Naslovnica SPEKTAR Državni udar sa uvođenjem vanrednog stanja zbog korone imao bi nesagledive posledice

Državni udar sa uvođenjem vanrednog stanja zbog korone imao bi nesagledive posledice

Odlazeća vlast u Crnoj Gori bi zbog rasta broja inficiranih korona virusom mogla da pribjegne uvođenju vanrednog stanja, što bi formiranje nove Vlade moglo odložiti za bar 90 dana.

Ako neko i razmišlja o tome, treba da zna da bi takva odluka ličila na neku vrstu državnog udara, tvrdi analitičar Igor Damjanović.

[adsenseyu1]

S obzirom da uskoro treba da se konstituišu novi parlament i nova većina, te da se odlazeća crnogorska Vlada nalazi u nekoj vrsti „tehničkog“ mandata, svaki pokušaj uvođenja vanrednog stanja od strane predsjednika Mila Đukanovića pod izgovorom borbe protiv korona virusa u periodu interegnuma bio bi u najmanju ruku sporan.

Odluka o vanrednom stanju bila bi defakto pokušaj državnog udara
Imajući u vidu raspoloženje naroda i međunarodne zajednice, takav pokušaj bi u ovom momentu imao veoma ozbiljne i nesagledive posledice – ali prvenstveno prema onima koji bi pokušali da takve odluke donesu, kaže Damjanović za Sputnjik.

[adsenseyu4]

Za Damjanovića postoji veliko pitanje da li Vlada takvog legitimiteta koja je izgubila izbore može uopšte da uvede vanredno stanje, ali istovremeno on nema dilemu da bi jedan takav pokušaj  – „defakto bio i pokušaj državnog udara“.

Iz Kabineta predsjednika države Mila Đukanovića medijima nijesu odgovorili da li se razmatra takva opcija, s obzirom da se prema podacima Instituta za javno zdravlje (IJZ) od 2. septembra u Crnoj Gori svakodnevno registruje više od stotinu novozaraženih.

Kompromitovan NKT

Međutim, kako upozorava naš sagovornik, jedan tako neodgovoran postupak bi u ovom trenutku izuzetno destabilizovao crnogorsko društvo, i on ne bi bio dobro primljen od spoljnog faktora, zbog čega se Đukanović na taj korak neće usuditi.

„Đukanović za takav pokušaj takođe ne bi imao nikakav autoritet ni kod građana i sumnjam da bi ga i građani prihvatili. Dodatno, odluku o uvođenju vanrednog stanja trebalo bi da predloži potpuno kompromitovano Nacionalno koordinaciono tijelo za zarazne bolesti(NKT), koje je svoju poslednju trunku kredibiliteta izgubilo na tzv. patriotskom mitingu u Podgorici, kada je predsjednik NKT-a(Milutin Simović) upalio uživo prenos sa mitinga, dok je član NKT-a ministar Predrag Bošković i sam učestvovao“, napominje Damjanović, uz opasku da se radi o događaju na kom su prekršene sve moguće instrukcije NKT-a i važeći zakoni.

Ako se svemu tome doda i činjenica da je i crnogorska policija koja je, kako primjećuje ovaj analitičar, broj okupljenih na skupu tendenciozno uvećala za 5-6 puta, onda prema njegovom mišljenju treba uopšte sumnjati da i Uprava policije i NKT više imaju i kapaciteta i kredibileteta da sprovedu takvu jednu takvu odluku.

„To bi dovelo do ozbiljnog destabilizovanja našeg društva pri čemu bi ti koji bi pokušali da donesu takvu odluku i 3 mjeseca produže svoju vlast mogli da plate visoku cijenu i to bi prvenstveno po njih moglo da ima nesagledive posledice“, jasan je Damjanović.

Šta kaže Ustav

Podsjetimo, prema Ustavu Crne Gore, vanredno stanje proglašava Skupština većinom glasova svih poslanika, a na predlog Savjeta za odbranu i bezbjednost. Ako Skupština nije u mogućnosti da se sastane, odluku o proglašenju vanrednog stanja donosi Savjet za odbranu i bezbjednost i podnosi je na potvrdu Skupštini, čim ona bude u mogućnosti da se sastane.

Savjetom rukovodi predsjednik države Milo Đukanović, a članovi su i dalje aktuelni premijer Duško Marković i predsjednik Skupštine Ivan Brajović.
U Ustavu ne piše da se ne može formirati nova Skupština tokom vanrednog stanja, već samo da se ne može raspuštati, jer svi propisi koje Vlada donese u vanrednom stanju, moraju se podnijeti Skupštini na odobrenje čim bude u mogućnosti da se sastane.

Nebojša Popović (Sputnjik)