U noći između petka i subote kombinovana grupa brodova Kaspijske flotile i Crnomorske flote izvela je lansiranje četiri krstareće rakete Kalibr SS-N-Sizzler na ciljeve u Ukrajini iz Azovskog mora.
Ovo je prvi put da je izveden napad iz Azovskog mora s obzirom na okolnosti sa napadima Ukrajinaca površinskim besposadnim plovilima na brodove Crnomorske flote.
Ono što je interesnatno jeste da je po prvi put napad izveo kombinovani sastav plovila Kaspijske flotile i Crnomorske flote.
Posebni eksperti za takva specijalizovana lansiranja su pripadnici Kaspijske flotile koji su prvi u novijoj istoriji izveli 30. septembra napad krstarećim raketama na ciljeve u Siriji, sa čime je započela vojna intervencija protiv Islamske države, Al Nusre i ostalih džihadističkih grupa.
Kaspijska flotila je dobila na značaju u ruskoj strateškoj viziji, kada je izvela seriju udara krstarećim raketama na terorističke položaje u Siriji u oktobru 2015. godine. Danas, u novim geopolitičkim uslovima, raste uloga i vrednost Kaspijske flotile.
Udarnu snagu flotile čine:
Tri korvete klase Bujan projekta 21630, dve raketne korvete klase Bujan-M projekta 21631 koje su nosači krstarećih raketa Kalibr, dve fregate klase Gepard projekta 11661 kao i raketni čamac Stupinec, koji je trenutno jedini nosač protivbrodska raketa P-15 Termit u ruskoj mornarici.
S obzirom da je Azovsko more udaljeno od Kaspijskog jezera, Rusija je za prebacivanje plovnih sastava Kaspijske flotile i Crnomorske flote koristi se plovni “Kanal Volga -Don” preko koga plovila iz Kaspijskog prelaze u Azovsko i onda u Crno more.
Ideja o povezivanju Kaspijskog jezera i Azovskog odnosno Crnog mora odgovarajućim plovnim kanalom dogodila se 1930 tih godina 20. veka u vreme Sovjetskog Saveza, ali uslovi za gradnju stekli su se tek sa završetkom Drugog svetskog rata.
Naređenje za gradnju kanala lično je dao Josif Visrionovič DŽugašvili “Staljin”. Gradnja je počela 1949. godine i završena 1. juna 1952. godine sa čime je dobijena nova pomorsko rečno-jezerska saobraćajnica u istoriji Sovjetskog Saveza, ali i sveta.
Naime, Kaspijsko jezero dobilo je po prvi put saobraćajnicu i vezu sa Azovskim i Crnim morem, a onda direktno preko moreuza Bosfor i Dardanele sa Sredozenim morem i preko Gibraltara i Sueca sa dva okeana Atlanskim i Indijskim.
Međutim ovaj kanal je u vreme Sovjetskog Saveza imao veći vojni značaj nego ekonomski jer je trebao da zaustavi potencijalni prodor NATO ako se odluči na invaziju na meki stomak Sovjetskog saveza, a članice Varšavskog pakta ne održe liniju prodora.
Ukupna dužina kanala nazvanog Volga-Don od Mahačkale do zaliva Tangarog je tačno 101 kilometar. Od te dužine 45 km pripada mreži kanala i rečnih propusta kojih na ovoj deonici ima tačno 13.
Kanal je sposoban da primi vojne i trgovačke brodove koji su sledećih dimenzija: dužine 140 m, širine 16,6 m i gaza od 3,5 m.
Oživljavnje kanala ponovo je usledilo 2007, a osim Rusije za ova put ne vojni nego ekonomski značaj, kanal kao komercijalna linija za transport robe i veza sveta ne samo juga Rusije nego i zemalja koje izlaze na Kaspijsko jezero, Kazahstana i Turkmenistana za koje je postao imperativ. Za ekonomije ove dve zemlje veoma važan, a Rusija je mogla da ubire i profit osim sopstvenog transporta i kroz tranzitne takse.
Danas je Kaspijska flotila pomorski elemnt Južnog vojnog okruga. Baza flotile se nalazi u Astrahanu. Glavni cilj flotile je obezbeđenje ruskih nacionalnih interesa u regionu Kaspijskog jezera, obezbeđivanja bezbednosti plovidbe i zaštite interesa u zoni naftnih polja. Flotila se sastoji od nekoliko brigada i diviziona površinskih brodova i jednica obalske odbrane.
(TV Front)
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se