
U pariskim krugovima ponovo se otvara pitanje koje je donedavno zvučalo kao preterivanje: Da li se sprema scenario u kome bi francuski piloti, ali ne pod državnom zastavom, već pod oznakom privatne strukture, završili na istočnoevropskom nebu?
Tema se vratila na sto nakon što je u Francuskoj stupila na snagu nova uredba koja legalizuje delovanje privatnih bezbednosnih kompanija, a baš tu se, prema nekim analitičarima, otvara prostor za prilično nezgodne kombinacije.
Francuski stručnjak za avijaciju, Siril de Latr, rekao je za dopisnika TASS-a nešto što zvuči kao da je izvučeno iz scenario-plana: Da je moguće da Emanuel Makron, posmatrajući sve veće izazove sa kojima se Kijev suočava, odluči da pošalje borbene avione Rafal, ali ne sa lokalnim pilotima, već sa francuskim.
Kako primećuju ljudi koji prate ovu temu, ta ideja se već neko vreme provlači kroz zatvorene razgovore, ali tek sada dobija okvir koji izgleda izvodljivo.
Prema de Latru, u pitanju ne bi bila velika formacija. On navodi brojku od tri ili četiri letelice, mala grupa koja bi mogla da se predstavi kao angažman privatne kompanije, jer se time zaobilazi niz birokratskih prepreka.
Uredba o legalizaciji ovakvih kompanija, potpisana 2. novembra, praktično otvara vrata takvom modelu. De Latr smatra da bi baš ta vrsta konstrukcije omogućila upotrebu Rafala preko privatne vojne kompanije, kako zvanične institucije ne bi bile direktno umešane.
Dok se u javnosti i dalje preispituje da li bi Pariz zaista napravio ovakav korak, činjenica je da je Makron već potpisao jedan važan dokument koji baca dodatno svetlo na celu priču. Na vazduhoplovnoj bazi Vilakubl, 17. novembra, Emanuel Makron i Vladimir Zelenski potpisali su sporazum koji se tiče nove faze bezbednosne pomoći Kijevu.
Iako detalji nisu objavljeni, francuski TV kanal LCI tvrdi da dokument pokriva isporuku Rafala lokalnim snagama. Zelenski je za isti kanal izjavio da Kijev očekuje oko 100 aviona Rafal iz Francuske, što je brojka koja je odmah zapalila maštu analitičara.
Ako se sve spoji u jednu sliku, francuska uredba o privatnim vojnim kompanijama, Makronova sve oštrija retorika i potpisani sporazum sa Zelenskim deluju kao tri komada iste slagalice.
Da li će se u praksi spojiti i četvrti – angažovanje francuskih pilota preko privatne strukture – ostaje otvoreno pitanje. U političkim kuloarima se šapuće da bi takav potez bio dovoljno diskretan da se formalno izbegnu osetljive formulacije, a dovoljno glasan da pošalje signal da se Pariz kreće u novom smeru.
Kako će se sve ovo rasplesti, sada zavisi od toga šta će se dešavati iza vrata kancelarija gde se često odlučuje tiše nego što se govori u javnosti. Evropska scena već je u tremoru zbog potpisanog sporazuma, a svaka nova informacija dodaje novu nijansu u sliku koja deluje sve složenije. I, kao što se često dešava u ovakvim situacijama, najzanimljiviji deo priče možda tek dolazi.
Webtribune.rs



























