Nadogradnja Pentagonovog softvera od 14 milijardi dolara za borbene avione F-35, koji važe za najmodernije na svetu, ima mnogo mana.
Razlog je to što pati od mnogih ‘dečjih bolesti’, instalira se na već raspoređene letelice iako je, prema novoj proceni vojne kancelarije za testiranje, „nedorađen, manjkav i nedovoljno testiran“.
Operateri aviona „utvrdili su nedostatke u naoružanju, fuziji, komunikaciji i navigaciji, kibernetičkoj sigurnosti i procesima ciljanja, koji su zahtevali modifikaciju softvera i dodatno vrieme i resurse, što je uzrokovalo kašnjenja“, prema proceni u godišnjem izveštaju kancelarije za testiranje, koje će uskoro biti objavljeno, prenosi Blumberg.
Avion kompanije Lokid Martin zapravo je ‘leteći kompjuter’ s više od 8 miliona linija kompjuterskog koda, a softver potreban za povećanje njegovih sposobnosti karakterišu problemi otkako su isporuke te nadogradnje započele 2020. godine.
Prema proceni, kancelarija programa F-35 američkog Ministarstva odbrane implementirao je „poboljšanja procesa za rešavanje problema razvoja softvera“.
Procena koju je izvršio novi direktor testiranja Ministarstva odbrane Nikolas Guertin pokazala je da se kancelarija „ne pridržava objavljenih najboljih praksi“ te da „redovno nije uspivao da isporučiti unapređenja sadržana u njihovom glavnom rasporedu“.
Program je, kako se navodi, nedovoljno finansirao timove za „adekvatno testiranje, analizu podataka ili izvođenje sveobuhvatne“ analize provera „kako bi se osiguralo da nenamerni nedostaci nisu ugrađeni u softver pre isporuke“.
Kao rezultat toga, proces je rezultirao čestim „otkrićima kritičnih borbenih nedostataka nakon što su uvedeni u borbene jedinice”.
Problemi s dostupnošću
Lokid Martin je isporučio više od 750 F-35 SAD-u i partnerima. Deluju u devet zemalja, uključujući Južnu Koreju, Veliku Britaniju i Izrael.
Nadogradnja softvera Blok 4 sadrži novi procesor za povećanje kompjuterske snage i memorije F-35. Takođe je cilj omogućiti lovcima da nose nove rakete vazduh-vazduh AIM-9X blok II, bombu malog promera za sve vremenske uslove, rakete AARGM-ER i nuklearnu bombu B- 61.
To do sada, zaključuje se, nije funkcionisalo na planirani način. „Iako je osmišljen za uvođenje novih sposobnosti ili otklanjanje nedostataka, proces je često izazivao probleme sa stabilnošću i/ili negativno uticao“ na druge funkcije, a operativno testiranje, obuka i vojne postrojbe u aktivnoj službi otkrivale su nedostatke, navodi se u izveštaju.
Iako su neki problemi povezani s kibernetičkom sigurnošću rešeni, prošlogodišnje testiranje i dalje je pokazivalo nedostatke, zaključila je kancelarija za testiranje. Takođe, kada je operativna spremnost u pitanju, stopa dostupnosti aviona u proseku je iznosila 61 odsto u 12 meseci zaključno sa 1. oktobrom. Ali nakon dostizanja vrhunca od 70 odsto u januaru 2021, smanjila se u septembru na 53 odsto.
Naglo smanjenje dostupnosti aviona od juna 2021. godine, kako se navodi, uglavnom je izazvano nedostatkom rezervnih delova i ograničenim kapacitetima za popravke, a problem je bio, kako se dalje navodi, i značajan nedostatak potpuno funkcionalnih motora kompanije Prat i Vitni.
Avion F-35 prati niz ‘blamaža’ od kada je predstavljen i uveden u operativno delovanje – greške na motoru, problemi s pucanjem iz topova, otkazivanje svih sistema i slično. U poslednja dva meseca zabeležena su tri incidenta, a poslednji je rušenje na nosač aviona u Južnom kineskom moru, nakon čega je pao u more.
Ratna mornarica Sjedinjenih Američkih Država odmah nakon toga krenula je u zahtevnu akciju vađenja F-35C lajtning II s dna mora, a mediji su naveli da Peking pomno prati operaciju.
Poslednji incident rušenje na palubu nosača aviona
„Pripremamo se da se povratimo F-35C koji je učestvovao u nesreći na nosaču USS Karl Vinson“ rekao je u sredu za CNN portparol Sedme flote Ratne mornarice SAD-a Nikolas Lingo. Mornarica nije navela gde je tačno došlo do spomenute nesreće.
Nesreća u Južnom kineskom moru koja se dogodila u ponedeljak bila je druga za model F-35 ove godine. Naime, 4. januara pilot južnokorejskog F-35 izveo je hitno sletanje u vazdušnoj bazi nakon što mu se stajni trap pokvario zbog elektronskih problema, objavile su južnokorejske vazdušne snage.
Prethodnih godina, F-35 su učestvovali u najmanje osam drugih incidenata, prema evidenciji koju vodi veb-stranica F-16.net.
Prošlog novembra britanski F-35B koji je poletao s nosača aviona HMS Kvin Elizabet srušio se u Sredozemnom moru. Pilot se i tada sigurno katapultirao.
U maju 2020. pilot se sigurno katapultirao i kada se F-35 američkog ratnog aviona srušio pri sletanju u vazdušnu bazu Eglin na Floridi. Avionske snage kazale su da je do nesreće došlo zbog greške pilota i kvara na sistemu aviona.
U aprilu 2019. japanski F-35 srušio se u Tihi okean u blizini severnog Japana, pri čemu je poginuo pilot. Japanska vojska je za tu nesreću okrivila prostornu dezorijentaciju, odnosno ‘situaciju u kojoj pilot ne može tačno da oseti položaj, visinu ili kretanje aviona’.
Ipak, neki stručnjaci na brojne zlobne komentare kritičara ovog aviona, čija cena iznosi oko 100 miliona dolara, ističu da su i mnogi drugi napredni avioni u prošlosti na početku razvoja i operativnog delovanja patili od mnogih nedostataka, da bi kada su stvari dovedene na optimalan nivo, u potpunosti opravdali očekivanja kroz više decenija.
Pratite naše odabrane najbolje vesti na našem “Telegram” kanalu na Android telefonima preko instalacije na Play Prodavnici ili desktop računarima OVDE
(jutarnji list)