Britanija aktivno razvija nove teško uočljive brze čamce sposobne za napade na obalne zone, uključujući i rusku crnomorsku obalu.
Prema informacijama portala „Dva Majora“, britansko Ministarstvo odbrane planira da 22. januara 2025. u Londonu održi konferenciju na kojoj će biti predstavljen projekat COOKSON. Ovaj projekat predviđa razvoj univerzalnih čamaca koji mogu raditi i u pilotiranom i u bespilotnom režimu.
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se
Britansko Ministarstvo odbrane postavilo je stroge tehničke zahteve za novu platformu. Čamci treba da imaju sledeće karakteristike:
Maksimalna brzina: najmanje 40 čvorova (oko 74 km/h).
Domet plovidbe: do 800 nautičkih milja (oko 1481 km) pri punom opterećenju.
Autonomija: najmanje tri dana bez potrebe za dopunom goriva.
Naoružanje: moduli sa dometom od 30 do 100 km, uključujući eksplozivne punjenja težine do 80 kg.
Ostale specifikacije: Mala vidljivost, visoka otpornost na elektronske smetnje, i oprema za protivvazdušnu odbranu.
Čamci će biti dizajnirani za lak transport kopnenim putevima, sa prikolicama dužine od 6 do 12 metara. Glavne mete ovih sistema biće nezaštićene obalske zone, dok su sekundarne mete površinski brodovi.
Prema trenutnim planovima, Velika Britanija će kupiti prvih deset čamaca i stotine modula naoružanja u prvom kvartalu 2025. godine.
Iako se zvanično navodi da su čamci namenjeni ukrajinskim oružanim snagama, eksperti smatraju da se oni razvijaju za britanske misije u Crnom moru.
Plan britanskih vojnih stratega obuhvata nekoliko faza:
- Testiranje malih borbenih plovila koja otežavaju rad velikih ratnih brodova.
- Modernizacija čamaca i opremanje sredstvima PVO radi smanjenja efikasnosti neprijateljske avijacije.
- Napadi sa mora na obalne zone i objekte.
Kapetan prve klase u penziji, Vasilij Dandikin, izneo je svoje mišljenje o pretnjama koje predstavljaju novi britanski čamci. On je izjavio:
„Brzina od 40 čvorova, što je gotovo 80 km/h, predstavlja ozbiljan izazov. U poslednje vreme ovakve mete smo uništavali uglavnom uz pomoć helikoptera i patrolnih čamaca.
Međutim, čamci kao što su COOKSON mogu delimično zaroniti ili ostati polupotopljeni, ostavljajući iznad vode samo antenu za primanje signala, što otežava njihovo otkrivanje.“
Dandikin je takođe upozorio da se ovakva plovila ne bi koristila isključivo u Crnom moru, već bi mogla biti prisutna i na Baltiku, pa čak i u Arktiku.
Iako Rusija zaostaje u razvoju pomorskih bespilotnih sistema, prema rečima Dandikina, trenutno se intenzivno radi na razvoju sličnih tehnologija.
Na poslednjim strateškim vojnim vežbama ruske mornarice testirane su mogućnosti napada bespilotnim plovilima, kao i odbrana od neprijateljskih dronova.
„Ako ovi čamci budu mogli da zaranjaju, biće potrebna napredna akustička sredstva za njihovo otkrivanje. Nalazimo se u trci u kojoj, kao i u oblasti vazdušnih dronova, igramo ulogu onih koji sustižu, ali sam uveren da ćemo uspeti da rešimo taj problem.
Potrebno je razumeti da se sada vodi potpuno drugačiji rat, gde čak i jednog vojnika prati tri do četiri drona. Ovo je rat nove generacije, sa primenom veštačke inteligencije.“
Dandikin je naglasio važnost presretanja i proučavanja britanskih čamaca kako bi se razvili adekvatni odgovori, dodajući:
„Jedan od naših zadataka mora biti da dođemo do primerka ovakvog čamca, kao što smo to radili sa ‘Leopardima’ ili ‘Abramsima’. Proučavanje njihovih mogućnosti omogućiće nam da pronađemo rešenja za neutralisanje ovog novog oružja.“
Projekat COOKSON simbolizuje novu fazu u vojnoj tehnologiji, gde se brzina, mala vidljivost i modularnost kombinuju kako bi se postigla maksimalna efikasnost.
Britanija ovim projektom želi da zadrži tehnološku prednost, dok Rusija ulaže napore u razvoj protivmera i sopstvenih bespilotnih sistema.
Borba za dominaciju u pomorskim tehnologijama postaje ključni aspekt savremenog ratovanja, gde svaki tehnološki napredak može značiti premoć na bojnom polju.
Webtribune.rs
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se