vremena. Međutim, uz svu nadu da oni mogu promeniti stvari na bolje, postoje i neki razlozi za strah za vašu bezbednost dok ste u njima.
To je poenta koju Zak Ajsan, kanadski naučnik i stručnjak za sajber bezbednost, želi da istakne u svom delu pod nazvom “Automobili automatskih sudara“. Prema njegovim rečima, iako perspektiva automobila sa automatskom vožnjom može biti izvor inspiracije i znak velikih stvari koje dolaze, važno je imati na umu određene negativne posledice koje bi mogle zadesiti društvo u celini.
[adsenseyu1]
Kako bismo razumeli njegovu poentu, pre svega je važno tačno znati šta su automobili sa automatskom vožnjom.
Automobili sa automatskom vožnjom, ili automatizovani automobili, imaju jednu osnovnu razliku od redovnih automobila, a to je činjenica da njima zapravo nije potreban vozač jer oni, naravno, mogu voziti sami.
Zapravo, nijedan čovek ne treba da bude prisutan na konvencionalnom vozačevom sedištu. Uopšte nije potrebno da čovek ili žena zauzimaju prostor unutar ovog automobila kako bi on funkcionisao.
To što se automobil može koristiti za vožnju ili za bilo koju drugu svrhu je samo slučajna pogodnost – automobil sa automatskom vožnjom je i dalje automobil, iako u njemu nema vozača.
A kako je to moguće? Pa, u velikoj meri zato što su automobili sa automatskom vožnjom zapravo samo visoko napredni kompjuteri povezani sa internetnom i sa GPS opremom, na četiri točka. I tu, prema Ajsanovim rečima, dolazi do glavnom problema- Kompjuteri kao automobili su jednako osetljivi na hakere, kao i većina drugih računara.
“Porebna je samo jedna pogrešno osigurana ulazna tačka da se omogući nenameran pristup javnosti“, rekao je Ajsan.
“Odbraniti sve ulazne tačke i trajno ih držati zaštićenim, uprkos promenama organizacionih zahteva, osoblja i konstantnog ažuriranja ranjivosti softverskih biblioteka, gotovo je nemoguće.“
Prema njegovom mišljenju, ovo bi mogao biti jedan od uzroka velikih problema za automobile sa automatskom vožnjom.
[adsenseyu1]
Ako grupa sa zlim interesima na neki način uspe da pristupi i daljinski kontroliše samo jedno vozilo sa automatskom vožnjom, oni bi lako i efikasno njega mogli pretvoriti u bombu“, upozorava Ajsan.
“Potpuno napunjen „Tesla“ koji ide brzinom većom od 200 kilometara na sat, i koji udari u hemijsku fabriku, električni podsistem, naftnu liniju ili benzinsku stanicu, imaće gori uticaj od bombi koje su teroristi bacili na Bliskom istoku“, rekao je on.
Sad zamislite kada bi mogli da ga hakuju, i kontrolišu njih sto. Ili hiljadu.
Na sreću, postoji srebrna postava. Ajsan kaže da postoji velika konfuzija u industriji, više nego bilo kakav stvaran strah ili neizvesnost. Ukratko, vrata su širom otvorena za preventivne mere koje bi mogle pomoći zaštiti od potencijalnih opasnosti koje bi se mogle dogoditi, ako bi grupe hakera počele da ciljaju autonomna vozila.
Webtribune.rs
[adsenseyu5][adsenseyu5]