Naslovnica SPEKTAR 15 godina za popravku broda: Zašto SAD nisu spremne za rat sa...

15 godina za popravku broda: Zašto SAD nisu spremne za rat sa Kinom

Američka brodograđevinska industrija, nekada smatrana simbolom efikasnosti, danas se suočava sa ozbiljnom krizom.

Problemi su dostigli takav nivo da je američka mornarica počela da šalje svoje brodove u Indiju na popravke. Od 2023. godine, američka vojska je potpisala ugovore sa nekoliko velikih indijskih brodogradilišta, uključujući Mazagon i Kočin, poveravajući im radove na održavanju i popravkama.

Razlog je, prema dostupnim podacima, jasan – domaći kapaciteti su preopterećeni i ne mogu da odgovore na obim posla. Piše kineski portal Sohu.

Jedan od najupečatljivijih primera kašnjenja je nuklearna podmornica klase Los Anđeles, USS Boise. Kako navodi Business Insider, ova podmornica je ušla u brodogradilište u Newport Newsu još 2015. godine, ali su stvarni radovi počeli tek 2025.

Prema ugovoru sa kompanijom Huntington Ingalls Industries, popravka bi trebalo da bude završena do 2030. godine. To znači da će od trenutka kada je podmornica stavljena na listu za popravku do njenog povratka u službu proći čak 15 godina – skoro polovina njenog potencijalnog radnog veka.

Takvi slučajevi nisu retkost. Prethodno je 3,7 milijardi dolara potrošeno na modernizaciju sedam krstarica klase Ticonderoga, ali su četiri od njih povučene iz upotrebe pre nego što su vraćene u službu, što je budžet koštalo 1,8 milijardi dolara.

Dodatno, požar na univerzalnom desantnom brodu USS Bonhomme Richard pratio je skandal – nakon skupih radova, brod je izgoreo, a istraga nije donela jasne odgovore.

Analize ukazuju na više uzroka: hroničan manjak suvih dokova, zastarela oprema, problemi sa kadrovima i nedostatak stroge kontrole kvaliteta. Revizija Kancelarije za odgovornost Vlade SAD pokazala je da su izvođači radova kasnili sa rokovima i isporučivali radove sa nedostacima, dok pomorska komanda nije primenjivala kaznene mere.

Posebno se izdvaja slučaj popravke sonar-stanice krstarice USS Vicksburg, kada su pokušaji restauracije pomoću lepljive trake i improvizovanih zaptivača rezultirali sa čak 13 neuspešnih pokušaja.

U poređenju sa time, Kina beleži znatno brži tempo. Od 2015. do 2025. kineska brodogradilišta su potpuno modernizovala osam razarača klase „Moderni“, istovremeno izgradivši 30 novih brodova tipa 052D i 10 tipa 055, bez usporavanja serijske proizvodnje.

U Sjedinjenim Državama, slični programi se realizuju godinama, a često se dešava da brodovi koji su dugo u popravci budu povučeni iz službe pre završetka radova, čime se flota obnavlja sporije nego što opada.

Istorija pokazuje koliko brzina popravke može biti ključna. Tokom Drugog svetskog rata, nosač aviona USS Yorktown je bio spreman za bitku kod Midveja nakon samo tri dana popravki. Danas bi takvi rokovi bili neostvarivi – više od polovine velikih brodova američke mornarice starije je od 30 godina i zahteva obimne radove, što dodatno opterećuje postojeće kapacitete.

Prema oceni stručnjaka, bez sistemskih reformi, reorganizacije kadrova i uvođenja stroge odgovornosti za kašnjenja i tehničke propuste, američka mornarica će se suočiti sa postepenim padom operativnih mogućnosti. Već sada se smatra da je spremnost za dugotrajan sukob sa ravnopravnim protivnikom ograničena, jer pri trenutnom tempu obnavljanja plovila, resursi flote mogu brzo da se iscrpe.

Webtribune.rs