Naslovnica SPEKTAR Kinezi imaju opasnog borca J-15, da li je bolji od ruskog SU-33?

Kinezi imaju opasnog borca J-15, da li je bolji od ruskog SU-33?

j-15

Časopis National Interest je uporedio četvrtu generaciju ruskih boraca Su-33 i kineskih boraca J-15.

Kako se navodi u članku Čarlija Gaoa iz National Interest-a, kineski borac J-15 je “nerazvijena verzija“ Su-33. Kinezi su izgradili svoje borce na bazi ruskog prototipa T-10K, koji je morao biti značajno obnovljen.

Glavni nedostatak borca J-15 su “zastareli WS-10 motori,“ kaže Čarli Go, naglašavajući da konstrukcija motora ostaje glavni problem za ovu azijsku zemlju, “jer ona ne može proizvesti kvalitetne motore koji se mogu koristiti u vazdušno-kosmičkoj industriji.“

[adsenseyu1]

Takođe je važno napomenuti da preterana težina i mehanizam poletanja J-15 ozbiljno ograničava njegovu sposobnost da efikasno funkcioniše, takođe noseći manje oružja i goriva. Ove karakteristike su posledica inicijalne strukture sovjetskog Liaoning nosača aviona u službi kineske mornarice.

Međutim, za Čarlija Gaoa, kinesi avion ima neke prednosti, kao što je njegova kabina i ergonomski oblik aviona.

su-33

Što se tiče ruskog borca Su-33, stručnjak kaže da ovaj avion treba da prođe kroz neku modernizaciju, povećavajući njegov potencijal, posebno u odnosu na upotrebu precizno vođene municije i navigacionih tehnologija.

[adsenseyu5]

“Generalno, borac Su-33 je verovatno superiorniji od borca J-15, naročito u aspektima vezanim za snagu i pouzdanost motora, dok je J-15 moderniji avion sa novim ergonomskim dizajnom,“ zaključio je Gao.

Međutim, višenamenski borac kineske mornarice J-15 je sada sposoban za obavljanje noćnog sletanja i poletanja, prijavio je Global Times.

Kineska mornarica, koju su citirali lokalni mediji, opisala je novu sposobnost lova kao “znamenitost“ i “značajan napredak“ u sveukupnim sposobnostima zemlje za napad i odbranu.

Vojni analitičar Song Žongping je objasnio da su manevri poletanja i sletanja na nosačima aviona teški i opasni čak i tokom dana, s obzirom da je paluba ovih brodova mnogo manja od piste aerodroma. Pored toga, uslovi mora i lima mogu ovaj zadatak učiniti još težim.

“Tokom noćnih borbi, nosači aviona imaju tendenciju da smanje svoje osvetljenje, čineći poletanje i sletanje mnogo izazovnijim zadatkom za pilote,“ rekao je Žongping.

Prema rečima stručnjaka, vojni sukobi se ne dešavaju samo tokom dana, tako da je “veoma važno razmotriti noćne operacije u pripremama za eventualni rat.“

[adsenseyu6]

Sposobnost borbenog aviona da poleti i sleti u bilo kakvim vremenskim uslovima u bilo kom trenutku je važna indikacija da je nosač aviona razvio potpunu borbenu sposobnost, rekao je kineski analitičar.

Za J-15 je bilo potrebno pet godina da evoluira sa test letova na pilotsku obuku tokom dana, i konačno noćne letove. U poređenju sa drugim zemljama koje poseduju nosače aviona i prektikuju ovu tehniku decenijama, Kini je bilo potrebno vrlo malo vremena, rekao je Žongping.

Pored noćnih manevara, piloti J-15 su nedavno obavili vežbe sa različitim raketama.

Webtribune.rs

[adsenseyu5]