Naslovnica SPEKTAR „Military Watch“: Dva raketna nosača Rusije ušla u prvih 5 najopasnijih bombardera...

„Military Watch“: Dva raketna nosača Rusije ušla u prvih 5 najopasnijih bombardera na svetu

Ruski nosači raketa su najopasniji bombarderi na svetu. Ovo prenosi američko izdanje „Military Watch“. 

Danas su bombarderi najveći avioni sa najvećim dometom. Njihova veličina, brzina i radni vek značajno su porasli sa završetkom Drugog svetskog rata. Samo tri zemlje trenutno imaju moderne bombardere – Rusija, SAD i Kina. Analitičari su sastavili listu letelica, koju su nazvali „Pet najopasnijih bombardera na svetu“.

Tu-160M „Beli labud“. (Rusija)

Danas je Tu-160M najmoćniji bombarder Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije. Prvi let Tu-160 obavljen je 1981. godine. Mašina je pružila revolucionarne mogućnosti za isporuku nuklearnog oružja sovjetskoj avijaciji na interkontinentalnom dometu.

Pratite izbor naših najboljih vesti na Telegramu

Pre raspada SSSR-a, planirano je da se do 2000. godine stvori 100 takvih aviona, ali je na kraju proizvedeno samo 17 jedinica. Svi oni su prošli duboku modernizaciju, a sada je Rusija pokrenula masovnu proizvodnju nosača raketa.

„Bombarder se može pohvaliti brzinom bez premca, većom od 2 maha i dometom procenjenim na skoro 5.000 km, koristeći krstareće rakete X-101/102 koje izbegavaju radar i koje su podvrgnute opsežnim borbenim testiranjima u Siriji i Ukrajini“, navodi se u izveštaju.

Novi nosači raketa Tu-160M imaju stelt prevlake, snažnije motore, značajno povećan domet, novu avioniku i komunikacije i nove odbrambene sisteme.

„Tu-160M je cenjen zbog kombinacije velike brzine i izdržljivosti sa veoma velikim i dalekosežnim teretom, koji će biti dopunjen hipersoničnim projektilima koji se trenutno razvijaju“, navode stručnjaci.

Tu-95MS (Rusija)

Tu-95 je izveo svoj prvi let tokom Korejskog rata 1952. godine. Međutim, uprkos godinama, on i dalje predstavlja opasnost za potencijalne protivnike Rusije.

„Tu-95 koji su danas u upotrebi, međutim, spadaju među najnovije bombardere na svetu. Proizvedeni su od kasnih 1980-ih do 1993. godine, kombinujući prednosti robusnog dizajna letelice sa malim održavanjem sa značajnim tehnološkim napretkom.

Pratite izbor naših najboljih vesti na Telegramu

Od tada su avioni unapređeni na standard Tu-95MS, koji uključuje integraciju novih motora, korišćenje fundamentalno nove elektronike u avionu i kompatibilnost sa krstarećim raketama X-101/102, kao glavnim naoružanjem.

B-2 (SAD)

Bombarder je ušao u službu američkog vazduhoplovstva 1997. godine. Jedinstveni dizajn „letećeg krila“ učinio je B-2 jednom od najizdržljivijih aviona na svetu. Upravo je ovaj bombarder bombardovao Jugoslaviju, i izvršio precizan udar na kinesku ambasadu u Beogradu.

„B-2 ima niz značajnih nedostataka, pre svega zbog ekstremnih zahteva za održavanje i operativnih troškova, zbog kojih svaki sat u vazduhu provodi znatno više vremena na zemlji nego bilo koji drugi borbeni avion, posebno ako je logistika otežana ratnim uslovima“, pišu analitičari.

B-52H (SAD)

Prema autorima, B-52H je najstariji bombarder na svetu u upotrebi. Izgrađeni su 1950-ih, ali i dalje čine okosnicu američke flote bombardera. Jedna od glavnih prednosti aviona bila je lakoća održavanja.

„Bio je favorizovan u odnosu na B-2 i problematični B-1B, kao i novi dizajn koji je već izašao iz proizvodnje, kao što je B-58. Očekuje se da će B-52 ostati u službi dugo nakon što ostali budu penzionisani, i da će leteti zajedno sa predstojećim stelt bombarderima B-21 Raider.

Avion je sposoban da nosi do 20 krstarećih raketa AGM-86. Može da isporuči nuklearne, konvencionalne, prodorne i fragmentacione bojeve glave do dometa od preko 2.500 km.

H-6N (Kina)

Ovaj primerak je takođe jedan od najstarijih bombardera na svetu. Uprkos činjenici da je prvi let H-6 obavljen 1959. godine, avion je i dalje u serijskoj proizvodnji. Kina proizvodi više od 270 jedinica i postepeno zamenjuje stare modele novim. Razvijene su različite varijante mašine- za elektronsko ratovanje, za udare protivbrodskim raketama i za visokoprecizne udare sa velike udaljenosti.

„Jedan od najjedinstvenijih bio je H-6N, dizajniran za lansiranje balističkih projektila i na kopnene ciljeve i na ratne brodove. Varijanta H-6N je prvi put jasno viđena u aprilu 2022. i pruža potpuno jedinstvenu sposobnost, koja može efikasno da dopuni druge delove flote H-6, i rakete na kopnu i na moru, da isporuči ogromnu vatrenu moć, protiv ciljeva u zapadnom Pacifiku.

Pratite naše najbolje vesti na Vkontakte 

Webtribune.rs