Naslovnica U FOKUSU Upozorenje Narodne banke: Lažne SMS poruke o nagradama kriju ozbiljnu prevaru

Upozorenje Narodne banke: Lažne SMS poruke o nagradama kriju ozbiljnu prevaru

Narodna banka Srbije (NBS) izdala je novo upozorenje građanima zbog učestalih prevara koje se šire putem SMS poruka.

Prema saopštenju, korisnici mobilne telefonije dobijaju poruke u kojima se obaveštavaju da su navodno ostvarili određeni broj poena, koji im omogućavaju da preuzmu nagradu.

U poruci se nalazi link koji vodi do lažnog sajta, stilizovanog tako da verno imitira izgled zvaničnih stranica mobilnih operatera. Na tim sajtovima se korisnicima nudi mogućnost da besplatno preuzmu razne proizvode – od mobilnih telefona i bežičnih slušalica, do kućnih aparata, kozmetike i opreme za dvorište.

Međutim, da bi se “nagrada” preuzela, traži se unos podataka sa platne kartice – uključujući broj kartice, datum isteka i trocifreni sigurnosni kod sa poleđine. Kada korisnici unesu ove podatke, oni zapravo postaju meta finansijske prevare.

Nakon unosa, prevaranti stiču mogućnost da koriste kartice za plaćanja, a korisnici najčešće shvate da su prevareni tek kada dobiju obaveštenje o nenajavljenom zaduženju računa.

Dodatni rizik ove prevare jeste što se lažna poruka pojavljuje u istom SMS sandučetu kao i ranije poruke koje su korisnici zaista dobili od svojih telekom operatera, što može dodatno zbuniti i stvoriti lažni osećaj poverenja.

NBS upozorava sve građane koji su uneli podatke sa svoje platne kartice na ovakvim sajtovima da se odmah obrate svojoj banci i zatraže blokadu kartice, kako bi sprečili dalju zloupotrebu.

„Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platnu karticu“, navodi se u saopštenju NBS.

Građani se pozivaju na dodatnu pažnju i oprez, posebno kada se nude nagrade u zamenu za poverljive informacije. Iz NBS podsećaju da za isporuku besplatnog paketa nikada nije potrebno ostavljati podatke sa platne kartice – dovoljna je adresa.

Takođe, razumno je pretpostaviti da bi korisnik, pre nego što sakupi dovoljan broj poena za nagradu, bio obavešten o postojanju takve nagradne igre i načinu sakupljanja bodova.

NBS ističe da će u narednom periodu nastaviti sa sprovođenjem propisa o zaštiti korisnika platnih usluga i preduzimati mere u okviru svojih nadležnosti kako bi se predupredile ovakve prevare, naročito kada su u pitanju procedure banaka.

Na kraju, iz NBS apeluju na sve korisnike da pokažu odgovorno ponašanje i određeni stepen opreza, posebno kada dolaze do sajtova putem linkova ili QR kodova – bez obzira ko im je te informacije prosledio.

Webtribune.rs