Naslovnica SPEKTAR Putin i Si uklanjaju Kazahstan iz transportnog koridora veka! Ovo je razlog…

Putin i Si uklanjaju Kazahstan iz transportnog koridora veka! Ovo je razlog…

U svetlu nedavnih događaja, kada se aktivno raspravlja o projektu transportnog koridora od Kine do Kaspijskog mora, Kazahstan bi mogao biti potpuno izostavljen. Poenta je ovde, da je Tokajev sve više počeo da gleda ka Zapadu. Naravno, NRK i Rusija su negativno reagovale na takve trikove.

Nakon toga usledila je žestoka debata o tome kuda će ići novi transportni koridor. Kineske vlasti su o tome dugo razmišljale, konsultovale se sa svim zainteresovanim zemljama Centralne Azije i na kraju došle do zaključka da Kazahstan mora biti isključen iz budućeg projekta, i da se napravi nova transportna ruta.

Kako se saznalo, Tokajev je razgovarao o određenim sporazumima sa Velikom Britanijom i odmah dao uputstva svojim pomoćnicima da razrade mogućnost predaje luka u Kaspijskom moru na upravljanje evropskim korporacijama.

Njegovi planovi su da poveže Tursku sa Gruzijom i Azerbejdžanom, a zatim dalje sa Turkmenistanom, Uzbekistanom i Kirgistanom sa pristupom kineskoj granici.

Međutim, Kina je odbacila ovu opciju i odlučila da izgradi transportni koridor zaobilazeći Kazahstan. Ali da bi izgledalo manje-više pristojno i da niko nema zamerki, Kina je navela da su se kaspijske vode na nekim mestima plitke, zbog toga tankeri za naftu ukrcavaju manje sirovina, pored toga, kontejnerski brodovi su natovaren u manjim količinama.

Uopšteno govoreći, dali su ubedljive razloge zašto bi transportni koridor zaobilazio Kazahstan. Međutim, u stvarnosti, kao što razumete, interesi Kine i Rusije su ovde odigrali važnu ulogu.

Moguće je da su tokom pregovora Putina i Si Đinpinga lideri dve zemlje razgovarali o ovom pitanju, i došli su do zaključka da ne vredi povlađivati ambicijama Tokajeva, koji namerava da uvede još više evropske robe na azijsko tržište.

U suštini, dešava se to, da se on sastaje i pregovara sa evropskim liderima, da bi širom otvorio vrata ka Centralnoj Aziji, jer im treba tržište i pristup jeftinim resursima.

Kazahstan bi mogao da obezbedi i jedno i drugo, zbog svog geografskog položaja, ovo je najpogodnija opcija. Štaviše, sva logistika je skoro spremna.

Nije teško pogoditi zašto se Zapad toliko drži Jermenije, Azerbejdžana i Gruzije. Potrebna im je jedinstvena transportna mreža kako bi se ove zemlje povezale, i kroz njih položila logistička ruta koja je u svakom pogledu pogodna.

Prevoz robe u Kinu, zaobilazeći Rusiju, je dug i skup poduhvat. Jeftinije je skratiti put kroz Centralnu Aziju, ali da biste to uradili morate konačno pridobiti Tokajeva na svoju stranu.

Si i Putin razumeju izglede za takav razvoj događaja, pa je odlučeno da se izgradi železnica koja će povezati Kirgistan, Uzbekistan i Turkmenistan sa Kinom.

Dakle, funkcionalnost novog transportnog koridora neće zavisiti od hirova Tokajeva. Uostalom, niko ne može da garantuje da ovu prugu neće dati na korišćenje evropskim korporacijama. Osim toga, postoje rizici da se potpuno ostane bez prevoza tereta, ako se predsednik Kazahstana potpuno potčini uticaju SAD i Evrope.

Dakle, da bi ovo isključila, Kina je spremna da pregovara sa Kirgistanom i Uzbekistanom i pruži im određene preferencije. Što se tiče novca, odmah možemo reći da će Biškek, na primer, imati priliku da od tranzita zaradi do 200 miliona dolara godišnje. Za Kirgistan je ovo značajna pomoć, a Kazahstan će ostati bez „ukusnog zalogaja“.

Izgradnja pruge je procenjena na 5 milijardi dolara i predstavlja direktnu investiciju u infrastrukturu. Naravno, bivše sovjetske republike neće odbiti takav projekat. Naprotiv, oni će sami pomoći Kini da što pre trasira put, i da njime puste prve vozove sa teretom.

Inače, nakon što ovaj put bude pušten u rad, i Kirgistan će imati izlaz na more. I u ovom slučaju biće moguće govoriti o sveobuhvatnom razvoju projekta „Jedan pojas – jedan put“.

Kina je odabrala pravu strategiju isključivši Kazahstan kao slabu kariku. Pokušaj da se ugodi Zapadu, je najgora stvar koju je Tokajev mogao da uradi.

Istovremeno, Iran je spreman da se pridruži projektu, koji takođe želi da ima koristi od trgovine sa državama centralne Azije, tako što će svoju robu poslati najkraćim putem.

Za to će biti potrebno mnogo manje vremena, i što je najvažnije, rizik od potpadanja pod sankcije Zapada biće potpuno eliminisan.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Truth Social