Naslovnica IZA OGLEDALA Smrtonosni terminator: Ruski Suhoj SU-30 bolji od svih američkih borbenih aviona

Smrtonosni terminator: Ruski Suhoj SU-30 bolji od svih američkih borbenih aviona

cbdxbnseruwu743653767

Suhoj SU-30

Novi Su-30 avioni poprilično nadjačavaju američke F-35 avione koji imaju gomilu mana u dizajnu, čime je zapadno vazduhoplovstvo oštećeno za vazdušnu odbranu.

Sagrađen da bude najsmrtonosniji avion lovac svih vrmena, F-35 je bukvalno postao lovina. U svakom scenariju protiv Su-30 Flankera, ruski avioni su bili pobednici. Američki najnoviji nevidljivi avion – koji košta 191 milion dolara – poseduje takve dizajnerske mane da je veoma verovatno da izgubi pucnjavu sa super-manevrabilnim Suhojima.

[adsenseyu1]

Zdepasta krila (koja smanjuju visinu dizanja i manevrabilnost), loptast trup (zbog kojeg je manje aerodinamičan), mala brzina i veoma vruć motor (koji bilo koji pristojan radar može detektovati) samo su neke od ogromnih mana koje će ga učiniti ranjivim tokom borbe u vazduhu.

[stextbox id=“alert“]Sa više od 600 Flankera (Suhoj-27 i njihovi sledbenici Su-30, Su-34 i Su-35 Super Flanker) koji lete sa vazdušnim snagama širom sveta, sudbina 5. generacije F-35 aviona čini se prilično nesigurnom. Stručnjaci za vazduhoplovstvo širom sveta naglo prihvataju činjenicu da će američki najskuplji razvojni program lovaca (otprilike oko 1,5 triliona dolara) biti sedeća meta za flankere.[/stextbox]

“To je ćurka”, objavljuje inženjer vazduhoplovstva Pjer Sprej u intervjuu za holandsku televiziju. Malo ljudi je toliko kvalifikovano da govori o lovcima kao Sprej. On je ko-dizajner F-16 Falkon lovca i A-10 Hog tenk bastera, dva najuspešnija aviona u vazduhoplovstvu SAD (USAF).

[adsenseyu4]

Vinslou T. Viler, direktor Projekta vojnih reformi SAD i Centra za informacije o odbrani se slaže. “F-35 je suviše težak i nezgrapan da bi bio uspešan borac”, rekao je on. “Ako se ikada suočimo sa neprijateljem koji poseduje ozbiljne vazdušne snage bićemo u nevolji”.

Za sada, SAD su imale sreće da se još uvek nisu susrele sa “ozbiljnom” vojskom. Nad nebom ratnog Iraka, sićušne Libije i gotovo bespomoćnog Avganistana, američke letelice su radile nekažnjeno. Ipak, sreći može doći kraj ako se susretnu za vazdušnim snagama Rusije, Kine ili Indije. Na primer, indijsko vazduhoplovstvo može da pobedi borce 4. generacije SAD koristeći lovce 3. i 4. generacije.

Najveći problem kod F-35 aviona je što američki dizajneri igraju na nevidljivost i dalekometni radar kao na kompenzaciju za manjak brzine i manevrabilnosti. Ipak, nevidljivost nije toliko efikasna kao što je izvikana.

Dodatno, ruski već odlični radari postaju sve bolji. Kako kaže Defense Industry Daily (DID): “U međuvremenu, ključni napretci radara se već primenjuju u najnaprednijim ruskim PVO sistemima i postojećim IRST (infracrveni sistemi za praćenje) sistemima, koji su postavljeni na naprednim ruskim i evropskim borcima i koji proširuju domet detekcije letelica nevidljivih za radar.

[adsenseyu1]

Sposobnost uočavanja na radaru boraca od skoro 46 kilometara do 2020 je preporučena za upotrebu protiv ultra-nevidljivih letelica poput F-22, povezana sa IRST sposobnošću da identifikuje napredne vazdušne projektile srednjeg dometa i manje infracrvene nevidljive letelice na 92 kilometra i više”.

Istovremeno, ne postoji samo jedan radar u ratu. “Postoje mnogi radari i ne možete biti spremni da se suočite sa svakim od njih”, objašnjava Sprej. “Uvek će biti radara koji će se nalaziti dole ili gore i koji će vas moći uočiti”.

Malo municije

Drugi problem sa američkim avionima je oblik uopšte. “Većina sjajnih aviona su lepi jer pokušavaju da smanje otpor”, kaže Sprej. “Ipak, ovde zbog nevidljivosti moraju da budu veoma loptasti i veoma veliki jer moraju da nose oružje unutra, s obzirom da oružje napolju reflektuje radar. To je dakle veliki nedostatak sposobnosti aviona koji je sada velik i glomazan kao bombarder”.

