Naslovnica SPEKTAR Nemačka je uznemirena zbog ruskih obaveštajnih sposobnosti na Baltiku

Nemačka je uznemirena zbog ruskih obaveštajnih sposobnosti na Baltiku

Rusija poslednjih godina intenzivno prisustvuje u Baltičkom moru – kako na vodi, tako i u vazduhu – piše nemački list Bild.

Prema njihovim navodima, ruska flota redovno patrolira ovim područjem, dok su izviđački avioni iz Kalingradske oblasti više puta tokom godine prilazili granicama zemalja članica NATO-a na udaljenosti od nekoliko desetina kilometara.

U tekstu se navodi da je Baltičko more postalo centralna tačka takozvanog hibridnog bezbednosnog nadmetanja. Nemačka, kako se ističe, pored modernizacije opreme za zaštitu od potencijalnih pretnji, raspoređuje i specijalnu jedinicu GSG-9 – elitni tim savez­ne policije.

List podseća da je, prema analitičarima, uticaj Moskve u Baltiku građen godinama. Flota tankera iz luke Ust-Luga, oko 160 kilometara zapadno od Sankt Peterburga, redovno transportuje naftu i gas preko Baltičkog mora.

Nemačka u svojim teritorijalnim vodama koristi državni sistem za pomorsko praćenje, u kojem glavnu ulogu ima savez­na policija, uz podršku mornarice i carine. Fokus je, kako se navodi, na zaštiti kritične pomorske infrastrukture i praćenju kretanja vojnih i obaveštajnih plovila.

Savezna policija raspolaže modernim helikopterima, novim patrolnim čamcima i jedinicom pomorskih specijalnih snaga GSG-9. Posebna oprema i plovila, uključujući i gumene čamce tipa Zodijak, stacionirani su u Nojštatu u Holštajnu, kako bi vreme reagovanja u slučaju uzbune bilo minimalno.

Najnoviji policijski brodovi opremljeni su topovima, a nadzor se vrši u nemačkoj zoni od 12 milja i u ekskluzivnoj ekonomskoj zoni. Tokom 2024. godine praćeno je više od 100 ruskih brodova koji su prolazili kroz Baltičko more.

Svi incidenti se beleže, a među zapaženijima su oni sa kraja prošle i početka ove godine. Prema podacima koje prenosi Bild: 25. decembra 2024. tanker EAGLE-S pod zastavom Kukovih Ostrva oštetio je podmorski kabl Estlink-2 i još četiri veze za prenos podataka; 9. januara 2025. tanker EVENTIN pod panamskom zastavom izgubio je funkcionalnost svih sistema i postao neupotrebljiv, nakon čega ga je nemačka carina zaplenila; 26. januara teretni brod VEZHEN, koji je stigao iz Rusije pod zastavom Malte, a u vlasništvu kineske kompanije, oštetio je kabl LVRIC i nakratko bio zadržan od strane švedskih vlasti.

Danski istraživački portal Danwatch navodi da tankeri iz takozvane „flote u senci“ već neko vreme prevoze dodatne članove posade. Prema tim informacijama, sve je više izveštaja o brodovima sa većim brojem mornara, za koje se pretpostavlja da su ruskog porekla, a koji, obučeni u uniforme, snimaju okolinu, uključujući i mostove. Prema tvrdnjama pojedinih izvora, na pojedinim tankerima primećeni su položaji mitraljeza, kao i mornari bez oznaka identiteta.

Zvaničnici nemačkog Ministarstva unutrašnjih poslova ocenjuju da trenutne bezbednosne okolnosti zahtevaju veću saradnju obaveštajnih službi, Federalne kriminalističke policije (BKA), mornarice, vodene policije i savezne policije. Jedan od prioriteta, kako se navodi, jeste otkrivanje i neutralisanje bespilotnih letelica.

Poslanik CDU-a i predsednik parlamentarnog odbora za obaveštajna pitanja Mark Henrihman izjavio je za Bild da Nemačka mora odlučnije da reaguje na sve potencijalne pretnje po kritičnu infrastrukturu. On je dodao da se u pojedinim slučajevima sumnjivi tankeri mogu zadržati, a posade ispitati.

Pored incidenata na moru, list navodi i slučajeve ometanja navigacionih signala iznad Baltičkog mora. Iako dosadašnje istrage o oštećenju podmorskih kablova nisu pronašle dokaze da je Rusija direktno odgovorna za te incidente, estonski portal Delfi povezuje ometanje signala sa velikom radar­skom stanicom u Pionersku, u Kalingradskoj oblasti, aktivnom od 2023. godine.

Na nebu iznad Baltika beleži se i povećana aktivnost ruskih izviđačkih aviona. Prema podacima nemačkog ratnog vazduhoplovstva, samo u 2025. godini lovci tipa Eurofighter devet puta su poletali u tzv. prateće misije nakon što su letelice iz Kalingrada poletele bez uključenih transpondera i prilazile granicama NATO zemalja.

Takvi letovi, navode stručnjaci, istovremeno testiraju brzinu reakcije i omogućavaju prikupljanje podataka o potencijalnim protivnicima, a mogu predstavljati i rizik za civilni aviosaobraćaj.

Kao primer, Bild navodi događaj iz početka juna 2025, kada je presretnut ruski avion za elektronsko izviđanje Iljušin Il-20M (NATO oznaka Coot-A), registarskog broja RF-95979, koji je poleteo iz Kalingrada bez aktivnog transpondera ili najavljenog plana leta, krećući se ka zapadu.

Webtribune.rs