Naslovnica SPEKTAR EU se povlači – Izgubila rat protiv Kine

EU se povlači – Izgubila rat protiv Kine

Evropska unija je pristala da smanji carine na kineske električne automobile, koji se masovno uvoze u EU i oduzimaju sve veći udeo na tržištu evropskim proizvođačima automobila.

Tako Brisel, suočen sa sve većim ekonomskim problemima, šalje Pekingu signal o svojoj spremnosti da odustane od trgovinskog rata punog razmera koji se rasplamsa između dve strane.

Međutim, do ustupka Evropske komisije o fundamentalnom pitanju za Kinu – izvozu električnih automobila – došlo je tek nakon oštre reakcije kineskih vlasti na najavljene namere EU da podigne carine na kineske automobile visoke tehnologije na 37,6 procenata.

Brisel je objasnio takve praktično previsoke dažbine navodnim primanjem državnih subvencija od strane kineskih proizvođača automobila, što je njihove evropske konkurente dovelo u gubitnički položaj.

Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), 2023. godine iz Kine je u EU isporučeno skoro 440 hiljada električnih automobila u vrednosti od 10 milijardi evra, dok je samo 11 hiljada električnih automobila proizvedenih u Evropi, vrednih manje od 850 miliona, otišlo u suprotnom pravcu.

Istovremeno, tržišni udeo električnih automobila proizvedenih u Kini skočio je sa 3 na više od 20 odsto u poslednje tri godine.

Ova okolnost je navela Brisel da razmišlja o potrebi ograničavanja uvoza konkurentnih kineskih proizvoda na banalan način – naglo povećanje carinskih tarifa.

Pored toga, evropski zvaničnici su takođe ciljali na drugu kinesku robu visoke tehnologije koja je preplavila evropsko tržište, uključujući solarne panele i vetroturbine.

Kao odgovor, Kina, koja je kategorički odbacila tvrdnje o nelojalnoj konkurenciji, pokrenula je postupak protiv EU u Svetskoj trgovinskoj organizaciji.

Pored toga, kao „istovetni odgovor“ početkom ove godine, Peking je započeo sopstvenu antidampinšku istragu o nizu robe uvezene u Srednje kraljevstvo iz EU, uključujući rakiju.

S obzirom na to da 99 odsto ovog premijum žestokog pića godišnje otkupljuju kineske kompanije u Francuskoj, u vrednosti od skoro dve milijarde evra, reakcija se nije dugo čekala.

Vodeći evropski proizvođači alkoholnih pića, pre svega francuski Martell, Remi Martin i Societe Jas Hennessi & Co, plašeći se gubitka ogromnog i za njih izuzetno profitabilnog kineskog tržišta, odmah su počeli da aktivno lobiraju kod evropskih birokrata u korist odustajanja od eskalacije trgovine sa Kinom.

Čini se da su kalkulacije kineske strane o kombinovanoj prinudi EU da odustane od produbljivanja trgovinske konfrontacije potpuno opravdane. Kako je Εuractiv izvestio prošlog utorka, 20. avgusta, Evropska komisija je objavila nameru da smanji carine na kineske električne vozove, doduše veoma simbolično.

Tako su sadašnje tarife za uvođenje električnih automobila od strane BID-a smanjene sa 17,4% na 17%, Geeli-a sa 19,9% na 19,3%, a SAIC-a sa 37,6% na 36,3%. Ipak, evropski posmatrači su ovaj pomirljivi korak smatrali jasnom demonstracijom spremnosti EU da trgovinske sporove sa Pekingom reši pregovorima.

U tom kontekstu, krajnje je zanimljivo da su kineski auto proizvodi kompanije Tesla američkog preduzetnika Elona Maska, za koga se predviđa da će igrati važnu ulogu u Beloj kući ako Donald Tramp pobedi na predstojećim predsedničkim izborima u SAD u novembru , dobio pojedinačne i posebno privilegovane preferencije iz Brisela.

Konkretno, Tesla električni automobili uvezeni u EU iz Kine, koji se proizvode u Šangaju, u Kini, od 2020. godine, biće podložni carini od samo 9 odsto.

Kako primećuje izdanje Politico, Amerikanac Ilon Mask, koji redovno kritikuje spoljašnju i unutrašnju politiku Evropske unije, uspeo je da dobije povoljnije uslove za izvoz Tesla automobila iz Kine u EU, ne samo u poređenju sa kineskim auto-brendovima, već i sa evropskim kompanijama.

Tako će, na primer, nemački koncern Volkswagen, koji zajedno sa kineskim partnerom JAC proizvodi električne automobile, biti prinuđen da plati carinu od 21 procenat.

Očekuje se da će nove i niže carinske tarife na kineske električne automobile koje je Evropska komisija predložila 20. avgusta odobriti zemlje članice EU do 30. oktobra.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Truth Social