Istraživanje vašingtonskog „Atlantskog saveta” i savetodavne grupe za javnu politiku „Balkan u Evropi” pokazalo je da u teorije zavere veruje 41,5 odsto stanovnika Srbije
Ko primi rusku vakcinu „sputnjik” protiv virusa korona neće moći da uđe u Evropsku uniju – glasi najnovija teorija zavere, koja je posredstvom društvenih mreža obišla svet brzinom svetlosti.
Pandemija, koja je počela pričom da je korona izmišljena dijagnoza i nastavila se teorijama zavere da je virus korona pobegao iz laboratorije i da Bil Gejts koristi virus kako bi „progurao” vakcinu s mikročipom kojim se mogu pratiti ljudi, pronalaskom vakcine dobija nove dimenzije.
Osim ideje da vakcine sadrže mikročipove, zaverenici barataju i teorijom da vakcina menja naš genetski kod, da ćemo se pomoću nje zapravo zaraziti kovidom i da je ovo cepivo u službi „eliminacije” starih ljudi, jer je najavljeno da će stare osobe i štićenici gerontoloških domova prvi primiti cepivo.
Istraživanje koje su u oktobru sproveli vašingtonski „Atlantski savet” i savetodavna grupa za javnu politiku „Balkan u Evropi” pokazalo je da tri četvrtine ispitanika u državama zapadnog Balkana veruje u neku od terija zavere u vezi s kovidom 19, što je mnogo veći procenat nego u drugim delovima Evrope. Rezultati ove studije takođe govore da u teorije zavere veruje 41,5 odsto stanovnika Srbije.
„Najveći broj Srba veruje da je farmakomafija uključena u širenje virusa, trećina građana smatra da je Vlada Kine proizvela virus u laboratoriji, odnosno da je virus pobegao iz laboratorije u Vuhanu, nešto manje veruje da je za virus odgovoran Bil Gejts, a teorija u koju građani Srbije najmanje veruju jeste da postoji veza između 5G tehnologije i kovida 19.
Rezultati ove studije takođe govore da 33 odsto građana Srbije neće primiti vakcinu, petina je odgovorila da će se cepiti, a broj onih koji će se verovatno vakcinisati takođe iznosi 20 odsto. To je direktan uticaj teorija zavere na politiku javnog zdravlja”, istakao je Florijan Biber, direktor Centra za studije Jugoistočne Evrope na Univerzitetu u Gracu.
Sredinom septembra je, podsećanja radi, na društvenim mrežama „puštena” teorija zavere da se porodici pokojnika nudi 70.000 dinara ako pristane da lekari upišu da je on umro od korone. Iako prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti utvrđivanje uzroka i tačnog vremena smrti može vršiti samo lekar, a u slučaju umiranja od zaraznih bolesti rodbina nije u mogućnosti da fizički dođe u kontakt s lekarom, veliki broj naših sugrađana poverovao je da je dijagnoza korone – na prodaju.
Dalibor Petrović, profesor na Katedri za sociologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, nije iznenađen nastankom novih teorija zavere provociranim korona krizom i podseća da nam je zbog ove pandemije život izmešten iz svih definicija normalnosti skoro godinu dana.
„Velike društvene krize su plodno tlo za bujanje teorija zavere, a ova kriza predugo traje i mi imamo potrebu da razumemo njene uzroke i da stavimo život pod kontrolu. Zbog toga se hvatamo za bilo kakvo objašnjenje koje sadrži zrno logike. Primera radi, ako verujemo da je u pitanju laboratorijski virus, mi smo identifikovali uzročnik, našu agresiju možemo da usmerimo ka nekoj imaginarnoj laboratoriji i dobijamo neku ideju kako da se borimo s virusom. Pronalaskom ’krivca’ mi pronalazimo i nadu da će taj krivac jednog dana biti raskrinkan, a naš život se vratiti u normalu”, objašnjava naš sagovornik.
Jedan od razloga, dodaje Petrović, zbog čega neki ljudi više veruju u teorije zavere nego u naučna objašnjenja jeste taj što nauka često daje kompleksne i višesmislene odgovore. U naučnim tekstovima često postoji niz kontradiktornosti – u svakom trenutku se može pronaći deset tekstova u kojima se objašnjava zašto maske ne štite od virusa korona i isto toliko tekstova koji govore u prilog tezi da maske štite od kovida 19.
S druge strane, teoretičari zavere nude jasna i nedvosmislena objašnjenja. Dodatni problem predstavlja činjenica da mnoge naučne tekstove mediji interpretiraju na senzacionalistički, površan i pojednostavljen način, kako bi se što više na njih „kliktalo”.
„Čak i doktori nisu neskloni da barataju s nekom teorijom zavere. I kod nas su neki lekari govorili da je virus nastao u laboratoriji, što je jedan od ključnih argumenata ’zaverenika’ koji govore da su se laboranti ili ’zaigrali’ ili su namerno pustili virus zarad viših ekonomskih interesa odnosno ’genocida’ starih ljudi. Nažalost, ta teza temeljno podriva našu veru u savremenu civilizaciju – ako smo došli do toga da ne verujemo naučniku, ta sumnja podriva osnove modernog sveta u kome živimo”, rezignirano konstatuje naš sagovornik.
Komentarišući teoriju da će cepljenje ruskom ili kineskom vakcinom biti prepreka za ulazak u EU, on kaže da svaka teorija zavere sadrži zrnce logičkog mišljenja.
„Realno je očekivati da će postojati neka vrsta elektronskog ’zdravstvenog pasoša’ koji će sadržati spisak primljenih vakcina – ako one nisu registrovane u Evropi ili ako mi nemamo antitela na kovid 19, postoji verovatnoća da će za ulazak u EU i dalje biti potreban negativan PCR test. Kina je odlučila da stavi epidemiju pod kontrolu stavljanjem u karantin svake zgrade, svakog kvarta, svakog grada i pokrajine u kojoj se pojavi virus. Postoji mogućnost da će Evropa kontrolisati mogućnost ’ulaza’ virusa preko zdravstvenih pasoša”, zaključuje Dalibor Petrović.
Katarina Đorđević (Politika.rs)