Nemački automobilski gigant Volkswagen suočava se sa ozbiljnim korekcijama svojih planova u oblasti električnih vozila.
Nakon što su se dugo hvalili transformacijom ka „zelenoj mobilnosti“, sada stižu prvi znaci da tržište ne odgovara očekivanjima.
U centru pažnje je fabrika u Cvikauu, koja je od 6. oktobra 2025. na sedmodnevnom zastoju. Tamo se proizvode Audijevi električni modeli, ali prodaja nije dostigla ni približno predviđene brojke.
Posebno loše stoje rezultati u Sjedinjenim Državama, gde su visoke uvozne dažbine koje je uvela administracija Donalda Trampa postale poslednji udarac. Te tarife i dalje su na snazi i ozbiljno ograničavaju konkurentnost evropskih proizvođača na američkom tržištu.
Situacija nije mnogo bolja ni u Hanoferu. Tamošnja proizvodna linija, koja između ostalog sklapa i Multivan T7, zaustavlja se na pet dana. Prema pisanju Blumberga, i fabrika u Emdenu ulazi u neizvesnu fazu – razmatra se smanjenje radnog vremena ili čak privremena obustava montaže popularnog električnog modela Volkswagen ID4.
Vredi podsetiti da je krajem 2024. godine kompanija objavila plan za smanjenje kapaciteta za čak 700.000 vozila do 2030. godine, što bi značilo i 35.000 radnih mesta manje.
Za sada, sporazumi sa sindikatima čuvaju zaposlene u Cvikauu i Emdenu od otpuštanja, ali pitanje je koliko dugo će ta zaštita trajati.
Na ovu priču nadovezuje se šira debata u Nemačkoj: da li je naglo ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem prerano i da li zemlja ima dovoljno stabilnu potražnju i tržišnu podršku da iznese ovakav zaokret? Sve je više glasova koji upozoravaju da bi brz tempo prelaska mogao ostaviti teške posledice po industriju i radnike.
Dok jedni veruju da je ovo samo privremeni zastoj, drugi tvrde da se iza kratkih obustava krije mnogo dublji problem – nesklad između političkih planova i realnih kupovnih navika.
U svakom slučaju, ostaje pitanje: da li će se tržište električnih vozila stabilizovati ili nas čeka novi talas iznenađenja u nemačkoj auto-industriji?
Webtribune.rs