U najtežoj vazduhoplovnoj nesreći koju je Indija zabeležila poslednjih godina, poginulo je 260 ljudi – među njima i deca, i putnici, i ljudi na zemlji.
Boing 787-8 kompanije Er Indija srušio se samo 40 sekundi nakon poletanja iz Ahmedabada, ostavljajući ruševine, dim i bezbroj pitanja. A glavno je: ko je isključio gorivo?
Prema preliminarnim nalazima Biroa za istragu avionskih nesreća, prekidači za dovod goriva na oba motora prešli su u položaj “isključeno” gotovo istovremeno.
To nije nešto što se može desiti samo od sebe – kako tvrdi iskusni pilot i stručnjak Mohan Ranganatan. “Ova oprema je dizajnirana tako da zahteva svesnu i fizičku radnju,” naglasio je.
Poluge koje kontrolišu gorivo, kako navodi, ne mogu se slučajno pokrenuti. Treba ih podići, zatim okrenuti – sve to uz mehaničke zaštite. On tvrdi da se to ne može desiti zbog kvara, niti zbog električnog problema. “To je moralo biti ručno učinjeno.”
Zvaničnici, ipak, ne žele da izvuku brze zaključke. Još se istražuje da li bi elektronska jedinica kontrole motora mogla imati ulogu u nenamernom gašenju. Međutim, u ovom trenutku nema podataka o kvarovima, niti je zabeležena vanredna situacija.
U snimku kokpita, koji je deo izveštaja, čuje se kako jedan od pilota pita: “Zašto si isključio gorivo?” a drugi odgovara: “Nisam.” Kratak dijalog, koji otvara još više dilema.
Avion je dosegao samo 188 metara pre nego što je počeo da gubi snagu. Motori su prestali da rade, a posada je, prema rečima stručnjaka, pokušala ponovo da ih pokrene. Prekasno. Ram vazdušna turbina, sistem koji se aktivira samo u kritičnim situacijama, automatski je počela da radi – potvrđujući gubitak oba motora.
U međuvremenu, porodice žrtava izražavaju frustraciju zbog sporog toka istrage. Mnogi žele potpuni uvid u sve nalaze, bez skrivanja detalja. “Ako ne može da se isključi sam, i ako nema kvara, onda je neko to morao uraditi”, izjavio je rođak jedne od žrtava.
Er Indija ističe da je posada bila odmorena i spremna, sa značajnim brojem sati letenja. Boing i GE, proizvođač motora, takođe su uključeni u tehničku podršku, ali bez komentara. Američki tim se povukao iz istrage, izražavajući nezadovoljstvo brzinom obrade podataka.
Na mestu nesreće, prekidači su pronađeni u aktiviranom stanju, što može značiti da su pokušali da pokrenu motore pre samog udara. Ali to ne menja ishod. Avion se zakucao u stambeni objekat. Svi putnici, osim jednog Britanca, stradali su.
Indijska avijacija se suočava s teškim pitanjima. Iako je Er Indija u poslednje vreme pokušavala da modernizuje svoj imidž, ova tragedija baca ozbiljnu senku. Među poginulima bilo je i stranih državljana – uključujući više desetina Britanaca i Portugalaca.
Konačan izveštaj tek se čeka. A dotle, porodice traže odgovore, istinu i odgovornost. Jer, kako navode, samo tako mogu da započnu dug put oporavka – i spreče da se ovako nešto ikada više ponovi.
Webtribune.rs