Belgija je, izgleda, postala žrtva sopstvenih ambicija. Kako piše francuski list „20 minuta“, novi američki lovci-bombarderi F-35, koje Belgija polako prima u svoje vazduhoplovstvo, ispali su — preveliki za belgijsko nebo. Ili preciznije: Premalo je prostora da piloti uopšte mogu da vežbaju.
Vlada je, podsećanja radi, naručila 34 aviona od kompanije „Lockheed Martin“, ukupne vrednosti oko 5,6 milijardi evra. Ideja je bila jednostavna: Zameniti dotrajale F-16 i podići odbrambene sposobnosti zemlje.
Tri F-35 već su sletela u bazu Floren 13. oktobra, dok je četvrti zapeo na Azorima zbog tehničkog problema. Nije da to nije očekivano — reč je o najsloženijem avionu današnjice, a sa složenošću uvek dolaze i komplikacije.
Ali prava zbrka nastala je nekoliko dana kasnije, tokom parlamentarnog saslušanja. Ministar odbrane Teo Franken priznao je ono što se već šuškalo: Belgijski vazdušni prostor neće biti dovoljan za obuku pilota.
U prevodu, F-35 ne može ni da se „razmahne“. Belgija zato pregovara sa Italijom, Holandijom i još nekim partnerima, ne bi li omogućila bar deo obuke u njihovom nebu. Kao rezervna opcija pominje se i Severno more, ali i ono, kaže Franken, ima ograničenja i zahteva pažljivu koordinaciju sa civilnim i vojnim letovima.
To je bilo dovoljno da Belgija postane predmet podsmeha širom interneta: Kako zemlja koja kupuje najnaprednije lovce današnjice nema dovoljno neba za njih? „Fijasko“, pišu jedni, dok drugi vide u svemu ironiju modernog doba — država može da priušti tehnologiju, ali ne i prostor.
U međuvremenu, stanovnici oko vojnih baza nisu baš oduševljeni. Novi F-35, prema zvaničnoj brošuri Ministarstva odbrane, biće pet puta bučniji od starih F-16. Motor skoro duplo jače snage stvara težak, pulsirajući zvuk koji se čuje i kilometrima dalje.
Ministarstvo je pokušalo da umiri građane objašnjenjem da će „ograničiti broj letova“, ali mnogi sumnjaju da će to zaista biti moguće kada obuka krene punim tempom.
A postoji i treći sloj cele priče: Novac. F-35 je, po svemu sudeći, luksuzna mašina. Cena jednog sata leta kreće se između 40.000 i 50.000 evra, što ga svrstava među najskuplje lovce na svetu.
Analitičari smatraju da će zbog toga Belgija morati pažljivo da planira svako poletanje, jer svaka dodatna minutaža znači ozbiljan trošak. Neko bi rekao da će F-35 u Belgiji više stajati nego leteti — i to ne iz tehničkih razloga.
U svemu tome, ostaje otvoreno pitanje: Da li je nebo zaista problem, ili je ovo samo ogledalo jedne šire nesrazmere između ambicija i stvarnosti? Jer, kako reče jedan pilot u prolazu — „nije sve u avionu, nešto je i u prostoru koji mu daješ“.
Webtribune.rs


























