Ruske vazdušno-kosmičke snage, koje pomažu sirijskim vladinim snagama u borbi protiv džihadističkih militanata još od septembra 2015. godine, stekli su iskustvo u suočavanju sa takozvanim “tunelskim ratom,“ “džihad-vozilima“ i zverstvima terorista ISIS-a u Siriji.
Ova iskustva, i kako oni izdvajaju rat u Siriji od drugih sukoba, preneo je ruski pilot Mihail, koji je učestvovao u operaciji. Komandant eksadrile u ruskoj Južnoj vojnoj oblasti, Mihail je jedan od pilota koji se borio u Siriji, i takođe je veteran antiterorističke operacije u Čečeniji.
[adsenseyu1]
Zadaci pilota u oba slučaja su bili slični – pogoditi oklopna vozila i militante odozgo – ali uslovi su bili veoma različiti, što Mihailove komparativne refleksije, predstavljene ispod, čine interesantnom studijom.
Zemlja peska
Dok u Čečeniji postoje planine, Sirija ima pustinje, što otežava otkrivanje neprijateljskih instalacija “skrivenih u pesku, ispod površine,“ objasnio je Mihail.
Pilot je detaljno objasnio kako teroristi koriste sirijski pejzaž da se kamufliraju: “oni nose (pustinjsku) kamuflažu i boje vozila u boju peska, tako da je njihovo otkrivanje ponekad moguće samo sa koordinatama.“
Sirijski džihadisti drogirani i poremećeni
Još jedan detalj koji značajno ističe sirijske teroriste je nedostatak procene.
“Oni se ponašaju kao da su pod uticajem nekih supstanci,“ kaže pilot, naglašavajući da sirijske teroriste ne ometa ništa: “Čak i ako neko umre, oni prolaze i nastavljaju hodati.“
Bez straha i sažaljenja, sirijski teroristi postaju veoma opasni, ai istovremeno i ranjivi protivnici, rekao je Mihail, koji je dodao da njihovi “kriminalni stavovi“ pokazuju da imaju “poremećen um.“
Tunelsko ratovanje
Jedna od glavnih metoda borbe koju koriste teroristi u Siriji je tunelsko ratovanje.
“Oni (…) kopaju tunele sa mnogo izlaza koji im omogućavaju da se približe sirijskoj vojsci i da odatle iskoče u napad,“ rekao je pilot.
Kako bi se izborili sa tunelima, formirane su grupe aviona u kojima su bombarderi bacali bombe na betonske bunkere, a zatim su uletali napadački avioni kako bi završili napad.
Takođe je primećeno da teroristi u Siriji često koriste takozvana džihad-vozila – oklopna vozila puna eksploziva – da ubiju što više ljudi.
“Nema vremena za strah“
Iako militantna oklopna vozila ne predstavljaju veliku pretnju pilotima, terorističko protivavionsko oružje je prilično opasno, i primorava avijaciju da manevriše i donosi brze odluke.
“Nema vremena za strah, moram da vidim gde je neprijatelj, da čujem drugara koji leti sa mnom, i savetovati o tome odakle dolazi napad,“ rekao je Mihail.
Bombardere podržavaju ruski lovci koji takođe prate sirijsku avijaciju.
Webtribune.rs