Naslovnica SPEKTAR Javno uvodi sankcije Moskvi ali iza kulisa Amerika obara rekorde po uvozu...

Javno uvodi sankcije Moskvi ali iza kulisa Amerika obara rekorde po uvozu dizel goriva iz Rusije

Dok s jedne strane SAD uvode Rusiji sankcije i promovišu zelenu energiju, s druge Amerikanci ne mogu bez ruske nafte i naftnih derivata.

Donedavno su iz Rusije nabavljali uglavnom tešku naftu i mazut, a sada obaraju rekorde po nabavkama ruskog dizel goriva.

Prema navodima američkih agencija, četiri tankera sa dva miliona barela ruskog dizel goriva kreću se ka istočnoj obali SAD i trebalo bi da stignu u Njujork i Nju Hejven već ovih dana. To će biti rekordan obim isporuka od 2018. godine, a očekuje se da će ruski dizel pomoći da se smanje cene goriva na istočnoj obali, koje su dostigle maksimum u poslednjih sedam godina.

Pratite naše odabrane najbolje vesti na našem “Telegram” kanalu na Android telefonima preko instalacije na Play Prodavnici ili desktop računarima OVDE

Analitičari „Vorkteksa“ konstatuju da su ovako velike isporuke dizel goriva u SAD iz Rusije prilično retke, ali ocenjuju da je Rusija bolje pozicionirana za isporuke dizel goriva od rafinerija u Evropi i ima bolji pristup jeftinom prirodnom gasu.

Do ovog povećanja uvoza iz Rusije je došlo zbog nadoknađivanja gubitka venecuelanske nafte prouzrokovanog embargom na snabdevanje iz te karipske zemlje.

SAD su uvele sankcije Venecueli 2019. godine, jer tvrde da reizbor Nikolasa Madura za predsednika nije bio legitiman. Pre sankcija Amerika je bila najveći kupac sirovina iz Venecuele, a onda je ovaj nusproizvod dobijen u ruskim rafinerijama postao prilično važan za SAD, pošto je ta zemlja ostala bez oko 20 miliona barela venecuelanske nafte mesečno.

„Očigledno je da u SAD postoje veliki problemi sa teškom naftom, jer Amerika ima ‘laku’ naftu, koja se kod nas čak i ne smatra naftom… Pre toga, sve do sankcija, Amerikanci su nabavljali tešku naftu od Venecuele, koja zapravo nije potrebna nikome osim SAD, s obzirom da prerada zahteva previše napora. A sada je Venecuela pod embargom i nastali su problemi“, kaže ruski ekspert Dmitrij Adamidov.

Nestašica dizela u SAD

Kao još jedan razlog za kupovinu ruskog goriva Adamidov navodi moguću nestašicu dizela u Americi, ali ekspert dodaje da u tome nema „ničeg senzacionalnog“.

„Povremeno se takve stvari dešavaju. Sezona je, plaše se zime, možda i prave zalihe, jer, kao što je pokazala i prošla godina, svakakva iznenađenja su moguća. Zbog toga su jednostavno odlučili da se obezbede dizel gorivom kako ne bi zafalilo“, kaže Adamidov.

Na spisku najvećih proizvođača nafte u svetu u poslednjih nekoliko decenija prva tri mesta zauzimaju SAD, Saudijska Arabija i Rusija. I već godinama između njih vlada mrtva trka ko će proizvesti najviše crnog zlata.
Tako je ove godine, Rusija uspela da proizvede više nafte od Saudijske Arabije, ali najveći svetski proizvođač i dalje su SAD.

Međutim, iako je lider, Amerika ipak proizvodi manje nafte nego što troši: 11,4 miliona barela naspram 20 miliona barela dnevno, a istovremeno deo nafte i izvozi, pa i to dovodi do deficita nafte i naftnih derivata, objašnjavaju ruski eksperti.

SAD su povećavale proizvodnju uglavnom ‘lake’ nafte i isplativije im je bilo da izvoze skuplju ‘laku’ naftu, a da sopstvene rafinerije snabdevaju teškom i jeftinijom naftom, posebno venecuelanskom. Međutim, deficit i rast cena naterali su Amerikance da traže gorivo od alternativnih dobavljača.

Evropa sa dizel gorivom teško da je mogla da pomogne Americi zato što ga i sama uvozi, između ostalog i iz Rusije, dodaju stručnjaci.

Ruska nafta spasava Ameriku

Rusija jedan od glavnih dobavljača nafte i naftnih derivata SAD. Na prvom mestu je Kanada, koja obezbeđuje polovinu američkog uvoza, dok su se ranije za drugo i treće mesto borili Meksiko i Venecuela, a sada – Meksiko i Rusija.

Amerikanci su od Rusije ranije uglavnom kupovali tešku naftu i mazut u velikim količinama, a sada pokazuju sve veće interesovanje i za dizel gorivo.

Kako navode ruski eksperti, Rusija proizvodi dizel goriva dvostruko više nego što troši: oko 78 miliona tona naspram 35 miliona tona, što znači da oko 40 miliona tona treba da izveze.

„Od Rusije jako malo kupuju rafinisanih proizvoda, jer je svet uređen tako da im je to manje isplativo. Jednostavno, kupuju sirovu naftu, a onda je prerađuju u svojim rafinerijama… Zbog toga, Rusija izvozi uglavnom sirovi benzin za dalju preradu, kao i sirovu naftu. Druga stvar je ako neke zemlje nemaju rafinerije…“, kaže Adamidov.

Rusija je u periodu od januara do septembra ove godine povećala izvoz nafte za 41 odsto u odnosu na isti period prošle godine i ostvarila je prihod od 77,9 milijardi dolara.

U prvih devet meseci ove godine prihodi ruskih kompanija od izvoza dizel goriva skočili su za 20,7 odsto i iznose 18,6 milijardi dolara, dok je obim isporuka smanjen za 8,4 odsto – na 37,5 miliona tona.

Ova nova isporuka ruskog dizela Americi generalno izgleda mala – dva miliona barela dizela, koji se prevoze tankerima, iznosi samo 275 hiljada tona. Međutim, ruski eksperti zaključuju da SAD i Džo Bajden, koji je opsednut prelaskom na zelenu energiju, prerano otpisuju tradicionalne ugljovodonike.

Olivera Ikodinović (sputnik)