Vozači koji imaju starog dizelaša od sledeće godine će moći od države da dobiju subvenciju od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda.
Planirano je da se deregistruju, odnosno otpreme vozila evro 1,2 i 3. Od ove godine polovnjaci sa tom normom ne mogu više da se uvoze. Od 2024. korišćena vozila koja se budu uvozila moraće da imaju najmanje evro 5 standard, a od 2026. normu evro 6.
Ove mere su predviđene „Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030.“ koji je donela Vlada Srbije. Finansijski podsticaji za zamenu najstarijih dizel-vozila novijim, koji manje zagađuju životnu sredinu, uključuju i laka teretna vozila za čiju kupovinu je propisan iznos od 2.500, a za autobuse 2.900 evra. U dokumentu se ističe da subvencija pokriva samo 35 odsto troškova nabavke polovnih evro 6 vozila. Za realizaciju ove mere predviđeno je 102 miliona evra.
Pratite izbor naših najboljih vesti na Telegramu.
Kako objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović, svi koji poseduju automobile evro 1,2,3 i budu ih reciklirali, ostvariće uslov za dobijanje subvencije za kupovinu vozila koji su evro 6 norme i izduvnih gasova. Agencija trenutno radi na detaljima procedure i načinu da je elektronski ubrza za građane, kako bi sve bilo spremno kada počne realizacija ovih mera.
– Cilj je da se smanji zagađenje sklanjanjem sa ulica upravo onih automobila koji najviše zagađuju – navodi Stamatović.
– Zbog toga je ideja da se oni recikliraju, a subvencija iskoristi za kupovinu drugog polovnog automobila. Znači, mera nije samo za nova vozila, već je glavni uslov da se kupi automobil evro 6 norme navodi Stamatović za Novosti.
Realizacija ovog programa se, kako dodaje, očekuje početkom 2024. godine i predviđeno je da se realizuje u više godina. Usvojenim „Programom zaštite vazduha“, rok za sprovođenje mere dodele subvencija je 2026. i cilj je da na ovaj način država otpremi oko 122.000 starih, zagađujućih vozila na dizel. To se odnosi na stare putničke automobile, teretna vozila, izuzev N3 i autobuse standarda evro 1,2 i 3, kao i evro I, II i III.
Kako se navodi u dokumentu, za sprovođenje mehanizama podrške iz javnih sredstava za deregistraciju ili otpremanje vozila u reciklažne centre nadležno je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dok su partneri u realizaciji Ministarstvo zaštite životne sredine i Agencija za bezbednost saobraćaja. Agencija će dati predlog ovog mehanizma.
– Cilj je poboljšanje efikasnosti vozila, a dodatni efekti mere su smanjenje ukupnih emisija Srbije u cilju usaglašavanja sa Direktivom EU iz 2016, kao i poboljšanje kvaliteta vazduha, kako bi se izbegla prekoračenja graničnih vrednosti za kvalitet vazduha – navodi se u „Programu zaštite vazduha“.
PROSEČNA STAROST 17,4 GODINE
OD polovnjaka najviše se uvoze dizelaši u našu zemlju. Tako je i 2020. i 2021. godine uvezeno više od 100.000 dizel-vozila, a lane preko 80.000.
– Tokom prošle godine uvezeno je ukupno 165.000 automobila u Srbiju, a prosečna starost automobila koji se voze je oko 17,4 godine, i to je ono što treba da rešavamo – ističe Branko Stamatović. – Želimo da na ulicama budu mlađi i tehnički ispravni automobili.
Na prvom mestu je bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
(novosti.rs)
Pratite naše najbolje vesti na Vkontakte