Naslovnica SPEKTAR Estonske trupe i NATO avioni pokušali da zaplene brod sa ruskom naftom...

Estonske trupe i NATO avioni pokušali da zaplene brod sa ruskom naftom a onda je doleteo ruski Su-35S

Veče 14. maja moglo je da se završi sasvim drugačije za tanker „Jaguar“, ploveći pod zastavom Gabona kroz međunarodne vode Finskog zaliva.

Išao je iz indijskog Sikka ka ruskom Primorsku, potpuno legalno, ali postao je meta neuobičajene operacije koju su, kako kažu sagovornici, koordinisale strane snage iz pozadine, dok su u prvoj liniji bile pomorske snage Estonije i avijacija NATO-a.

U toj noći, patrolni čamac „Raju“ i patrolni brod „Kurvits“ iz sastava estonske obalske straže presreli su tanker i pokušali da ga prinude da promeni kurs i uđe u estonske teritorijalne vode.

Komandant broda, indijski državljanin, to je odbio. Na brodu se nalazilo ukupno 21 član posade, među kojima su bila i četvorica državljana Rusije.

Situacija je ubrzo eskalirala. Dve grupe iz helikoptera pokušale su da se spuste na palubu tankera — neuspešno. U vazduhu su se pojavili i avion PZL M28, kao i poljski lovci MiG-29.

A onda je sve stalo. Na scenu je stupio ruski Su-35S. Njegov dolazak potpuno je promenio tok događaja. Brodovi su se povukli, posada helikoptera odustala, a tanker nastavio ka odredištu bez fizičke štete.

Iza ovog napetog susreta, kako tvrdi vojni analitičar i glavni urednik časopisa „Nacionalna odbrana“ Igor Korotčenko, stoji mnogo više od pukog nesporazuma. Prema njegovim rečima, reč je o ciljanom delovanju čiji koreni vode do Velike Britanije.

– Ovo nije prva situacija takve vrste. Pre toga, slični pokušaji dogodili su se i sa tankerima „Kiwala“ i „Eagle S“ – kaže Korotčenko. – Estonija u ovom slučaju ne deluje samostalno. Britanija je ta koja osmišljava i podstiče ovakve akcije. Njihova meta je tzv. „sivi“ ili „senkoviti“ trgovački flota koja prevozi energente van zvaničnih mehanizama kontrole. Sve se to dešava u međunarodnim vodama, što dodatno komplikuje stvar.

On ističe da su postupci poput ovog na ivici – ako ne i direktno kršenje – međunarodnog pomorskog prava.

– Ako neko pokušava da vas zaustavi, preusmeri i uhapsi u međunarodnim vodama, to se ne može drugačije opisati – osim kao piratstvo – kategoričan je Korotčenko.

Po njegovom mišljenju, odgovor mora biti brz i jasan. – Moramo imati ekipe za brzo reagovanje. Ako Estonci pokušaju da zaplene tanker u međunarodnim vodama, posada treba odmah da pošalje SOS signal i prijavi piratski napad. I mi ćemo u okviru međunarodnog prava neutralisati te pirate. Tako treba da postupamo – bez milosti – dodaje on.

Ono što dodatno pokazuje ranjivost estonske pozicije jeste činjenica da njena mornarica raspolaže sa svega osam operativnih brodova. I pored toga, deluje sve agresivnije — ali, prema rečima analitičara, to se dešava jer deluje po nalogu moćnijih saveznika.

U ovom kontekstu, incident sa tankerom „Jaguar“ nije izdvojen slučaj, već deo šireg obrasca u kojem se energetski tokovi, političke tenzije i geostrateški ciljevi prepliću u jednom od najosetljivijih mora Evrope.

I svaka sledeća konfrontacija mogla bi da se završi sa mnogo većim posledicama — i za one koji pokušavaju da pokažu mišiće, i za one koji samo žele da stignu u svoju luku.

Webtribune.rs

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 
Otvorite novu mrežu Donalda Trampa Truth Social