Naslovnica U FOKUSU Najveća švedska fabrika litijum-jonskih baterija na ivici bankrota

Najveća švedska fabrika litijum-jonskih baterija na ivici bankrota

Northvolt, švedska kompanija koja je započela svoj ambiciozan put 2016. godine, imala je viziju da postane vodeći proizvođač litijum-jonskih baterija sa fokusom na održivost i ekološku prihvatljivost.

Cilj im je bio da proizvode najzelenije baterije na svetu, što je privuklo pažnju velikih automobilskih kompanija poput BMW-a, Volkswagena i Volva, kao i ogromne investicije od milijardi dolara.

Northvolt je bio viđen kao ključna nada evropske „zelene revolucije“ u automobilskoj industriji, a projekat je bio politički simbol borbe protiv zavisnosti od nafte i uvoza baterija iz Kine​.

Međutim, ova priča o uspehu sada se suočava sa ozbiljnim preprekama. Slaba potražnja za električnim vozilima, sve jača konkurencija kineskih proizvođača baterija, kao i unutrašnji problemi sa proizvodnjom i kvalitetom baterija, stavili su kompaniju u tešku poziciju.

BMW je u junu 2024. godine otkazao ugovor vredan 2,5 milijardi dolara zbog problema sa kvalitetom baterija koje Northvolt nije mogao isporučiti u zadovoljavajućem roku​. Ovaj otkaz je označio prekretnicu i dodatno otežao finansijsku situaciju kompanije.

Northvolt trenutno prolazi kroz tešku finansijsku krizu, sa preko 5 milijardi dolara duga dobavljačima i svakodnevnim gubicima zbog nemogućnosti da poveća proizvodnju. Kompanija je već otkazala proširenje svoje glavne fabrike u Skelleftei, a otpušteno je 1.600 radnika​.

Premda se švedska vlada aktivno angažovala da pronađe rešenje, jasno je stavljeno do znanja da država neće pružiti direktnu finansijsku pomoć niti će spasiti kompaniju kreditima poreskih obveznika​.

Ova kriza ne pogađa samo Švedsku, već predstavlja potencijalni politički problem i za Evropsku uniju. Northvolt je trebalo da bude evropski odgovor na kinesku dominaciju u proizvodnji baterija, ali neuspeh ove kompanije dodatno podriva ambicije EU da postane predvodnik u zelenim tehnologijama.

Situaciju dodatno komplikuje činjenica da, uprkos svim naporima, konkurencija iz Kine ubrzano jača, dok evropsko tržište električnih automobila pokazuje znakove usporavanja, što je dovelo do pada potražnje za baterijama​.

Kriza u Northvoltu je signal za dublje probleme u evropskom tranzicijskom planu ka elektrifikaciji.

Dok kineski proizvođači poput CATL nastavljaju da šire svoju proizvodnju, evropske kompanije se suočavaju sa izazovima, kako u pogledu troškova proizvodnje, tako i tehnološke efikasnosti. Northvolt je postao primer rizika koji dolaze sa brzim širenjem u industriji koja se još uvek razvija​.

Sve ovo postavlja pitanje o budućnosti ne samo Northvolta, već i šire evropske industrije baterija i električnih vozila, čija sudbina sada izgleda sve neizvesnija.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social