Naslovnica SPEKTAR Kina najavila prekretnicu: Kraj dominacije litijuma? Stiže baterija iz snova?

Kina najavila prekretnicu: Kraj dominacije litijuma? Stiže baterija iz snova?

U svakom pogledu, daleko je superiornija ne samo od konvencionalnih litijumskih baterija već i od prethodnih verzija. Stručnjaci obećavaju proboj u električnim vozilima.

Kineski proizvođač CATL je objavio ono što izgleda kao proboj. Kompanija pokreće proizvodnju natrijum-jonske baterije sledeće generacije za električna vozila.

Kako piše BFM Njene specifikacije su impresivne: Baterija se puni do 80% za 15 minuta, radi na temperaturama od -40°C do +70°C, veoma je bezbedna, ima domet do 500 kilometara i, što je najvažnije, košta deset puta manje od litijum-jonskih ekvivalenata.

Auto bloger Pavel Fedorov, voditelj TV kanala Auto Plus, razmatra da li se ovo može smatrati probojem:

„Već dugo očekujemo neku vrstu proboja od CATL-a, jer su njihove trenutne baterije najnaprednije, što znači da imaju najduži domet. Naravno, to je proboj.

Pitanje je kako će se ponašati u stvarnim vozilima. Natrijum-jonske baterije imaju nekoliko prednosti: natrijum je oko 50 puta jeftiniji od litijuma, ima ga više u izobilju i može se isprazniti do nule.

Ne vole sve baterije da se pražne do nule; to ih uništava. Ali ovde, izgleda, može. Ovo čini transport i skladištenje ovih baterija bezbednim. Imamo slučajeve jednom godišnje, a poslednji ovog leta, kada je ceo brod koji je prevozio električna vozila potonuo zbog požara u električnom vozilu, jer ih je veoma teško ugasiti.

A ove baterije navodno rade na niskim temperaturama. Iako, kao što smo videli, zemlje poput Norveške su do sada koristile električna vozila. Rešili su problem širokom mrežom punjenja, gde su automobili parkirani i grejani noću. Čini se da se sa ovim može živeti čak i van Arktičkog kruga.“

Prema rečima kineskih programera, nova verzija natrijum-jonske baterije ima iste dimenzije i kapacitet kao i njeni litijumski ekvivalenti, što znači da se može ugraditi u automobile sutra bez promene njihovog dizajna ili žrtvovanja performansi.

Široko rasprostranjena integracija baterije u automobile planirana je za sledeću godinu, a već se ugrađuju u kamione.

Izgleda da bi novi tip baterija mogao da potrese industriju električnih vozila koja je u zalasku, ali kao i kod sličnih baterija, odlaganje će biti bolna tačka, napominje automobilski stručnjak Artem Bobcov:

„Svi su željno iščekivali uvođenje takozvanih baterija na bazi soli. Prvi prototipovi su se pojavili pre više od deset godina. Zaista, one su mnogo jeftinije, imaju mnogo veći kapacitet, nude mnogo bolje performanse i imaju mnogo duži vek trajanja od najčešćih litijum-jonskih baterija koje su trenutno dostupne.

Ali do sada, niko nije uspeo da svoj proizvodni proces učini skalabilnim ili pristupačnim. Niko još nije razmatrao odlaganje ovih baterija. Očigledno je da će se ovo pitanje rešiti nakon što počne njihova proizvodnja. Na kraju krajeva, najavljeni vek trajanja je 25 godina, što nam daje nadu da se pitanje odlaganja neće pojaviti barem četvrt veka.“

Programeri očekuju da će uvođenje ovog novog tipa baterije biti posebno relevantno u regionima sa hladnom klimom i zahtevnim geografskim lokacijama za električna vozila.

Analitičari procenjuju da bi glavna prednost mogla biti cena: baterija u modernom električnom vozilu čini približno 40% njegove cene, a značajno smanjenje cene ove ključne komponente učiniće električne automobile proizvodom za masovno tržište, a ne igračkom za bogate entuzijaste.