Zasluženi pilot Rusije, probni pilot Vadim Bazikin u razgovoru za „Argumenti i fakti“ istakao je detalje koji su mogli direktno ili indirektno dovesti do pada helikoptera kojim su leteli predsednik Irana Ebrahim Raisi i njegovi pratioci.
Prema rečima iskusnog pilota, pri kretanju u gustoj magli neophodno je pratiti visinu planina i strogo je zabranjeno pokušavati sletanje helikoptera.
Pored toga, proces potrage je trebao ubrzati signal specijalnog radio signala, ali on, izgleda, nije proradio. Poznato je da je jedan od putnika — imam Tabriza Ali Hašim, bio živ sat vremena nakon nesreće i uspeo je da pozove šefa predsedničke administracije.
Prema rečima probnog pilota, helikopter Bell 212 se među profesionalcima smatra pouzdanom mašinom.
„Pri letovima u magli nema nikakvih poteškoća. Ovi helikopteri umeju da lete po bilo kakvom vremenu. Sve zavisi od nivoa obuke pilota. Ako letite i putem vas zahvati magla, morate održavati bezbednu visinu, da budete iznad svake uzvišice.
Prethodno je potrebno proučiti sve visine. Pilot je tačno znao gde će leteti. Ako je planina 900 metara, on je trebao biti na visini od 1800 metara. Po zakonu treba biti +900 metara. Pa, u krajnjem slučaju, napravi bar +300 metara. Potrebno je pravilno raditi sa kartama, u ovom slučaju — sa GPS-om“, rekao je Vadim Bazikin.
„Sletanje u magli je zločin“ Prema rečima stručnjaka, pokušavati sletanje helikoptera u uslovima magle je strogo zabranjeno.
„To je kršenje svih upravljačkih dokumenata. Postoje pravila o kojima se u avijaciji stalno priča, ona su napisana krvlju. Treba ih samo poštovati. Ako vidite prozor — komadić zemlje — to je prihvatljivo. Čak je i u upravljačkim dokumentima napisano da je sletanje moguće tamo gde postoji vizuelni kontakt sa zemljom. Ali ako pokušavate sletanje u magli, vi ste — kriminalac“, ističe iskusni pilot.
Prema rečima Bazikina, nakon pada verovatno nisu proradili signali, koji bi odmah trebali da lociraju mesto nesreće.
„Na svim helikopterima moraju biti radio signali. Nemoguće je da oni ne prorade. Predsednika prevoze samo helikopteri prve kategorije. Na njih, na primer, nikada ne stavljaju motor posle generalnog remonta. Na ovim helikopterima instrumenti gotovo nikada ne otkazuju, otkazuje ljudski faktor. I radio signal mora da proradi zbog udara o zemlju. Obično se postavlja u repnu gredu, jer se ona prva otkida pri udaru i nakon toga signal odmah odlazi na satelit. Zašto nije proradio – pitanje je.“
Prema rečima stručnjaka, ako pilot nije bio siguran u bezbednost leta, morao je da se vrati.
„Ako je verovatnoća greške prevelika, treba se vratiti. Savršeno razumem psihologiju čoveka koji zna da su dva helikoptera prošla i ne želi da dovede u pitanje svoj nivo. Važno je zapamtiti da su ljudske duše iza vas. U let uzimamo mnogo malih grešaka – greška drugog pilota, greška tehničara, onog koji toči gorivo i tako dalje. Potrebno je biti veoma pribran da makar svojom greškom sve to ne dopuniš,“ istakao je Vadim Bazikin.
U ponedeljak 20. maja postalo je poznato da su svi putnici, koji su se nalazili u helikopteru predsednika Irana Ebrahima Raisija, uključujući i njega samog, poginuli u nesreći. Spasioci koji su stigli na mesto katastrofe nisu pronašli znakove živih ljudi.
Pored Raisija, u helikopteru su se nalazili ministar spoljnih poslova Irana, Hosein Amir Abdolahijan, guverner provincije Istočni Azerbejdžan Malek Rahmati i petkovni imam grada Tabriza Mohammad Ali Ale Hashem.
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se