Naslovnica SPEKTAR Kina pokušava da zaustavi katastrofalan pad cena automobila

Kina pokušava da zaustavi katastrofalan pad cena automobila

U srcu Pekinga, iza zatvorenih vrata jedne od zgrada centralne vlasti, okupili su se vodeći ljudi auto-industrije – direktori, savetnici, predstavnici državnih agencija.

Povod nije bio ni napredak, ni inovacije. Bio je to pokušaj da se zaustavi spirala koja preti da iznutra pojede jedan od ključnih sektora kineske ekonomije – tržište automobila.

Zabrinutost kineskih vlasti postaje sve vidljivija. Cene automobila tonu, a tržište se, pod naletom žestoke cenovne konkurencije, pretvara u arenu u kojoj niko više ne zna da li uopšte postoji dobitnik.

Termin koji sve češće odzvanja u analizama i izjavama jeste „involucija“ – neologizam koji najbolje opisuje situaciju u kojoj su svi igrači primorani da trče, ali bez ikakvog napretka. U prevodu: trka ka dnu.

Još u martu, premijer Državnog saveta Kine Li Ćijang je, u svom godišnjem izveštaju, upozorio industriju da se izbegne „involutivne konkurencije“. Ali tržište nije slušalo.

Naprotiv, kraj maja doneo je novi talas obaranja cena, i to zahvaljujući gigantu BYD, koji je inicirao potez koji je uzdrmao čitavu branšu. Ulog je ogroman, a tempo neumoljiv – vozila se sada prodaju i ispod realne tržišne vrednosti, samo da bi se zauzeo prostor.

Ironično, iako su se zvanične organizacije povezane s vladom odmah oglasile kritikom na račun BYD-a, realnih poluga za zaustavljanje ovog trenda nema mnogo. Tržište diktira uslove, a ponuda je daleko premašila potražnju. Višak automobila više nije samo izazov, već ozbiljna pretnja stabilnosti sektora, kako domaćeg, tako i izvoznog.

Zvanični list Komunističke partije Kine bez uvijanja piše – u ovoj vrsti nadmetanja nema pobednika. Ministarstvo industrije i informacionih tehnologija poručuje da će država pojačati nadzor i pokušati da uspostavi „fer uslove tržišnog takmičenja“.

No, mnogi analitičari nisu uvereni da će administrativne mere moći da utiču na dubinsku strukturu problema.

Jedan od njih je Čžong Ši, analitičar Asocijacije auto-dilera Kine, koji kaže da će se najintenzivnija faza borbe tek dogoditi. A kada je konkurencija ovako oštra, zakoni tržišta nemaju mnogo prostora za sentiment.

Nastaju i čudni, gotovo apsurdni fenomeni. Na tržištu se već pojavljuju „polovni“ automobili sa – nula kilometara na satu. Praktično nova vozila, registrovana ali nikada vožena, prodaju se kao da su korišćena, ne bi li se izbegla dodatna papirologija ili fiskalni teret. Tržište je počelo da se preklapa samo sa sobom.

Vei Đianđun, šef kompanije Great Wall, među prvima je javno upozorio: bez ozbiljnih sistemskih intervencija, čitava industrija se može pretvoriti u haotičan lavirint iz kojeg neće biti lako izaći.

A kada jedan od najvažnijih sektora kineske privrede počne da pokazuje znake destabilizacije, implikacije mogu nadmašiti samu auto-industriju.

Nije više reč samo o ceni vozila. Reč je o kapacitetima, o izvezenim modelima koji se vraćaju neprodati, o hiljadama radnih mesta, lancima snabdevanja, logistici – o celoj arhitekturi rasta koja je decenijama činila okosnicu kineskog sna.

A ono što danas izgleda kao „cenovna korekcija“, sutra može prerasti u nešto mnogo ozbiljnije. Pogotovo ako svi nastave da voze – punim gasom – ka istom ponoru.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social