Naslovnica SPEKTAR Šta se krije iza tajnog testiranja: Kineski J-50 uzburkao svet – Letelica...

Šta se krije iza tajnog testiranja: Kineski J-50 uzburkao svet – Letelica nove generacije na nebu

Kineski J-50 testiran u tajnosti: Nova faza trke u vazdušnoj dominaciji

U vreme kada se tenzije u Azijsko-pacifičkom regionu sve više osećaju i na nebu, Kina je – tiho i bez pompe – obavila testiranje svog najnovijeg borbenog aviona J-50.

Snimci koji su se pojavili na mrežama pokrenuli su lavinu komentara među vojnim analitičarima. I to ne bez razloga: ono što je odmah upalo u oči jeste promena u konstrukciji – novi J-50 više nema pravougaono dvovektorsko izduvno telo, već kružnu mlaznicu, što mnogi tumače kao znak dubinskih tehnoloških pomaka u kineskom razvoju motora.

Letelica je viđena tokom niskog leta, bez izvučenog stajnog trapa, sa zatvorenim bočnim otvorima – jasno, sve je bilo spremno za pravi test.

O ovoj pojavi prvi je pisao kineski portal Sohu, koji je i ranije izveštavao o razvoju kineskih vazduhoplovnih sistema, ali ovoga puta pažnja je bila posebno usmerena na detalje koji ukazuju na ono što bi moglo biti šesta generacija borbenih aviona.

Prethodna verzija J-50 koristila je dizajn izduvnog sistema nalik američkom F-22 – pravougaonu dvovektorsku mlaznicu, koje omogućava smanjenje infracrvenog potpisa, ali uz cenu smanjene efikasnosti potiska i komplikovanije proizvodnje.

Sada, prelaskom na klasičnu kružnu mlaznicu, kineski inženjeri verovatno poručuju da su rešili ključne tehničke izazove. I ne samo to – ako je ovo istina, Kina je možda napravila korak koji drugi tek planiraju.

Još jedna zanimljiva stvar jeste način na koji je razvijan J-50. Umesto jednog prototipa koji se nadograđuje u serijama, kineski tim koristi više prototipova paralelno. Tako otkrivaju slabosti ranije, testiraju različita rešenja istovremeno i ubrzavaju prelazak ka masovnoj proizvodnji.

To je pristup koji pokazuje odlučnost, ali i strateški preokret u načinu razmišljanja o razvoju oružanih sistema.

Konstrukcija J-50 podrazumeva i aktivne površine krila – pokretne vrhove koji omogućavaju promenu profila u letu. To mu daje izuzetnu upravljivost i, zajedno sa stealth rešenjima, stavlja ga rame uz rame sa najnaprednijim letelicama poput američkog F-22. Razume se, to sve pod uslovom da novi dizajn funkcioniše kako se očekuje, jer za sada Kina ne daje nikakve zvanične komentare.

Podsetimo, J-50 je deo šire modernizacije kineskih vazdušnih snaga. Na linijama već lete J-20 avioni, poznati po tzv. „režimu zveri“, koji omogućava nošenje i do 12,7 tona oružja – skoro dvostruko više od onog što F-35 može da ponese. Posebna nepoznanica i dalje ostaju rakete PL-15 i PL-17, koje su deo arsenala ovih aviona, ali se o njihovom dometu i preciznosti zna veoma malo.

Interesovanje za kineske sisteme dodatno je poraslo nakon što je pakistanski J-10CE, baziran na kineskoj tehnologiji, uspeo da eliminiše indijski Rafale. Taj događaj izazvao je pravu buru komentara, posebno u američkom vojnom establišmentu.

Čak i portal 1945, koji je ranije sumnjičavo gledao na kineske inovacije, objavio je čak tri posebne analize posvećene raketi PL-15.

U isto vreme, Sjedinjene Države pokušavaju da odgovore – najavljen je razvoj potpuno novog aviona F-47, čiji je glavni izvođač Boeing. Ali stvari ne idu glatko. Problemi sa rokovima, manjak sredstava i komplikovane unutrašnje procedure usporavaju napredak. To dodatno pojačava osećaj da Kina grabi napred dok drugi tek skupljaju delove slagalice.

Pojava J-50 ne znači samo još jedan novi avion – ona simbolizuje kako Kina gradi svoj tehnološki suverenitet i samopouzdanje u oblasti vazduhoplovstva.

A ako se novi elementi koje je pokazao ovaj test potvrde kao uspešni, biće to ozbiljna poruka svima koji su do sada smatrali da Peking još uvek igra ulogu tehnološkog pratioca. Možda je vreme da se ta slika preispita.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social