To će biti izuzetno tihe nenuklearne napadačke podmornice, koje će zahvaljujući svojoj novoj vazdušno-nezavisnoj propulziji boraviti pod vodom i do 45 dana. Ruski „anaerobni“ motori su po svojoj tehničkoj savršenosti nadmašili zapadne srodnike, zabrinuto konstatuju američki stručnjaci.
Klasa podmornica 677 „Lada“ će u perspektivi imati sledeću specifičnost: novi propulzivni sistem koje će biti nezavisan od vazduha (AIP), što će ovoj podmornici osigurati dvostruko manju buku tokom kretanja u odnosu na dizel-električnu podmornicu „Varšavjanka“, konstatuju američki stručnjaci s internet portala The National Interest.
[adsenseyu1]
Vazdušno-nezavisni ili „anaerobni“ motori osiguravaju rešavanje bitnih nedostataka koji su uočeni kod nenukelarnih podmornica. Naime, podmornice koje pokreće dizel-električni motor su prisiljene da s vremena na vreme isplivaju na površinu mora kako bi napunile svoje akumulatore.
Kod anaerobne pogonske jedinice to nije slučaj. Ona omogućuje podmornici da gotovo 45 dana ostane pod vodom u skrivenom režimu borbenog patroliranja.
Osim toga, rad ovih motora značajno umanjuje efekte buke koja se stvara tokom njenog kretanja, što osigurava podmornici da je vrlo teško ili nikako uoče podvodni sonari neprijatelja, koji imaju funkciju da, poput radara, otkrivaju neprijateljske podmornice u morskim dubinama.
Američki stručnjaci veruju da ruski razvojni projekti, kada su u pitanju ovakvi tipovi motora, mogu nadmašiti zapadne srodnike. Konkretno, pogonska vazdušno-nezavisna jedinica koju su razvili ruski konstruktori generiše električnu energiju pomoću vodonika koji se stvara iz sagorevanja dizel-goriva, dok inostrani modeli ovog motora koriste vodonik koji se skladišti u podmornice pre njihovog polaska u misiju.
Međutim, kod prvih proizvedenih podmornica klase 677 „Lada“ koje su spuštene u vodu nisu integrisani vazdušno-nezavisni „anaerobni“ motori, nego standarni dizel-električni pogon.
Radi se o podmornicama B-585 „Sankt-Peterburg“ i B-586 „Kronštadt“. Prva podmornica je u probnu eksploataciju uvedena još 2010. godine, a ona se nalazi u jedinicama Severne flote.
Ona je tokom svog testiranja izvela dosta zahtevna testiranja, gde nije zadovoljila visoke kriterijume koji su propisani za nenuklearne napadAčke podmornice nove generacije.
Ruski konstruktori su uočili značajna odstupanja u odnosu na standarde i vratili podmornicu na dodatna konstruktorska preuređenja. Nakon tih zahvata B-585 „Sankt-Peterburg“ je vraćena u jednice Severne flote, ali ona još nije službeno usvojena u operativno naoružanje ruske ratne mornarice, iako je 2016. godine s ovom podmornicom realizovano bojevo gađanje u akvatoriju Barencovog mora.
Pored ove podmornice u vodu je spuštena još jedna napadačka podmornica klase 677 „Lada“ – i B-586 „Kronštadt“. Ova podmornica se nalazi u fazi probne eksploatacije i računa se da će do 2020. godine ući u naoružanje ruske vojske.
Međutim, iako ove podmornice nemaju „anaerobne“ motore, one po svom ukupnom kvalitetu značajno nadilaze prethodnu generaciju podmornica „Varšavjanka“. Prema američkim stručnjacima, to se posebno odnosi na poboljšane atribute koji smanjuju šum/buku podmornice i unapređeni blok opreme koji se sastoji od novih sonara.
Dizel-električna podmornica klase 677 „Lada“ spada u četvrtu generaciju borbenih podmornica koje za pogon ne koriste nuklearni reaktor. Njena osnovna namena je „lov“ na druge podmornice, površinske brodove, uništenje obalskih vojnih objekata uslovnog neprijatelja, formiranje podvodnog minskog polja, transport ljudi i tereta specijalne namene.
Ove podmornice karakteriše visok nivo automatizacije i nizak nivo buke prilikom plovidbe. Ova serija podmornica se može opremiti krstarećim raketama „Kalibr-PL“, različitim tipovima torpednog naoružanja, uključujući i torpeda-rakete i sisteme protivazdušne odbrane. Radna dubina podmornice će iznositi 350 metara.
(hr.rbth.com)