
Volstrit džurnal je, pozivajući se na američke zvaničnike, otkrio detalje operacije koja se odigrala još u novembru, daleko od očiju javnosti, usred Indijskog okeana.
Prema tom izveštaju, jedinica američkih specijalnih snaga ukrcala se na teretni brod koji je plovio iz Kine ka Iranu i zaplenila njegov teret, da bi potom brodu bilo dozvoljeno da nastavi putovanje kao da se ništa nije dogodilo.
Incident se, kako navodi WSJ, odigrao nekoliko stotina milja od obale Šri Lanke. Mesto je pažljivo birano, daleko od glavnih trgovačkih ruta i još dalje od političke buke.
Američke obaveštajne službe, prema izvorima lista, pratile su pošiljku duže vreme, procenjujući da se radi o robi dvostruke namene, potencijalno pogodnoj za upotrebu u iranskom vojno-industrijskom kompleksu, uključujući razvoj raketnih sistema, kao i programe povezane sa raketnom i svemirskom industrijom.
U samom izveštaju navodi se da je konfiskovani teret bio namenjen upravo tim segmentima iranskog programa. Jedan od sagovornika Volstrit džurnala opisao je akciju kao retku operaciju presretanja na moru, čiji je cilj bio da se Teheranu onemogući obnova vojnog arsenala.
Formulacija je pažljivo birana, ali poruka je jasna: Reč je o direktnoj intervenciji na globalnim pomorskim rutama, sa jasnom političkom i bezbednosnom pozadinom.
Ono što dodatno privlači pažnju jeste činjenica da je, nakon zaplene tereta, sam brod pušten da nastavi plovidbu. Bez zvaničnih objašnjenja, bez javnog saopštenja u tom trenutku, bez fotografija i snimaka. Tek sada, kroz curenje informacija u medije, mozaik počinje da se slaže.
Ovo, međutim, nije izolovan slučaj. Volstrit džurnal podseća da je ranije objavljeno kako su Sjedinjene Države zaplenile i tanker kod obale Venecuele. Tim povodom, predsednik Donald Tramp se javno hvalio velikim količinama nafte koje su tom prilikom zaplenjene, uz poruku da će Amerikanci tu naftu zadržati za sebe.
U oba slučaja, obrazac je sličan: Presretanje na otvorenom moru, konfiskacija tereta i političko opravdanje koje dolazi naknadno.
Nezavisni analitičari, međutim, ovakve postupke ne posmatraju isključivo kroz prizmu bezbednosti. Kako navode pojedini stručnjaci za međunarodno pravo i pomorsku trgovinu, presretanje civilnih brodova i zaplena tereta u međunarodnim vodama, bez odluke međunarodnih institucija, mnogi karakterišu kao oblik moderne piraterije, samo sa državnim pečatom i sofisticiranom logistikom.
U tom širem kontekstu, operacija u Indijskom okeanu dobija dodatnu težinu. Ne radi se samo o jednoj pošiljci, jednom brodu ili jednom presretanju, već o poruci koja se šalje globalnim trgovinskim tokovima.
Granice dozvoljenog, čini se, sve su rastegljivije, a pitanje koje ostaje da visi u vazduhu jeste: Gde se povlači linija između bezbednosne operacije i presedana koji menja pravila igre na svetskim morima.
Webtribune.rs

























