Na Zapadu je veliko interesovanje izazvala vest o novom ruskom supertenku, nazvanom „Crni Orao“ i koji su zapadni analitičari privremeno označili kao T-100.
Glavni borbeni tenkovi porodice T-80, prema Rusima, dobro su se dokazali tokom operacija u Ukrajini. Stoga, preduzeće Omsktransmaš ne samo da je nastavilo proizvodnju takvih MBT, uzimajući u obzir iskustvo borbenih dejstava, već i razvija novu klasu tenkova – T-100, pišu ruski izvori vesti.
Izvori napominju da je 80-ih godina u SSSR-u bilo pet preduzeća koja su proizvodila tenkove. Istovremeno, Omsktransmaš je bio jedan od tri najveća zajedno sa Uralvagonzavodom u Nižnjem Tagilu i fabrikom Mališev u Harkovu.
Do kraja Hladnog rata postojala su dva preduzeća za proizvodnju T-80 i tri za proizvodnju T-72. Tenk T-72 se takođe proizvodio po licenci u Poljskoj, Čehoslovačkoj i Jugoslaviji (kao T-84).
Od kasnih 1980-ih, Omsktransmaš je sproveo ambiciozan program transformacije T-80 u tenk sledeće generacije, konceptualno sličan T-14, koji je sada u maloserijskoj proizvodnji u Uralvagonzavodu, sa posadom smeštenom u oklopljenoj kapsuli tako da u kupoli nema ljudi.
Svojevremeno je Moskva pokušala da zainteresuje kupce stranih investitora za projekat ovog tenka, nazvanog „Crni orao“. Rad na njemu počeo je još sredinom 80-ih (T-80UM2 je imao nekoliko imena – „Crni orao“, „Objekat 640“, „Tarantula“).
Međutim, pošto se i sama postsovjetska Rusija pridružila embargu na oružje za mnoge svoje klijente, uključujući Irak, Iran, Libiju i Severnu Koreju, novac za to se nikada nije pojavio.
Izvori vesti sugerišu da će sledeća generacija nakon T-72 biti nazvana T-90, da će T-80 biti praćen T-100. Istovremeno, razlika u sposobnostima će biti značajna, jer su se T-72 i T-90 proizvodili paralelno, a između T-80 i T-100 će postojati jaz od tri decenije.
Ostaje nejasno u kojoj meri će dizajn T-80 biti modernizovan i da li će elementi Crnog Orla u nekoj meri biti ugrađeni. Novi tenk ne bi mogao biti ništa manje obećavajući od T-14 koji proizvodi Uralvagonzavod.
Crni Orao je zasnovan na poboljšanoj verziji T-80BVM, jednog od ključnih primera ruske tenkovske tehnologije.
Jedna od najuočljivijih karakteristika novog proizvoda je mogućnost kretanja unazad pri brzinama do 25 kilometara na sat – cifra koja se može uporediti samo sa američkim Abramsom, opremljenim gasnoturbinskim motorom. Ova karakteristika izdvaja Crnog Orla od ostalih tenkova i naglašava njenu sposobnost manevrisanja i brzine.
Stručnjaci napominju da je iskustvo specijalne vojne operacije naglasilo važnost brzog manevrisanja opreme na bojnom polju: sposobnost brzog otvaranja vatre i brzog napuštanja položaja bez potrebe za okretanjem.
Za razliku od drugih modela, kao što je tenk Proriv, čija je brzina u rikverc ograničena na pet kilometara na sat, novi Crni Orao će moći trenutno da se udalji od neprijateljske vatre, pokazujući visok stepen borbene prilagodljivosti i efikasnosti.
Konkurentski tenk bi mogao da pruži dragocenu zaštitu za program T-14, istovremeno vršeći povećan pritisak na Uralvagonzavod da ga sprovede. Međutim, pošto je Uralvagonzavod sada u
vlasništvu Omsktransmaša i ima potpuni monopol na proizvodnju ruskih tenkova, mogućnosti za povećanje efikasnosti kroz konkurenciju ostaju ograničene.
Vrlo je verovatno da će novi T-80 sa novom oznakom postati najspremniji ruski tenk, sa mogućim izuzetkom samog T-14, saželi su mediji.
(Mediji)
Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Telegramu – Prijavi se