Ruski ulazak u Ukrajinu izmenio je globalno tržište nafte. Afrički dobavljači se pojavljuju kako bi zadovoljili evropsku potražnju, dok Moskva pogođena zapadnim sankcijama sve više pribegava rizičnim pretovarima s broda na brod kako bi svoju naftu dopremila u Aziju.
Stručnjaci ocenjuju da će Rusija ipak moći da se nosi sa zabranom izvoza nafte u EU, ali pod uslovom da Azija i posebno Kina, nastave da kupuju njenu naftu, prenosi Al Džazira.
Sankcije uvedene Moskvi zbog napada na Ukrajinu, uključujući američku zabranu uvoza nafte, podstakle su Rusiju da se izvozno polako odvoji od Evrope, gde se njena nafta izbegava, i okrene kupcima u Indiji i Kini kojima nudi značajne popuste, piše Rojters.
Ruski izvoz vratio se u aprilu na nivo prije izbijanja rata, pokazuju podaci Međunarodne energetske agencije sa sedištem u Parizu, prenela je Hina.
Na “Telegram” kanalu možete pratiti naše odabrane najbolje vesti. – OVDE
Čak i ako EU uvede zabranu uvoza ruske nafte u svom sledećem krugu sankcija, analitičari kažu da bi njihov učinak mogao biti ublažen potražnjom iz Azije.
A ta se potražnja podmiruje na sve moguće načine. Iako je složeni splet sankcija SAD, EU i Britanije zabranio brodovima u ruskom vlasništvu ili pod zastavom pristajanje u luke, deo povećane trgovine u Aziju obavlja se pretovarom s broda na brod na moru – skupim postupkom koji povećava rizik od izlievanja, a viđen je i u pokušaju zaobilaženja američkih sankcija za izvoz nafte iz Venezuele.
Sveukupno je prema podacima kompanije Petro-Logistics izvoz ruske nafte morskim putem u Aziju skočio od početka godine za najmanje 50 posto.
“Pretovar s broda na brod inače je uobičajen u danskim vodama, na ulaznoj tački u Baltičko more”, rekao je za Rojters predsednik Petro-Logistica Mark Gerber. On tvrdi da se to više ne događa tamo, nego “sve više u toplijim i prijateljskim mediteranskim vodama”.
Gerber procenjuje količine ruske sirove nafte i proizvoda koji se pretovaraju između tankera u Sredozemnom moru na oko 400.000 barela dnevno, od čega većina ide u Aziju, uz 2,3 miliona barela dnevno koji idu direktno.
U januaru, pre invazije, oko 1,5 miliona barela poslato je direktno u Aziju.
Ruska nafta, kako se navodi, pritom se ukrcava na tankere Aframax ili Suezmax koji nose manje od miliona barela i na moru se prebacuje u veća plovila koja mogu da prime dva miliona barela, što čini dostavu isplativijom.
Pomorski izvoz samo je deo ukupnog izvoza iz Rusije. Uključujući snabdevanje cevovodima, ukupan izvoz ruske nafte i proizvoda porastao je u aprilu na nešto iznad osam miliona barela dnevno, što je na nivou od pre napada na Ukrajinu.
Evropa se okreće Africi
Kako bi nadoknadile gubitak ruske sirovine, evropske rafinerije okreću se uvozu zapadnoafričke sirove nafte, koji je po podacima Petro-Logisticsa u aprilu porastao za 17 posto u odnosu na prosek od 2018. do 2021. godine.
Naše vesti bez cenzure samo na mreži VKontakte – OVDE
Podaci Eikona takođe pokazuju porast i da je stiglo 660.000 barela tokom maja, uglavnom iz Nigerije, Angole i Kameruna.
U međuvremenu, količine zapadnoafričke sirove nafte za Indiju gotovo su se prepolovile, na 280.000 barela isporučenih u aprilu s 510.000 u martu jer se Delhi prebacio na rusku naftu.
Uz vruću evropsku potražnju, cene – posebno nigerijske lake sirove nafte, dostižu rekordne vrednosti, kažu trgovci sirovom naftom.
Snabdevanje iz Severne Afrike u Evropu od martu je poraslo za 30 posto, saopštio je Petro-Logistics. Od toga, podaci Eikona pokazuju da će se doprema u severozapadnu Evropu iz egipatske luke Sidi Kerir, za koju analitičari kažu da je verovatno saudijska nafta, gotovo udvostručiti u odnosu na mart na više od 400.000 barela dnevno u maju.
Sjedinjene Države takođe su povećale snabdevanje Evropi. Prema podacima kompanije Kpler, evropski uvoz sirove nafte u maju iz SAD porastao je za više od 15 posto u odnosu na mart, što je najvećim mesečni rast otkako ta kompanija analizira te podatke, pri čemu je Evropa uvezla 1,45 miliona barela dnevno sirove nafte iz Sjedinjenih Država.
(al jazeera)