Manja nosivost označava da su dizajneri sa Lockheed-Martin-a potpisali smrtnu presudu za F-35. Avion nosi samo dve velike bombe i četiri male, kao i maksimum od 4 vazdušna projektila (AAM) sa dometom van pogleda (BVR).

cvdkjhfkjhs74985737

USAF tvrde da će napredni radar F-35 biti u mogućnosti da uoči neprijateljsku letelicu prvi i da će moći da je eliminiše sa svoja 4 dalekometna vazdušna projektila. Ipak, BVR ubistva su još uvek plod mašte za pilote boraca i prilično su retka.

Zapravo, oslanjanje na radar i AAM može biti samoubistvo, kao što je nekada bilo. Tokom rata u Vijetnamu, USAF su bili toliko obuzeti konceptom BVR borbe da su prvi F-4 borci bili naoružani samo projektilima. Ipak, nakon što su ih piloti vijetnamskog vazduhoplovstva u velikom broju oborili, Amerikanci su uveli topove u F-4.

[stextbox id=“alert“]Zapravo Rusija, koja ima najnapredniji i najraznovrsniji domet BVR projektila na svetu, naoružava svoje flankere sa barem 8 projektila iz prostog razloga što je potrebno nekoliko hitaca pri velikoj brzini da bi se postigao pogodak.[/stextbox]

[adsenseyu4]

Činjenica da su Amerikanci ignorisali ovu osnovnu lekciju vazdušne borbe tera na razmišljanje.

U teoriji, američki piloti bi igrali “igrice” i tako eliminisali neprijateljske letelice na 1.000 kilometara. U praksi, vazdušna borba je kao borba noževima. Prema DID, F-35 će se verovatno “lično” suočiti sa mnogo više neprijatelja, dok će im efektivni BVR infracrveni projektili biti samo dodatna komplikacija. Za razliku od F-22, F-35 je opisan kao “duplo inferiorniji” naspram Su-30 boraca u borbi u vizualnom dometu”.

Dakle, mnogo veći i varirajući inventar projektila ukombinovanih sa super manevrabilnošću odlikuje flankere koji nemaju svog pandana u modernoj vazdušnoj borbi.

Dostupnost flote

Prema novoj filozofiji vazdušne borbe koju su definisali karijeristi USAF-Lockheed-Martin-a, F-35 za sve namene će zameniti sve ostale borce kao i letelice za kopnenu podršku.

vbdshfh32427

F-35

Ali tu je caka. Pošto je F-35 jako skup avion, vazduhoplovne snage će kupovati manje aviona. Na primer, Japan trenutno ima 100 aviona F-15 koje će zameniti sa samo 70 F-35 aviona. Ponovo, iz razloga što će F-35 biti skupi za korišćenje i održavanje, vazduhoplovne snage će morati da ograniče vreme letenja pilota (zbog troškova je već ukinuto 44.000 sati).

Osim toga, ‘nevidljivost’ dolazi sa cenom. Većina održavanja na F-35 avionima se vrši zbog nevidljivog omotača. “To je besmislena prepreka u borbi”, kaže Sprej. “Petljate 50 sati na zemlji oko letelice kako bi pokušali da je napravite nevidljivom, a ona na kraju nije nevidljiva”.

Dodatno, 100%-na dostupnost flote je logistički nemoguća. Prosek USAF je oko 75% što je dosta dobro, ali kada su u pitanju nevidljive letelice, brojke padaju na bednih 46,7%. Najskuplji američki borac, F-22, uprkos svojoj ceni od 350 miliona dolara ima dostupnost flote od samo 69%.

Dakle, na primer, 48 od vaših 70 F-35 aviona će biti spremno u svakom trenutku. Vaše šanse protiv 400 kineskih flankera su manje od najmanjih.

Viler, koji se bavi pitanjima nacionalne bezbednosti SAD već 3 decenije, izlaže implikacije za zapadne vazduhoplovne snage koje planiraju da uvedu F-35: “Piloti će biti gori pošto će manje trenirati, a to je važnije od bilo kojeg tehničkog problema. Biće daleko manje pilota i smanjivaće se broj snaga što će značiti da će avioni služiti samo kao ukras. Biće beskorisni i uništiće bilo koje vazduhoplovstvo koje ih bude koristilo.

Kavga još nije počela, a flankeri vode 1-0.

Webtribune.rs

[adsenseyu5][adsenseyu5]