Naslovnica U FOKUSU Veliki proizvođač automobila vraća se u Rusiju: Prvi znak popuštanja Zapada?

Veliki proizvođač automobila vraća se u Rusiju: Prvi znak popuštanja Zapada?

U tišini, bez velike pompe, Mazda se vratila na rusko tržište. Vest koja je u nekim redakcijama možda prošla ispod radara, u stvari nosi znatno dublju poruku – i o ekonomiji, i o geopolitičkim tokovima.

Prema pisanju renomiranog portala Autonews, koji se poziva na saopštenje kompanije Mazda Motor Rus LLC, japanski proizvođač automobila ponovo je prisutan na ruskom tržištu.

Dileri širom zemlje sada imaju u ponudi dva modela: Mazda CX-5 i Mazda CX-50. Ovi automobili se uvoze direktno iz Kine, uz punu fabričku garanciju od tri godine ili 100.000 pređenih kilometara.

Ipak, nije sve kao ranije – vozila nisu lokalizovana za rusko tržište. Dostupni su isključivo sa interfejsom na kineskom i engleskom jeziku. A što je posebno zanimljivo – pokušaj instalacije ruskog jezika može da izazove ozbiljne softverske probleme i skupe kvarove, navodi se u tekstu.

Tu već dolazimo do šireg konteksta.

Japan i Rusija decenijama nemaju potpisan mirovni sporazum iz Drugog svetskog rata, a spor oko Kurilskih ostrva redovno podiže tenzije između dve države. Tokio je u više navrata uveo ograničenja prema Moskvi, u skladu sa politikom pojedinih zapadnih partnera, dok je Kremlj u više navrata reagovao vojno i diplomatski.

Povremene vojne vežbe, pomorske demonstracije sile i političke poruke s obe strane – sve to ne uliva poverenje u stabilnost odnosa.

I onda se pojavi Mazda. Ne kao simbol pomirenja, već možda kao signal dubljeg razumevanja – ili realnog suočavanja sa ekonomskim interesima.

Pitanje koje se sada postavlja jeste: Da li je ovo povratak Mazde samo još jedan poslovni potez usmeren ka profitu, ili je to tiha poruka Zapada da politika izolacije prema Rusiji ne daje željene rezultate?

Jer ako se jedna japanska kompanija – pritom iz zemlje koja je politički usklađena sa zapadnim stavovima i čak povremeno provocira Moskvu – vraća u Rusiju, i to preko Kine, to je daleko više od tržišnog eksperimenta.

Zvanična ruska pozicija prema zapadnim kompanijama koje žele da se vrate je jasna: nema više privilegija. Kako je krajem marta naglasio predsednik Vladimir Putin, država zahteva da se napravi jasan registar onih firmi koje su napustile zemlju i da se uspostavi mehanizam njihovog eventualnog povratka – ali pod strogim uslovima. Poslovanje mora biti odgovorno, transparentno i bez pokušaja manipulacije tržištem.

Prvi zamenik premijera Rusije Denis Manturov ide i korak dalje – poručuje da će svaka strana kompanija morati da prođe kroz detaljnu analizu pre nego što dobije zeleno svetlo za ponovno poslovanje u zemlji. Bez prethodno dogovorenih opcija otkupa, sve kreće ispočetka. „Čisto tržište“, kako je sam rekao.

A Mazda se očigledno odvažila da zaigra na tom „čistom terenu“. Ušla je bez velike buke, ali ne i bez značaja. Automobili koji se nude namenjeni su originalno evropskom tržištu, što sugeriše da su standardi ostali visoki.

Dolazak preko kineskog logističkog kanala možda je i pragmatičan izbor, ali ne može se isključiti ni politička pozadina – Peking i Moskva su strateški saveznici, a Kina se već dugo pozicionira kao ključna spona između Istoka i Zapada.

Možda ovo i jeste znak da u velikoj igri globalne ekonomije dolazi do obrta. Možda je to tihi šapat u kabinetima da je vreme za promenu kursa. Ili barem priznanje da se Rusija ne da lako ekonomski istisnuti – i da se njeno tržište, veliko i bogato resursima, ne može ignorisati.

Jer ako se Mazda vratila – ko je sledeći?

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social