Smatra se da lovački avioni kompanije „Suhoj“ danas spadaju među najbolje na svetu. Ne samo da su ti avioni konkurencija američkim lovcima, nego su po mnogočemu i bolji od sličnih aviona strane proizvodnje.
- Su-25
Jurišni avion Su-25 je napravljen s ciljem pružanja podrške jurišnim kopnenim trupama. On ne zavisi od velikih aerodroma, jer kao pistu može da koristi nepotpuno uređenu uzletno-sletnu zemljanu stazu ili puteve blizu linije fronta.
[adsenseyu1]
Ovo je jedan od najbolje naoružanih aviona u Ratnom vazduhoplovstvu Rusije. U zavisnosti od postavljenih zadataka, Su-25 može da nosi 32 vrste oružja, između ostalog i rakete vazduh-vazduh i vazduh-kopno.
Su-25 se koristi preko 40 godina. Za to vreme je korišćen u 18 ratova i oružanih sukoba na tri kontinenta: od rata u Avganistanu do operacije koju Rusija sada sprovodi u Siriji.
- Su-27
Su-27 razvija veliku brzinu i ima velike manevarske mogućnosti. Smatra se da je to jedan od najboljih ruskih borbenih aviona. NATO za njega koristi naziv Flanker. Su-27 je podjednako efektan u bici i na aeromitingu, gde može da izvodi složene figure akrobatskog letenja.
Konstruisan je kao odgovor na američki F-15. Ta dva modela se nikada nisu sukobila u pravim borbenim delovanjima. Na vojnim vežbama je ruski lovac bio bolji od rivala na bližim udaljenostima, dok je F-15 imao više šanse u širem radijusu.
Danas desetak zemalja koriste Su-27. Neobično je što su i Sjedinjene Države na tom popisu. Amerika je radi obuke u vazdušnim borbama otkupila nekoliko lovaca Su-27 od Ukrajine i Belorusije.
Su-27 je bazni model mnogobrojnih modifikacija, među kojima su lovci Su-30 i Su-35, kao i palubni lovac Su-33.
[adsenseyu1]
- Su-57
Ovo je najnoviji ruski lovac pete generacije, koji dolazi na smenu aviona Su-27 i Su-35. Glavna konkurencija su mu američki lovci F-22 Raptor i F-35 Lightning.
Su-57 je prvi ruski taktički avion na kome je primenjena „stealth“ tehnologija. Napravljen je tako da se maksimalno približi neprijateljskim „stealth“ avionima i prisili ih na blisku borbu u vazduhu, gde će doći do izražaja izuzetno velike manevarske mogućnosti ruskog lovca.
Nova sedišta za katapultiranje u ovom avionu mogu spasiti život pilota na svakoj visini, pa čak i na zemlji. Planirano je da u budućnosti avion sam „donosi odluku“ o katapultiranju, bez obaveze da pilot pritisne odgovarajuće dugme.
Danas je Rusija jedina zemlja koja koristi ovaj avion. Ne postoje nikakvi tekući planovi u vezi sa izvozom Su-57, jer bi došlo do preklapanja s tržištem aviona Su-35 koji se vrlo uspešno izvozi. U budućnosti je moguć izvoz najnovijeg lovca u Indiju, Alžir, Kinu, Vijetnam, pa čak i u Tursku koja je članica NATO-a.
- Suhoj Superjet 100
Suhoj Superjet 100 je prvi ruski putnički avion koji je napravljen posle raspada Sovjetskog Saveza. Konstruktori su imali želju da to bude ruski avion „od glave do pete“, ali je činjenica da je napravljen većinom od stranih delova, koji čine oko 70 odsto konstrukcije.
[adsenseyu4]
Avion je visoko ocenjen zbog napredne avionike, male buke motora, štednje goriva i pristupačne cene. Jedan Superjet je tri puta jeftiniji od svog glavnog evropskog rivala, modela A319.
Reputacija SSJ-100 je ozbiljno dovedena u pitanje 5. maja 2019. godine, kada je u avion ovog tipa udario grom, posle čega se prekinula veza s kontrolom leta na zemlji. Avion je prisilno sleteo na moskovski aerodrom, ali su mu se motori zapalili na pisti usled čega je život izgubila 41 osoba.
Nekoliko meseci kasnije, u avgustu 2019., meksička kompanija Interjet, najkrupniji menadžer prodaje ovih aviona izvan Rusije (poseduje 22 aviona), saopštila je da privremeno obustavlja prodaju Superjeta „iz finansijskih razloga“.
(hr.rbth.com)