Radnici u nemačkim fabrikama automobilske kompanije Volkswagen (VW) započeće štrajk u ponedeljak, u znak protesta protiv planova za masovno smanjenje radnih mesta i moguće zatvaranje nekih proizvodnih pogona.
Ovu odluku je najavio sindikat IG Metall, upozorivši da bi predstojeća borba mogla postati „najteža bitka u kolektivnom pregovaranju“ u istoriji kompanije.
Razlog za štrajk i pozadina problema
Volkswagen se već mesecima suočava s krizom koja ugrožava njegovo poslovanje, naročito u Nemačkoj, gde zapošljava oko 120.000 radnika.
Kompanija je u septembru najavila da razmatra mogućnost zatvaranja pojedinih fabrika, što bi predstavljalo radikalnu promenu u njenoj dosadašnjoj politici. Ovi planovi usledili su zbog nekoliko ključnih izazova:
Visokih troškova proizvodnje u Nemačkoj, koji umanjuju konkurentnost kompanije.
Prilagođavanja prelasku na električna vozila (EV), što zahteva značajna ulaganja i promenu proizvodnih kapaciteta.
Intenzivne konkurencije na kineskom tržištu, gde VW gubi tržišni udeo u korist lokalnih proizvođača i drugih globalnih rivala.
Pregovori bez rezultata
Sindikalni i radnički saveti VW-a predložili su niz mera za smanjenje troškova, uključujući:
Dobrovoljno odricanje zaposlenih i rukovodstva od bonusa, kako bi se postigla ušteda od 1,5 milijardi evra godišnje.
Kraće radno vreme u određenim fabrikama, što bi očuvalo radna mesta uz smanjenje opterećenja na budžet kompanije.
Odricanje od zahteva za povećanjem plata, što bi dodatno rasteretilo finansije kompanije.
Međutim, rukovodstvo VW-a je odbacilo ove predloge, ocenjujući ih kao nedovoljne za dugoročnu stabilnost kompanije.
U zvaničnom saopštenju, Volkswagen je naveo da predložene mere mogu pružiti kratkoročno olakšanje, ali ne rešavaju suštinske probleme koji ugrožavaju održivost poslovanja u narednim godinama.
Reakcija sindikata IG Metall
Sindikat je odgovorio oštrom kritikom, optužujući kompaniju da ignoriše „konstruktivne predloge predstavnika zaposlenih“ i pokazuje nedostatak razumevanja za posledice svojih odluka. U saopštenju sindikata navodi se:
„Odbacivanje naših predloga nije samo razočaravajuće, već i opasno za budućnost radnika i kompanije. Spremni smo na sveobuhvatan štrajk kako bismo zaštitili prava zaposlenih i očuvali radna mesta.“
Širi kontekst problema
Volkswagen nije jedini nemački proizvođač automobila suočen s izazovima. Celi sektor prolazi kroz transformaciju usled:
Pritiska na ubrzanje prelaska na električna vozila kako bi se ispunili strogi klimatski ciljevi.
Povećanja troškova sirovina i energije.
Geopolitičkih tenzija koje remete globalne lance snabdevanja.
U tom svetlu, VW-ova odluka da razmotri zatvaranje fabrika u zemlji može se tumačiti i kao deo šireg trenda smanjenja oslanjanja na skupe proizvodne centre u Evropi.
Mogući ishodi štrajka
S obzirom na to da su radnici odlučni da se suprotstave otpuštanjima, očekuje se da će štrajk značajno poremetiti proizvodne aktivnosti VW-a u Nemačkoj.
Ova situacija takođe može dodatno produbiti već prisutne tenzije između radnika i rukovodstva, dok kompanija balansira između potrebe za smanjenjem troškova i očuvanja svoje reputacije kao odgovornog poslodavca.
Štrajk u Volkswagenu predstavlja prekretnicu za kompaniju, koja mora pronaći način da prevaziđe svoje finansijske izazove, a da pritom izbegne dublje socijalne sukobe.
Ishod ovog konflikta poslužiće kao presedan ne samo za VW, već i za čitavu nemačku automobilsku industriju, koja se nalazi na raskršću između tradicionalne proizvodnje i inovacija u električnim vozilima.
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se